Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:

A proposal for a semiotic intersectional analysis

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.43673

Keywords:

blackness, semiotics, intersectionality, representation

Abstract

We present an analysis of representations of blackness in adverti-sing from the combination of intersectional and semiotic theories. We analyzed communication materials published in magazine ads and on Instagram of one of the ten most valuable brands in Brazil, the telecom Vivo, in 2018, evaluating the intersections of identity avenues. The results indicate that the representation of blackness, associated with gender and class matrices, is still formed by inter-pretants based on the myth of racial democracy, still not very counterintuitive and with limited representations of blackness, trapped in control images in a racialized regime of representation.

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Author Biography

Pablo Moreno Fernandes, Universidade Federal de Minas Gerais

Professor do Programa de Pós-graduação em Comunicação Social da UFMG. Doutor em Ciências da Comunicação pela ECA-USP, Mestre em Comunicação pela PUC Minas. Vice-líder do grupo de Pesquisa em Comunicação, Raça e Gênero da UFMG (Coragem) e membro do Grupo de Estudos Semióticos em Comunicação, Cultura e Consumo.

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Published

2023-05-31

How to Cite

Moreno Fernandes, P. (2023). Race, gender, class and other intersectionalities in brand communication:: A proposal for a semiotic intersectional analysis. Revista FAMECOS, 30(1), e43673. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2023.1.43673

Issue

Section

Advertising and marketing