Teacher education in PLE/PLA
integrating extension projects
DOI:
https://doi.org/10.15448/1984-7726.2023.1.44795Keywords:
Teacher training, research-extension, Language Teaching, Brazilian Portuguese as foreign languageAbstract
This article aims to describe the assimilation of three university extension projects developed by the Linguistic-Cultural Program for International Students (PLEI) of the Federal University of Paraíba (UFPB). The university extension is one of the pillars responsible for carrying out the actions of this program. The activities of these projects are planned and conducted to teach Brazilian Portuguese language to foreign students, which involve a continuous process of training the undergraduate students — teachers of the program. Despite having distincts configurations, the three projects complement each other, functioning as a tripod to develop the program’s goals. The first project seeks to offer Portuguese language courses to teach foreign students from different countries. The two other projects supply the necessities of the first one by focusing on teaching cultural aspects (Ferrarezi Jr., 2010) and on the production of pedagogical materials that help not only the undergraduate students in their classes but also to assist the foreigner in acquiring the necessary communicative competence (Leffa, 2007). From the methodological point of view, this article contemplates: a) explanation of how the projects function, and b) qualitative analysis of strategies that relate the process of learning with the academic environment and real life. This methodology is based on experiences resulting from the implementation of the three university extended projects. As a result, it is observed that the integration of the three projects provides undergraduate students a more comprehensive teaching training, since such students: a) reflect on their pedagogical practice, b) plan and execute collaborative actions which includes, for example, the preparation of the material to be used in the classes, and c) recognize the inseparable relationship between language and culture, which directly affects the training of this student for future professional demands.
Downloads
References
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Dimensões comunicativas no ensino de línguas. Campinas: Pontes, 1993.
ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Quatro estações no ensino de línguas. Campinas: Pontes Editores, 2012.
BRASIL. Lei nº 13.005 de 25 de junho de 2014. Aprova o Plano Nacional de Educação - PNE e dá outras providências. Diário Oficial [da] União: seção 1, Brasília, DF, p. 1, 26 jun. 2014.
BRASIL. Resolução nº 7, de 18 de dezembro de 2018. Estabelece as Diretrizes para a Extensão na Educação Superior Brasileira e regimenta o disposto na Meta 12.7 da Lei nº 13.005/2018. 2018. Brasília: Ministério da Educação: Conselho Nacional de Educação: Câmara de Educação Superior, 2018. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=104251-rces007-18&category_slug=dezembro-2018-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 1 jun. 2023.
BRASIL. Documento base do exame Celpe-bras [recurso eletrônico]. Brasília: Instituto Nacional de Estudos e Pesquisas Educacionais Anísio Teixeira, 2020. Disponível em: https://www.ufrgs.br/acervocelpebras/wp-content/uploads/2021/12/Documento-base-do-exame-Celpe-Bras-2020.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023.
BRASIL. Panorama da contribuição do Brasil para a difusão do português. Organizado por Alexandre Pilati e Nelson Viana. Brasília: FUNAG, 2021.
BULLA, Gabriela da Silva; KUHN, Tanara Zingano. ReVEL na Escola: Português como Língua Adicional no Brasil – perfis e contextos implicados. ReVEL, [s. l.], v. 18, n. 35, p. 1-28, 2020.
CAMILLONI, Alicia. La inclusión de la educación experiencial en el currículo universitario. In: CAMILLIONI, Alicia (org.). Integración docencia y extensión: otra forma de enseñar y de aprender. 1. ed. Santa Fé: Universidad Nacional del Litoral, 2013.
CUNHA, Maria Jandyra Cavalcanti; SANTOS, Percília. Tópicos em português língua estrangeira. 1. ed. Editora UnB, Brasília, 2007.
CORDEIRO, Rebecka; PEREIRA, Lucas; DE MORAIS, Maria Isabel; DA SILVA, Cíntia. Manual do professor: A Fonética e a Fonologia no ensino de português como língua adicional — Hispanofalantes. Editora Oikos, São Leopoldo, 2022. v. 1. Disponível em: https://oikoseditora.com.br/files/manual%20do%20professor%20vol%201.pdf. Acesso em: 11 dez. 2023.
FERRAREZI JR., Celso. Introdução à Semântica de Contextos e Cenários: de la langue à la vie. Campinas: Mercado de Letras, 2010.
FERREIRA, Itacira A. Português/Espanhol – fronteiras lingüísticas que devem ser delimitadas. In: ALMEIDA FILHO, José Carlos Paes de. Português para estrangeiros: interface com o espanhol. Campinas: Pontes, 2002. p. 39-48.
LEFFA, Vilson, José. Produção de materiais de ensino: prática e teoria. Pelotas: Editora da Universidade Católica de Pelotas, 2007.
MARK, Simon. A greater role for cultural diplomacy. Clingendael: Netherlands Institute of International Relations: Editorial Board, 2009.
SCHLATTER, Margarete; COSTA, Everton Vargas da. Docência compartilhada como design de formação de professores de português como língua adicional. Calidoscópio, [s. l.], v. 18, n. 2, p. 351–372, 2020. Disponível em: https://doi.org/10.4013/cld.2020.182.06. Acesso em: 2 jun. 2022. DOI: https://doi.org/10.4013/cld.2020.182.06
SILVEIRA, Regina Célia Pagliuchi, Implícitos culturais e enfoque interculturalista. Verbum Cadernos de Pós-Graduação, São Paulo, v. 7, n. 3, p. 16-31, 2018. Disponível em: https://revistas.pucsp.br/index.php/verbum/article/view/39783. Acesso em: 11 dez. 2023.
SOUZA, José Wellisten Abreu de; ARAGON, Carolina Coelho. Formando professores para o ensino de português para estrangeiros: problemáticas e perspectivas. Letrônica, Porto Alegre, v. 15, n. 1, p. 1-15, jan./dez. 2022. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/letronica/article/view/41236. Acesso em: 17 ago. 2023. DOI: https://doi.org/10.15448/1984-4301.2022.1.41236
SOUZA, José Wellisten Abreu de; ARAGON, Carolina Coelho; ESCARPINETE, Mariana Lins. Programa Linguístico Cultural para Estudantes Internacionais (PLEI): espaço de formação, pesquisa, ensino e acolhimento. In: PEDROSA, Juliene Lopes Ribeiro; VIEIRA, Francisco Eduardo (org.). Linguística e formação do professor de língua portuguesa: múltiplas orientações. João Pessoa: Editora UFPB, 2022 Disponível em: http://www.editora.ufpb.br/sistema/press5/index.php/UFPB/catalog/book/1050. Acesso em: 17 ago. 2023.
VETROMILLE-CASTRO, Rafael; FERREIRA, Kathleen Simões. Redes sociais na formação de professores de línguas. In: ARAÚJO, Júlio; LEFFA, Vilson (org.). Redes sociais e ensino de línguas: o que temos que aprender? São Paulo: Parábola Editorial, 2016. p. 155-170.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Letras de Hoje
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Letras de Hoje implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Letras de Hoje as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.