Articulations on ethics and inclusion from the context of a School of Government

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.30721

Keywords:

ethics, inclusion, school of accounts, omnilectical perspective, theory of argumentation

Abstract

The purpose of this article is to understand the meanings attributed to the term “ethics” during the process of developing the Index for Inclusion in a School of Accounts, a public institution that promotes the training and improvement of public agents. For that, data were selected during the research “Developing and adapting the Index for Inclusion in a Government School in Brazil”, which aimed to promote a process of self-reflection within the School and, from this, to propose actions that could promote changes to the development of institutional inclusion cultures, policies and practices. The data was analyzed from the Omnilectical perspective and the Theory of Argumentation. The results pointed to the following meanings attributed to ethics: as a “copied” value; ethics and inclusion: synonyms or apart? and ethics and its relationship with transparency.

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Author Biographies

Mônica Pereira dos Santos, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ

Doutora em Psicologia e Educação Especial pelo Institute of Education da Universidade de Londres – UL, Mestre em Psicologia e Educação Especial pelo Institute of Education da Universidade de Londres – UL. Professora associada da Faculdade de Educação da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, coordenadora do Grupo de Pesquisa, Estudos e Apoio à Participação e à Diversidade em Educação (LaPEADE)

Carolina Barreiros de Lima, Instituto de Educação Roberto Bernardes Barroso (IERBB), Rio de Janeiro, RJ

Mestre em Educação pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ, licenciada em Matemática pela Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ. Assessora do Instituto de Educação Roberto Bernardes Barroso – IERBB/MPRJ.

Renato José de Oliveira, Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), Rio de Janeiro, RJ.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro – PUC-RJ, Mestre em Educação pela Fundação Getúlio Vargas do Rio de Janeiro – FGV-RJ, graduado em Engenharia Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ e licenciado em Química pela Universidade do Estado do Rio de Janeiro – UERJ. Professor titular da Universidade Federal do Rio de Janeiro – UFRJ

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Published

2020-05-25

How to Cite

dos Santos, M. P., de Lima, C. B., & de Oliveira, R. J. (2020). Articulations on ethics and inclusion from the context of a School of Government. Educação, 43(1), e30721. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2020.1.30721

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