Self-care to hipertensives

Development of an e-book as an educative material

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-6108.2022.1.41928

Keywords:

hypertension, education, dietary approaches to stop hypertension, mindfulness, self-care

Abstract

Aims: to present the development of the educational material entitled: “Autocuidado para Hipertensos: um guia para cuidar da sua saúde”.
Methods: this material was developed based on the guidelines for the construction of orientation materials for health care, taking as its starting point the multicenter study: “Effectiveness of a NUTRITION strategy for PRESSURE control in patients with systemic arterial hypertension users of the Unified Health System: NUPRESS study”. For the elaboration of the material, a bibliographical survey was made, then the themes were written in chapters, and finally, the graphic part was assembled. When finished, the e-book was sent to 10 judges who evaluated and validated it according to its organization, writing style, appearance, and appeal. The judges’ suggestions were accepted, and the changes were made.
Results: the judges (n=10), with a mean age of 43.7±17.6 years and wich 70% were female, mostly agreed that the E-book content had good organization and appearance. The domains of writing style and appeal, on the other hand, presented the lowest percentage of agreement among the judges, although they obtained 83.3% approval in each dimension. 
Conclusions: the e-book developed can be used both by health professionals and people with hypertension for the purpose of education about the disease, health and self-care. The material has an objective and easy-to-understand language, without using technical terms, and graphic resources were used to captivate and facilitate reading. 

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Author Biographies

Marthina Streda Walker, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Psicologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Doutoranda em Psicologia Clínica pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS).

Natália Roldão Figueiredo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Nutricionista pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Pós-graduanda em comportamento alimentar pelo Instituto de Pesquisas Ensino e Gestão em Saúde (IPGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Ana Corrêa Ruiz, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Nutricionista pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. 

Bruna Souza da Costa, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Psicóloga pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. 

Clara dos Santos de Andrades, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Nutricionista formada pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS); Pós-Graduanda em Urgência no Programa de Residência Multiprofissional em Urgência do Hospital São Lucas da PUCRS

Clarissa Grecco, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Graduanda de Enfermagem pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. 

Ana Maria Pandolfo Feoli, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Bioquímica pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. 

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Published

2022-12-16

How to Cite

Walker, M. S., Figueiredo, N. R., Ruiz, A. C., Costa, B. S. da, Andrades, C. dos S. de, Grecco, C., & Feoli, A. M. P. (2022). Self-care to hipertensives: Development of an e-book as an educative material. Scientia Medica, 32(1), e41928. https://doi.org/10.15448/1980-6108.2022.1.41928

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