Autonomy and recognition: two key-concepts in education

Authors

  • Hans-Georg Flickinger Universidade de Heidelberg

Keywords:

education, autonomy, recognition, Honneth

Abstract

The essay tries to show why autonomy and recognition should be taken as two key-concepts for an adequate discussion of educational aims. Recurring to the kantian foundation of autonomy and the hegelian arguments on recognition, its possible to reveal the mutual relationship between both concepts; a relationship which is shown by A. Honneths theory of recognition as the condition to achieve real autonomy and self-esteem.

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Author Biography

Hans-Georg Flickinger, Universidade de Heidelberg

Dadja Mara Amilibia Hermann Bolsista de Produtividade em Pesquisa do CNPq - Nível 1C Possui graduação em Filosofia pela Universidade Federal de Santa Maria (1973), mestrado em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (1982) e doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (1995), com doutorado sanduíche na Universidade de Heidelberg. Foi professora titular de Filosofia da Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul de 1997 a 2005. Coordenou o Comitê de Educação e Psicologia da Fundação de Amparo à Pesquisa do Estado do Rio Grande do Sul no período de 2002 a 2006. Realizou estágios de pesquisa na Universidade de Heidelberg/Erziehungswissensschatliches Seminar nos anos de 1998, 1999 e 2005. Atualmente é professora adjunta da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Tem experiência na área de Educação, com ênfase em Filosofia da Educação, atuando principalmente nos seguintes temas: filosofia da educacao, racionalidade, hermenâutica, Habermas, Gadamer, ética, ética e estética. (Texto informado pelo autor)

How to Cite

Flickinger, H.-G. (2011). Autonomy and recognition: two key-concepts in education. Educação, 34(1). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/faced/article/view/8663

Issue

Section

Dossier – Training and Interpretative Pluralism

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