Three meanings of theory in communication research
Questions from the classroom
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.39211Keywords:
Communication Theory, Communication Epistemology, Research, MethodsAbstract
What is the meaning of ‘theory’ in communication research? What does it mean to ‘do theory’ or to ‘apply a theory’ in a research? These questions, often addressed in research supervision, points to a deeper epistemological question: the very notion of ‘theory’ in science. This paper outlines three concepts of ‘theory’: (1) the common sense view of ‘theory’ as opposed to practice, (2) ‘theory’ as a set of propositions concerning broader social or philosophical issues and (3) ‘theory’ as the previous knowledge of a field or a discipline. These notions are discussed against the background of theory’s methodological operationalization in research.
Downloads
References
ADORNO, Theodor W. Primeiros escritos filosóficos. São Paulo: UNESP, 2018.
BACHELARD, Gaston. A formação do espírito científico. Rio de Janeiro: Contraponto, 2007.
BACHELARD, Gaston. Estudos. Rio de Janeiro: Contraponto, 2008.
BAPTISTA, Maria Luiza C. Disciplinas teóricas: de entulho de currículo a campo de desejo e autopoiese. Anais do 26º INTERCOM. Universidade Federal de Belo Horizonte, Belo Horizonte, 2 a 6 de setembro de 2003.
BARROS, José D’A. Uma teoria é um modo de ver. Interfaces da educação, v. 23, n. 10, p. 28-57, 2019. https://doi.org/10.26514/inter.v10i29.3901
BRAGA, José L. A prática da pesquisa em Comunicação. E-Compós, v. 14, n. 1, p. 1-33, 2011. https://doi.org/10.30962/ec.665
BRAGA, José Luiz. Ensino e pesquisa em comunicação. Comunicação & Educação, v. 12, n. 2, p. 21-27, 2007. https://doi.org/10.11606/issn.2316-9125.v12i2p21-27
BRAGA, José Luiz. A prática da teoria na pesquisa em Comunicação. Galáxia, n. 41, p. 48-61, 2019. http://doi.org/10.1590/1982-25542019239896
BUTLER, Christopher. Postmodernism. Oxford: OUP, 2002.
CHECHETTO, Fabíola B.; MARTINO, Luís Mauro S. Qual conceito de ciência fundamenta as Teorias da Comunicação? Um estudo exploratório do “cânone”. Verso e Reverso, v. 33, n. 1, p. 2-17, 2019. https://doi.org/10.4013/ver.2019.3382.01
CULLER, Jonathan. Literary theory. Oxford: OUP, 2000.
EAGLETON, Terry. The significance of theory. Londres: Blackwell, 1989.
EAGLETON, Terry. After Theory. Londres: Palgrave, 2007.
FABIANI, Jean-Luis. Faire son choix théoriques en Sciences Sociales. In: HUNSMANN, Moritz; KAPP, Sébastien. (Orgs.). Devenir chercheur: écrire une thèse en sciences sociales. Paris: EHESS, 2013, p. 47-61.
FAUSTO NETO, Tiago Q. A centralidade da teoria na constituição de uma episteme comunicacional. Anais do 32º INTERCOM. Universidade Tuiuti do Paraná, Curitiba, 4 a 7 de setembro de 2009.
FERRARA, Lucrécia D’A. A ciência do olhar atento. Trans/Form/Ação. v. 9, n. 10, p. 1-7, 1987. https://doi.org/10.1590/S0101-31731987000100001
FERREIRA, Nelson T. A construção da pesquisa científica em comunicação. Revista de Ciências Humanas, v. 12, n. 1, p. 27-37, 2012. Disponível em: https://periodicos.ufv.br/RCH/article/view/3448
GATTI, Bernardette. Algumas considerações sobre procedimentos metodológicos na pesquisa em educação. Eccos, v. 1, n. 1, p. 63-79, 1999. https://doi.org/10.5585/eccos.v1i1.155
GINZBURG, Carlo. Mitos, emblemas, sinais. São Paulo: Companhia das Letras, 2005.
GOBRY, I. Le vocabulaire Grec de la Philosophie. Paris: Elipses, 2010.
HANITZSCH, Thomas. Writing for Communication Theory. Communication Theory 23, n. 1, p. 1-9, 2013. https://doi.org/10.1111/comt.12004
HICKSON, Mark; STACKS, Don W. Teaching the introductory communication theory course to undergraduates. Communication Quarterly, v. 41, n. 3, p. 261-268, 1993. https://doi.org/10.1080/01463379309369887
JENSEN, Klaus B. Practical theories: concepts, conceptions and conceptualizations of communication. Empedocles, v. 7, n. 2, p. 143-156, 2016. https://doi.org/10.1386/ejpc.7.2.143_1
LIEDKE, Élida R. Breves indicações ara o ensino de sociologia hoje. Sociologias, v. 9, n. 17, p. 266-278, 2007. https://doi.org/10.1590/S1517-45222007000100011
LIMA, Venício. Repensando as Teorias da Comunicação. In: MELO, José. M. (Org.). Teoria e Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Intercom/Cortez, 1983, p. 85-99.
LIMA, Venício. Mídia: teoria e política. São Paulo: Perseu Abramo, 2001.
LOPES, Maria I. V. Pesquisa em Comunicação. São Paulo: Loyola, 1999.
MAGNAVACCA, Silvia. Lexico Técnico de Filosofía Medieval. Buenos Aires: Miño y Davila, 2005.
MARTINO, Luís M. S. Da teoria à Metodologia: um ensaio sobre a elaboração de projetos de pesquisa em Comunicação. Comunicação Midiática, v. 11, p. 1-15, 2016. Disponível em: https://www2.faac.unesp.br/comunicacaomidiatica/index.php/CM/article/view/88
MARTINO, Luís M. S. Métodos de Pesquisa em Comunicação. Petrópolis: Vozes, 2018.
MARTINO, Luís M. S. O diálogo norte-sul em Teoria da Comunicação: hegemonias, apropriações e resistências nas pesquisas anglo-saxônicas e latino-americanas. Comunicação & Sociedade, v. 36, p. 85-106, 2014. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v36n1p107-132
MARTINO, Luís M. S.; MARQUES, Angela C. S. A afetividade do conhecimento na epistemologia. Matrizes, v. 12, p. 217-234, 2018. https://doi.org/10.11606/issn.1982-8160.v12i2p217-234
MARTINO, Luiz C. Epistemologia da Comunicação. Porto Alegre: Sulina, 2017.
MARTINO, Luiz C. Significação da teoria em um campo diversificado. Anais do 33º INTERCOM. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2 a 6 de setembro de 2010.
MARTINO, Luiz C. Teorias da comunicação: muitas ou poucas? Cotia: Ateliê, 2007.
MARX, Karl. O capital. Livro 3, Vol. 6. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2008.
MERTON, Robert. Sociologia: teoria e estrutura. São Paulo: Mestre Jou, 1970.
OLIVEIRA, Marcio. O ensino de teoria sociológica em cursos de ciências sociais em universidades brasileiras. Política e Sociedade, v. 14, n. 31, p. 87-113, 2015. https://doi.org/10.5007/2175-7984.2015v14n31p87
OLSEN, Stein H. The moment of theory. Critical Quarterly, v. 49, n. 4, p.90-120, 2007. http://doi.org/10.1111/j.1467-8705.2007.00802.x
OROZCO, Guillermo; GONZÁLEZ, Rodrigo. Una coartada metodológica. México: Tintable, 2012.
PEIRANO, Mariza. A teoria vivida. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Editor, 2006.
PETERS, F. R. Léxico filosófico Grego. Lisboa: Edições 70, 1983.
POPPER, Karl R. A lógica da pesquisa científica. São Paulo: Cultrix, 2016.
PORTA, Eva. Objeto de estudio, objeto empírico. In: ROSA MARTINEZ, Fabiana; SAUR, Daniel. La cocina de la investigación. Córdoba: Eduvim, 2017.
REIMÃO, Sandra. Teoria ou Teorias da Comunicação. Intercom, v. 17, n, 2, p. 146-170, 1994. http://doi.org/10.1590/rbcc.v17i2.860
RENÓ, Denis. Pesquisa aplicada em comunicação: uma tendência necessária. Comunicação & Sociedade, v. 36, n. 1, p. 7-30, 2014. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v36n1p7-30
ROSENGREN, Karl E. Communication. Londres: Sage, 2000.
RUSSI-DUARTE, Pedro. Por que ensinar teorias (da comunicação)? Anais do 33º INTERCOM. Universidade de Caxias do Sul, Caxias do Sul, 2 a 6 de setembro de 2010.
SAUR, Daniel. Territorio, posicionamiento, responsabilid y formas de relacionamento con la teoria. In: ROSA MARTINEZ, Fabiana; SAUR, Daniel. La cocina de la investigación. Córdoba: Eduvim, 2017.
SIGNATES, Luiz. A comunicação como ciência básica tardia. E-Compós, v. 21, n. 2, p. 1-15, 2018. https://doi.org/10.30962/ec.1387
THOMAS, Sari. A Brief Consideration of Theoretical Significance in Media Study. Critical Studies in Media Communication, v. 23, n. 2, p. 173-180, 2006. https://doi.org/10.1080/07393180600714570
TORRICO VILLANUEVA, Erik R. Comunicacion de las matrices a los enfoques. Quito: Ciespal, 2010.
VALDETTARO, Sandra. Epistemologia de la comunicación. Rosário: Ed. Universidad de Rosario, 2015.
WOTTRICH, Laura; FONSECA, Paula C. A definição do problema e dos objetos de pesquisa. Anais do 42º INTERCOM. Universidade Federal do Pará, Belém, 2 a 7 de setembro de 2019.
ZELIZER, Barbie. Making communication theory matter. Communication Theory. v. 25, n.1, p. 410-415, 2015. https://doi.org/10.1111/comt.12075
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.