Irresolution, mourning, and elaboration in Orestes
a historical proposition
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.38977Keywords:
Cinema, Memory, Violence, ElaborationAbstract
In the path proposed by the German historian Andreas Huyssen (2014), who identifies a primary concern with memory in contemporary Western culture, we propose in this article an approach to the film Orestes. The focus here is its effort of critical remembrance of the military dictatorship in Brazil, understood as a force that acts in the present (perpetuating a history of police arbitrariness and violence). Without disregarding its singularities — notably the use of tragedy as a mechanism for historical understanding — Rodrigo Siqueira’s film allows us to examine and specify some of the hypotheses we drew in contact with the broader contemporary film production. In particular, the bet on an “aesthetic of elaboration”: under the shadow of a “past that does not go away,” the present gains centrality in this work in which the same work of elaboration of experience, assumed in its processual nature, guides the narrative. Methodologically, we seek to “historicize aesthetics”, as Naara Fontinele dos Santos (2020) proposes: by analyzing the images, we entangle them in the complexity of broader historical processes in which the films participate.
Downloads
References
AB’SÁBER, Tales. Cabra marcado para morrer, cinema e democracia. In: OHATA, Milton. (Org.). Eduardo Coutinho. São Paulo: Cosac & Naify, 2013. p. 505-522.
AB’SÁBER, Tales. Ordem e violência no Brasil. In: KUCINSKI, Bernardo. (Org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 97-102.
BATISTA, Vera M. Estado de polícia. In: KUCINSKI, Bernardo (org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 91-96.
BENJAMIN, Walter. Magia e técnica, arte e política. São Paulo: Brasiliense, 1986.
BUTLER, Judith. Quadros de guerra – quando a vida é passível de luto? Rio de Janeiro: Ed. Civilização Brasileira, 2015.
BUTLER, Judith. Vida precária – os poderes do luto e da violência. Belo Horizonte: Autêntica, 2019.
BRASIL. Mortos e desaparecidos políticos. Relatório da CNV, v. 3. Brasília: Comissão Nacional da Verdade, 2014. Disponível em: http://cnv.memoriasreveladas.gov.br/images/pdf/relatorio/volume_3_digital.pdf
DARA, Danilo; SILVA, Débora M. Mães e familiares de vítimas do Estado: a luta autônoma de quem sente na pele a violência policial. In: KUCINSKI, Bernardo. (Org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 83-90.
FREUD, Sigmund. Recordar, repetir, elaborar: novas recomendações sobre a técnica da psicanálise II. In: FREUD, Sigmund. Edição Standard Brasileira das Obras Psicológicas Completas de Sigmund Freud [ESB]. Vol. 12. Rio de Janeiro: Imago, 1996. p. 163-171.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Memória, história, testemunho. In: GAGNEBIN, Jeanne-Marie. Lembrar, escrever, esquecer. São Paulo: Editora 34, 2006.
GAGNEBIN, Jeanne-Marie. O preço de uma reconciliação extorquida. In: SAFATLE, Vladimir; TELES, Edson. (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 177-186.
GODARD, Jean-Luc; ISHAGHPOUR, Youssef. Archéologie du cinéma et mémoire du siècle (dialogue). Tours: Farrago, 2000.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio
de Janeiro: Contraponto, 2014.
KEHL, Maria R. Duas chacinas em São Paulo – a mesma polícia, o mesmo governo. In: KUCINSKI, Bernardo. (Org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015. p.75-81.
KEHL, Maria R. Tortura e sintoma social. In: SAFATLE, Vladimir; TELES, Edson. (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010. p. 123-132.
KUCINSKI, Bernardo. (Org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015.
MESQUITA, Cláudia. Orestes: luto incompleto e estética da elaboração. In: VALE, Glaura. (Org.). Catálogo do forumdoc.bh – festival do filme documentário e etnográfico de Belo Horizonte. Belo Horizonte: Filmes de Quintal, 2015.
MESQUITA, Cláudia. O presente como história – estéticas da elaboração no cinema brasileiro contemporâneo. Anais da COMPÓS XXVII, 2018, Belo Horizonte. Disponível em: http://www.compos.org.br/data/arquivos_2018/trabalhos_arquivo_2NKMPPW1CFX14EJ10BEJ_27_6219_26_02_2018_07_23_01.pdf
MINGARDI, Guaracy. Apresentação. In: KUCINSKI, Bernardo. (Org.). Bala perdida: a violência policial no Brasil e os desafios para sua superação. São Paulo: Boitempo, 2015. p. 13-17.
MORENO, Jacob L. O teatro da espontaneidade. São Paulo: Summus, 1984.
PANH, Rithy. Sou um agrimensor de memórias e A palavra filmada. In: MAIA, Carla; FLORES, Luis F. (Orgs.). O cinema de Rithy Panh. Rio de Janeiro: Centro Cultural Banco do Brasil, 2013.
PINTO, Antônio C.; MARTINHO, Francisco C. (Orgs.).Um passado que não passa – a sombra das ditaduras na Europa do Sul e na América Latina. Rio de Janeiro: Civilização Brasileira, 2013.
REZENDE, Patrick A. Corpos sem nomes, nomes sem corpos – desconhecidos, desaparecidos e a constituição da pessoa. Dissertação (Mestrado em Antropologia) – Faculdade de Filosofia e Ciências Humanas, Universidade Federal de Minas Gerais, Belo Horizonte, 2012.
SAFATLE, Vladimir; TELES, Edson. (Orgs.). O que resta da ditadura: a exceção brasileira. São Paulo: Boitempo, 2010.
SANTOS, Naara F. Lorsque le cinéma s ́occulte et s´étend au coeur du desordre – puissances critiques du documentaire brésilien (1960-1976) (Tese de Doutorado em Estudos Cinematográficos e Audiovisuais) – Paris 3/Universidade Federal de Minas Gerais, Paris/Belo Horizonte, 2020.
SELIGMANN-SILVA, Márcio. O local do testemunho. Tempo e argumento, v. 2, n. 1, p. 3-20, 2010. Disponível em: https://www.revistas.udesc.br/index.php/tempo/article/download/1894/1532
SIQUEIRA, Rodrigo. (Direção). Orestes. São Paulo: 7Estrelo Filmes, 2015. 1 DVD (93 min.), color.
SOARES, Luiz Eduardo. Desmilitarizar. São Paulo: Boitempo, 2019.
WILLIAMS, Raymond. Tragédia moderna. São Paulo: Cosac & Naify, 2002.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2021 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.