Liturgical-musical formative process during the COVID-19 pandemic
A survey with communities
DOI:
https://doi.org/10.15448/0103-314X.2021.1.41036Keywords:
Liturgical music, Formation, Research, HymnalAbstract
Music is an integral part of the liturgical action (SC, 112). Based on this assumption, the formative issue is also relevant, since it is necessary to think about the formative process to be an accession to faith, commitment, and participation. This article presents an experience report on the continuity process of the Liturgical Music Sector from the Liturgy Commission of the Archdiocese of Porto Alegre. Data from a survey carried out with the communities through an online questionnaire is presented. The research was made as part of the liturgical repertoire renewal process, in the creation of a new hymnal. Outlining strategies and closer communication with liturgical musicians enable the construction of a liturgical-musical identity in the Archdiocese of Porto Alegre, respecting its history and leading to new paths.
Downloads
References
CENTRO NACIONAL DE PASTORAL LITÚRGICA. A Arte de Celebrar. Guia pastoral. Brasília: Ediçõ es CNBB, 2015.
CNBB. A música litúrgica no Brasil. São Paulo: Paulus, 1998. (Estudos da CNBB, n. 79)
FERREIRA, Eurivaldo S.; RAMON, Telles. Canto e Música Litúrgica: como cultivar uma espiritualidade unificadora em meio aos desafios da pandemia? Revista Teopraxis, Passo Fundo, v. 37, n. 129, p. 143-156, 2021. Disponível em: https://doi.org/10.52451/teopraxis.v37i129.14. Acesso em: 5. mar. 2021.
FOLEY, Edward. La música ritual judeocristiana: una aproximación bibliográfica. Boletin de aedom, [S. l.], ano 6, n. 2, p. 7-70, jul./dez. 1999. Disponível em: digital.csic.es/bitstream/10261/3227/1/Foley-Musica-Ritual.pdf. Acesso em: 9 jan. 2017.
LEAVER, R. What is liturgical music? In: LEAVER, R; ZIMMERMAN, J. A. Liturgy and music: lifetime learning. Collegeville: The Liturgical Press, 1998. p. 211-219.
LORENZETTI, Michelle Arype Girardi. Aprender e ensinar música na Igreja Católica: um estudo de caso em Porto Alegre/RS. 2015. 167 f. Dissertação (Mestrado em Música) – Instituto de Artes, Programa de Pós-Graduaçã o em Música, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2015.
LORENZETTI, Michelle Arype Girardi. Formar-se e ser formador: rotas formativas musicais de religiosos no contexto católico brasileiro na perspectiva da sociologia da educação musical e da vida cotidiana. 2019. 236 f. Tese (Doutorado em Música) – Programa de Pós-Graduaçã o em Música, Instituto de Artes. Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre. Disponível em: http://hdl.handle.net/10183/193128. Acesso em: 28 maio 2021.
CONCÍLIO ECUMÊNICO VATICANO II, 1962-1965, Cidade do Vaticano. Sacrosanctum Concilium. In: COSTA, Lourenço (org.). Documentos do Concílio Vaticano II. 10. ed. São Paulo: Paulinas, 2010.
UNIVERSA LAUS I. (1980) Traduçã o: Vinícius Mariano de Carvalho. In: FONSECA, Joaquim. Quem canta? O que cantar na liturgia? São Paulo: Paulus, 2008. (Coleçã o Liturgia e Música).
Downloads
Published
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Teocomunicação
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Teocomunicação implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Teocomunicação as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.