50 Years of PPG Education at PUCRS

Memories, trajectories and gratitude of a student/teacher

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43984

Keywords:

professional training, academic master’s, life’s history

Abstract

The Graduate Program in Education at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul - PUCRS is completing 50 years! To celebrate this important date, 50 years of activities with a prominent role in Brazilian postgraduate studies in this period, interviews were organized with important characters in this history. The objective of these interviews is to refer to the historical commitment of this Program, knowing a little more about its training proposal, its Lines of Research and its intellectual production over these five decades. The interview reported in this text has the purpose of promoting a space for reflection based on the dialogue with Maria Isabel da Cunha, one of the first students of the Master’s Course, seeking to understand her trajectory, entry and relationship with the PPGEdu at PUCRS during all these years. years old.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Isabel da Cunha, Universidade Federal de Pelotas (UFPel), Pelotas, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidade Estadual de Campinas (Unicamp), em Campinas, SP, Brasil; mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; graduada em Ciências Sociais pela Universidade Católica de Pelotas (UFPel), em Pelotas, RS, Brasil. Docente colaboradora no PPG Educação da UFPel; atuou como professora titular da Universidade do Vale do Rio dos Sinos; docente convidada da Fundação Universidade Federal de Ciências da Saúde de Porto Alegre. É Pesquisadora Sênior do CNPq.

Bettina Steren dos Santos, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Psicologia Evolutiva e Educacional pela Universidade de Barcelona, em Barcelona, Espanha; pós-doutorado em Educação pela University of Texas at Austin, Estados Unidos; graduada em Pedagogia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora visitante na Universidade de Barcelona, Departamento de Didática e Organização Educacional. Atualmente é professora e pesquisadora permanente do Programa de Pós-Graduação em Educação da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul. Líder do grupo de pesquisa Processos Motivacionais em Contextos Educacionais. Membro do Comitê Executivo da Red-Guia. Pesquisadora 1C do Conselho Nacional de Pesquisa do Brasil desde 2008.

References

Heller, Á. (1977). Sociologia de la vida cotidiana. Ediciones Península.

Published

2022-12-13

How to Cite

Cunha, M. I. da, & Santos, B. S. dos. (2022). 50 Years of PPG Education at PUCRS: Memories, trajectories and gratitude of a student/teacher. Educação, 45(1), e43984. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43984

Issue

Section

50 years PPGEDU PUCRS

Most read articles by the same author(s)

1 2 > >>