Indigenous thematic under the lens of Cultural Studies and Education – some trends and analytical approaches

Authors

  • Iara Tatiana Bonin UFRGS E ULBRA
  • Daniela Ripoll UFRGS E ULBRA
  • José Vicente Aguiar UFRGS E UEA

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18444

Keywords:

Indigenous thematic. Cultural Studies. Education.

Abstract

The purpose of this article is to map and discuss some trends and analytical approaches that have been conducted in theses and dissertations of the field of education that approaches indigenous thematic through Cultural Studies. We analyzed 14 studies involving three key words: indigenous thematic, Cultural Studies and education. It was found that such productions discuss the abstract idea of cultural diversity. In addition, it was noted that the field of Cultural Studies promotes the development of critical analysis that focus on inequalities, power relations, representational practices and policies around identity/difference. In these studies, several concepts and theoretical approaches that problematize ethnocentric visions are used, showing that there is a hegemonic tendency to assign to “other”/indigenous some features that make it strange, object of curiosity and scrutiny.

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Author Biography

Iara Tatiana Bonin, UFRGS E ULBRA

Possui graduação em Pedagogia pela Universidade Federal de Santa Catarina - UFSC(1989), Mestrado em Educação pela Universidade de Brasília - UnB (1999) e Doutorado em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul - UFRGS (2007). Atualmente é coordenadora do Programa de Pós-Graduação em Educação da Universidade Luterana do Brasil, professora do Curso de Pedagogia desta Universidade, ministrando especialmente as disciplinas didáticas e de estágio. Sua produção vincula-se ao campo dos Estudos Culturais e desenvolve estudos sobre identidades e diferenças na cultura contemporânea, com especial ênfase na temática indígena e na docência.

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Published

2015-04-14

How to Cite

Bonin, I. T., Ripoll, D., & Aguiar, J. V. (2015). Indigenous thematic under the lens of Cultural Studies and Education – some trends and analytical approaches. Educação, 38(1), 59–69. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2015.1.18444

Issue

Section

Dossiê - Estudos Culturais em Educação