Mariano Procopio TV in the pages of Diários Associados: Historical contexts, political disputes and identity narratives

Authors

  • Livia Fernandes Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Iluska Coutinho Universidade Federal de Juiz de Fora
  • Jhonatan Mata Universidade Federal de Juiz de Fora

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8805

Keywords:

Communication, history television, identity

Abstract

Analysis of the narratives conveyed by the newspapers of Diários Associados in Juiz de Fora/MG about the deployment of TV Mariano Procopio in the county. The study had the theoretical assumption of the relevance of media representations and memory in society and power relations involved in the deployment of a television station. The empirical work consists in newspaper editions of the Diário Mercantil and Diário da Tarde voiced in December, 1956 to July 1966, with selection of content that made reference to TV Mariano Procopio.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Livia Fernandes, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora da Faculdade de Comunicação Social da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Iluska Coutinho, Universidade Federal de Juiz de Fora

Professora do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal de Juiz de Fora.

Jhonatan Mata, Universidade Federal de Juiz de Fora

Mestre em Comunicação Social pela Universidade Federal de Juiz de Fora.

References

ALVIN, Bianca. O papel da mídia na construção das identidades futebolísticas contemporâneas. In: XXXI Intercom, 2008, Natal. Anais do XXXI Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Natal: Intercom, 2008.

BARBOSA, Marialva. História cultural da imprensa: Brasil, 1900-2000. Rio de Janeiro: Mauad X, 2007a.

COUTINHO, Iluska. Telejornalismo e identidade em Juiz de Fora: a (re)afirmação da diferença na cobertura do Miss Brasil Gay. In: XXIX Intercom, 2006, Brasília. Anais do XXIX Congresso Brasileiro de Ciências da Comunicação. Brasília: Intercom, 2006.

FADUL, Anamaria. Mídia Regional no Brasil: elementos para uma análise. In: Mídia e região na era digital: diversidade cultural, convergência midiática. FADUL, Ana Maria; GOBBI, Maria Cristina (Orgs.). São Paulo: Arte & Ciência, 2006, p. 23-40.

KELLNER, Douglas. A cultura da mídia – estudos culturais: identidade e política entre o moderno e o pós-moderno. Trad. Ivone Castilho Benedetti. Bauru: EDUSC, 2001.

LINS. Flávio. Telefoto jornal: o ele perdido entre o cinejornal e o telejornalismo em Juiz de Fora. In: XIV Intercom Sudeste, 2009, Rio de Janeiro. Anais do XIV Encontro de Ciências da Comunicação na Região Sudeste. Rio de Janeiro: Intecom, 2009.

MATTOS, Sérgio. História da televisão brasileira – Uma visão econômica, social e política. 2. ed. Petrópolis: Vozes, 2002.

MORAIS, Fernando. Chatô: o rei do Brasil – a vida de Assis Chateaubriand. São Paulo: Companhia das Letras, 1994.

MOREIRA, Sônia. V. Análise documental como método e como técnica. In: DUARTE, Jorge; BARROS, Antonio (Orgs.). Métodos e Técnicas de Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Atlas, 2005.

How to Cite

Fernandes, L., Coutinho, I., & Mata, J. (2011). Mariano Procopio TV in the pages of Diários Associados: Historical contexts, political disputes and identity narratives. Revista FAMECOS, 18(1), 180–197. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2011.1.8805