Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967)

Authors

  • Carlos Eduardo Pinto de Pinto Universidade do Estado do Rio de Janeiro

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-864X.2017.2.24749

Keywords:

Cinema, Brazilian military dictatorship, Politics, Cinema Novo, Bossa Nova.

Abstract

The article discusses, through the analysis of Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967) and its social circuit, tensions between politics and pleasure on daily life at Rio de Janeiro during the military dictatorship. The reinterpretation of a Bossa Nova song on a movie that intended to follow the daily life of a middle-class girl from Ipanema is expected as a break with the assumptions on how to make political cinema followed so far by its director, one of the exponents of Brazilian Cinema Novo (New Cinema). After all, both Ipanema and Bossa Nova were considered representative of a depoliticized bohemia apparently not worried with art intervention in society, important to Cinema Novo’s filmmakers. Ironically, the film disappointed critics exactly because it was not a good entertainment, for it aimed to understand the relations of the “girl from Ipanema” with the world, including her perception of politics under a dictatorship. Thus, the analysis aims the connections between dictatorship, art and bohemia both on and through the film.

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Author Biography

Carlos Eduardo Pinto de Pinto, Universidade do Estado do Rio de Janeiro

Possui bacharelado e licenciatura em História pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro (2001), mestrado em História Social da Cultura pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2005) e Doutorado em História pela Universidade Federal Fluminense (2013). Usufruiu, no primeiro semestre de 2012, de Bolsa CAPES de Doutorado Sanduíche no Exterior, com atividades na Université Paris 8 e no Laboratoire dHistoire Visuelle Contemporaine (Lhivc), vinculado à École des Hautes Études en Sciences Sociales (EHESS). É professor adjunto do Departamento de História da Universidade do Estado do Rio de Janeiro - UERJ, e pesquisador do Laboratório de História Oral e Imagem/UFF (LABHOI) e do Núcleo de Estudos Visuais em Periferias Urbanas/FEBF-UERJ (NuVisu). Tem experiência na área de Ciências Humanas, com ênfase em História do Brasil República, atuando principalmente nos seguintes temas: representações, imagens, cinema, ditadura civil-militar, cidades e Rio de Janeiro.

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Fontes

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Published

2017-06-05

How to Cite

de Pinto, C. E. P. (2017). Between politics and pleasure: dictatorship, art and bohemia throughout Leon Hirszman’s Garota de Ipanema (1967). Estudos Ibero-Americanos, 43(2), 414–427. https://doi.org/10.15448/1980-864X.2017.2.24749

Issue

Section

Dossier: History, Everyday Life and Social Memory: the common life under dictatorships in the 20th. century

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