The image between Tarkovski and da Vinci

Authors

  • Alexandre Rocha da Silva Universidade Federal do Rio Grande do Sul
  • André Dornelles Pares Universidade do Vale do Rio dos Sinos

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5840

Keywords:

Image, cinema, mediatization

Abstract

This paper discusses image constitution upon investigating two modes of its production: the pictorial and the technicaltechnological. We investigate the first take of Tarkovski’s The Sacrifice (1986) in which the director shoots da Vinci’s Adoration of the Magi (1441/2). It also characterizes the debate about image in different philosophical and semiological perspectives in order to advance a properly communicational site for image’s analysis. In this vein, we highlight the importance of concepts such as medium, reference and senses. Eventually, we propound that it is in the synchronic game between Tarkovski’s and da Vinci’s images that the communicational problem per se is brought about.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Alexandre Rocha da Silva, Universidade Federal do Rio Grande do Sul

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e informação da Universidade Federal do Rio Grande do Sul

André Dornelles Pares, Universidade do Vale do Rio dos Sinos

Mestrando em Comunicação Social na Universidade do Vale do Rio dos Sinos

References

ARHEIM, Rudolf. A arte do cinema. Lisboa: Edições 70, 1983.

ARISTOTELES. Metafísica. 2. ed. Coimbra: Atlântida, 1969.

BARTHES, Roland. A câmara clara. 6. ed. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 1984.

BAXANDALL, Michael. O olhar renascente: pintura e experiência social. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 1991.

BERNADET, Jean Claude. O que é cinema. 1. ed. São Paulo: Brasiliense, 1980.

CARLON, Mario. Imagen de arte/imagen de informacion: problemas actuales de la relacion entre el arte y los medios. Buenos Aires: Atuel, 1994.

FRANCASTEL, Pierre. Imagem, visão e imaginação. Lisboa: Edições 70, 1987.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: ensaios para uma futura filosofia da fotografia. Rio de Janeiro: Relume Dumará, 2002.

MACHADO, Arlindo. Pré-cinemas & pós-cinemas. São Paulo: Papirus, 1997.

SANTAELLA, Lucia. Por que as comunicações e as artes estão convergindo?. São Paulo: Paulus, 2005.

PEIRCE, Charles Sanders. Semiótica. São Paulo: Perspectiva, 1990.

TARKOVSKI, Andrei. Esculpir o tempo. São Paulo: Martins Fontes, 2002.

Published

2009-09-22

How to Cite

Silva, A. R. da, & Pares, A. D. (2009). The image between Tarkovski and da Vinci. Revista FAMECOS, 16(39), 42–49. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2009.39.5840

Issue

Section

Diversities of Visual Image

Most read articles by the same author(s)