Two stubborn boys: education in the figures of the spirit

Authors

  • Amarildo Luiz Trevisan Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Keywords:

education, figures of the spirit, recognition

Abstract

With the fall of the metaphysical foundations of reason, comes the necessity of revising the education in the allegory of the Platonic cave. For this, we seek support on the Hegelian phenomenology of the spirit – stoicism, skepticism and unhappy consciousness – despite the historical distance that separates the two educative experiences. To Hegel, the education of the spirit can not occur like the metaphor of the stubborn boys (skepticism or stoicism), because it leads rightly to the development of the unhappy consciousness. The solution might be in the articulation of these elements in the recognition idea. However, considering the situation that those ones trapped at the bottom of the cave find themselves, we believe that there is not such education spirit yet, although we can not say the same about the presence of Philosophy. The question is whether this opposition is also contributing to trigger the failure experiences in education today and also how it is possible to articulate these devices so that the recognition do not be denied.

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Author Biography

Amarildo Luiz Trevisan, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Trevisan, A. L. (2011). Two stubborn boys: education in the figures of the spirit. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/8669

Issue

Section

Dossier – Training and Interpretative Pluralism