Investigating educational models for distance education: challenges and emerging issues
DOI:
https://doi.org/10.15448/1981-2582.2016.3.20666Keywords:
Pedagogical model. Distance education. Teacher training.Abstract
This study presents a qualitative research on pedagogical models with an emphasis on distance education in order to identify their emerging aspects. Social, economic, cultural and technological advances have been causing changes in teaching practices. Consequently, cause the emergence of new pedagogical models. Data for the study were obtained from the Brazilian Symposium on Computer Education for the period 2001-2014, for bibliographic research. The results show that in a comprehensive manner, the pedagogical models of the sample meet the characteristics of the emerging generation of distance education, with an emphasis on student-centered learning, the primacy of flexibility, the primacy of interaction and the principle of digital inclusion. However, it has been observed, further, the non conceptual consolidation term teaching model by the scientific community, it is used to designate mainly education strategies and tools.
Downloads
References
AMANTE, Lúcia. Formação de professores a distância: a experiência da Universidade Aberta de Portugal. Revista Percursos, Florianópolis, v. 12, n. 01, p. 09-26, jan./jun. 2011.
ANDERSON, Terry; DRON, Jon. Three generations of distance education pedagogy. The International Review of Research in Open and Distributed Learning, v. 12, n. 3, p. 80-97, Mar. 2011.
AVENDAÑO-CASTRO, William Rodrigo. Un modelo pedagógico para la educación ambiental desde la perspectiva de la modificabilidad estructural cognitiva. Revista Luna Azul, Colômbia, n. 36, p. 110-133, jan./jun. 2013.
BECKER, Fernando. Modelos pedagógicos e modelos epistemológicos. In: BECKER, Fernando (orgs.). Educação e construção do conhecimento. Porto Alegre: Artmed, 2001.
BEHAR, Patricia Alejandra. Modelos pedagógicos em educação a distância. In: BEHAR, Patricia Alejandra (orgs.). Modelos pedagógicos em educação a distância. Porto Alegre: Artmed, 2009.
BELLONI, Maria Luiza. Educação a distância. 5. ed. Campinas: Autores Associados, 2009.
BORDENAVE, Juan Díaz; PEREIRA, Adair Martins. Estratégias de ensino-aprendizagem. 14. ed. Petrópolis: Vozes, 2007.
CARVALHO, Marie Jane Soares; NEVADO Rosane Aragón de; MENEZES, Crediné Silva de. Arquiteturas pedagógicas para educação a distância. In: Aprendizagem em rede na educação a distância: estudos e recursos para formação de professores. Porto Alegre: Ricardo Lenz, 2007.
GALAGOVSKY, Lídia; ADÚRIZ-BRAVO, Agustín. Modelos y analogías en la enseñanza de las Ciencias Naturales: el concepto de modelo didáctico analógico. Enseñanza da las Ciencias, Barcelona, v. 19, n. 2, p. 231-242,
GIL, Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 5. ed., 8ª reimpr. São Paulo: Atlas, 2007.
GOMES, Luiz Fernando. EAD no Brasil: perspectivas e desafios. Avaliação (Campinas) [on-line]. v. 18, n. 1, p. 13-22, 2013.
KEEGAN, Desmond. J. Theoretical principles of distance education. London: Routledge, p. 22-38, 1983.
LITTO, Fredric M. Aprendizagem a distância. São Paulo: Imprensa Oficial, 2010.
LOAIZA, Fernando Romero; RAMIREZ, Hernán Gil; LINDO, Marta Isabel obon. La universidad a distancia y la universiad virtual: el modelo pedagógico. Revista de Ciencias Humanas, Colombia, v. 28, p. 143-153, un. 2001, MAGALHÃES, Cleyton V. C.; SANTOS, Ronnie E. S.; SILVA, Fabio Q. B. da; GOMES, Alex Sandro Gomes. Caracterizando a pesquisa em informática na educação no Brasil: um mapeamento sistemático das publicações do SBIE. In: Congresso Brasileiro de Informática na Educação. 24, Anais ... CBIE, 2013.
MARTINS, Joberto S. B.; QUADROS, Teresinha. An integrated pedagogical approach for distance learning courses: curriculum, ICT and management. International Federation for Information Processing, v. 210, Education for the 21 Century – Impact of ICT and Digital Resources, eds. D. Kumar, and Turner J. (Boston: Springer), p. 363-367, 2006.
MOORE, Michael G.; KEARSLEY, Greg. Educação a distância: uma visão integrada. Tradução Roberto Galman. 1. ed., 2ª reimpr. São Paulo: Cengage Learning, 2008.
MORAN, José Manuel. Aperfeiçoando os modelos de EAD existentes na formação de professores. Educação, Porto Alegre, v. 32, n. 3, p. 286-290, set./dez. 2009.
MOREIRA, José António Marques; BARROS, Rita Manuela; MONTEIRO, Angélica Maria. Autoconceito académico em ambientes virtuais de aprendizagem. Revista Brasileira de Informática na Educação [on-line], v. 22, n. 2, p. 31-46, 2014.
MORENO, Herroro. Modelos educativos y pedagógicos. In: Moreno, H. (org.). Modelos educativos pedagógicos y didácticos. Bogotá: Géminis, 2003. p. 11-95.
NEVADO, Rosane Aragón de; FAGUNDES Léa da Cruz; BASSO, Marcus Vinicius; DUTRA, Ítalo Modesto; PAIM, Marcos Flávio. Um recorte no estado da arte: o que está sendo produzido? O que está faltando segundo nosso sub-paradigma? (premiado). In: Simpósio Brasileiro de Informática na Educação, Vitória, ES. Anais ... SBIE 2001, p. 61-68, nov. 2001.
OCAÑA, Alexander. L. Ortiz. Manual para elaborar el modelo pedagógico de la institución educativa. Colômbia: Editorial Antillas, 2009.
PEREIRA, Alda; MENDES, António Quintas; MORGADO, Lina; AMANTE, Lúcia; BIDARRA, José. Modelo pedagógico virtual da Universidade Aberta: para uma universidade do futuro. Lisboa: Universidade Aberta, 2007.
PETERS, Otto. A educação a distância em transição: tendências e desafios. Tradução de Leila Ferreira de Souza Mendes. São Leopoldo: Editora Unisinos, 2009.
PINILLA-ROA, Análida Elizabeth. Modelos pedagógicos y formación de profesionales en el área de la salud. Acta Médica Colombiana, Colombia, v. 36, n. 4, p. 204-218, out./dez. 2011.
SILVA, Antônio C. R. da. Metodologia da pesquisa aplicada à contabilidade: orientações de estudos, projetos, relatórios, monografias, dissertações, teses. São Paulo: Atlas, 2003.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.