Timelessness of Chronique d’un Été
reflections on ethics in documentary and society
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.44527Keywords:
Comunicação, cinema documentário, ética, relações sociaisAbstract
In times of polarization and intolerance, thinking about media productions that promise assertions about the historical world seems even more urgent. Contrary to the generalizations that surround a time when information is ephemeral, revisiting ethical productions becomes an indispensable exercise for the communication studies. With a descriptive methodology of an analytical nature and a bibliographical survey, the paper relates considerations by documentary film authors such as Bill Nichols, Guy Gauthier, and Marcius Freire, among others, with Buber’s ethics. The objective is to reflect on ethics in documentary cinema, indicating the film Chronique d'un Été, from 1960, as a work still capable of presenting us with more assertive ways for the production of documentary films and other productions that address social issues, in addition to allowing reflection on social relations.
Downloads
References
BUBER, Martin. Do diálogo e do dialógico. São Paulo: Perspectiva, 1982.
BUBER, Martin. Eclipse de Deus: considerações sobre a relação entre religião e filosofia. Trad. Carlos Almeida Pereira. Campinas: Verus Editora, 2007.
BUBER, Martin. Eu e Tu. 2. ed. São Paulo: Moraes, 1974.
CHRONIQUE d’un été. Direção: Jean Rouch e Edgar Morin. Paris: Argos Films, 1961. 1 DVD (90 min).
DROIT, Roger-Pol. Ética: uma primeira conversa. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2012.
FRANCE, Claudine de. Cinema e antropologia. Campinas: UNICAMP, 1998.
FREIRE, Marcius. Documentário: ética, estética e formas de representação. São Paulo: Annablume, 2011.
FREIRE, Marcius. Fronteiras imprecisas: o documentário antropológico entre a exploração do exótico e a representação do outro. Revista Famecos, Porto Alegre, v. 12, n. 28, p. 107-114, dez. 2005. DOI: https://doi.org/10.15448/1980-3729.2005.28.3341
GAUTHIER, Guy. O documentário: um outro cinema. Campinas: Papirus, 2011.
GODOY, Hélio. Documentário, realidade e semiose: os sistemas audiovisuais como fontes de conhecimento. São Paulo: Annablume: FAPESP, 2001.
MONDO Cane. Direção: Paolo Cavara, Franco Prosperi e Gualtiero Jacopetti. Roma: Cineriz, 1962. 1 DVD (108 min).
MORIN, Edgar. As estrelas: mito e sedução no cinema. Rio de Janeiro: José Olympio, 1989.
MORIN, Edgar. Crônica de um filme. In: ROUCH, Jean. Ciné éthnography. Trad. Steven Feld. Minneapolis: University of Minnesota Press, 2003.
NICHOLS, Bill. Introdução ao documentário. Campinas: Papirus, 2005.
PUCCINI, Sérgio. Roteiro de documentário: da pré-produção à pós-produção. Campinas: Papirus, 2009.
RAMOS, Fernão Pessoa. Mas afinal... o que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC São Paulo, 2013.
SANTOS, Tarcyanie Cajueiro; SILVA, Miriam Cristina Carlos. Narrativa mediática. In: MARCONDES FILHO, Ciro (org.). Dicionário da comunicação. São Paulo: Paulus, 2009. p. 356-357.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2023 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.