Brazilian Popular Music rethinks identity and nation
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2006.31.3402Keywords:
Communication, tropicália, musicAbstract
The objective of this article is to approach the universe of mass music in Brazil, focusing on the discussion in Brazilian Popular Music and the role that its creators, from the 60s, have in the reflection and the construction of new parameters to think national identity and the Brazil as a nation. Brazil has in music production linked to the popular song decisive role in the genesis of new hybrid national identities; No longer fixed or essential, but marked by the articulation of "own" and "alien". Its creators help break down the asphyxiating barriers created by hardened nationalists, but without falling into the asphyxiating blind acceptance of what is produced and understood in the metropolis as the best.Downloads
References
ANDERSON, Benedict. Nação e consciência nacional. São Paulo: Ática, 1989.
ANDRADE, Mário. Ensaio sobre a música brasileira. São Paulo: Martins, 1962.
BUARQUE DE HOLLANDA, Heloísa. Impressões de viagem: CPC, vanguarda e desbunde: 1960/70. Rio de Janeiro: Rocco, 1992.
DUNN, Christopher. Caetano Veloso: Tropicalismo revisitado. Revista de literatura Brasileira - Journal of Brazilian Literature, n. 11, v. 7, 1994, Porto Alegre. p. 99-110.
GARCÍA CANCLINI, Néstor. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 1995.
GUELFI, Maria Lúcia Fernandes. Identidade cultural numa perspectiva pós-moderna. Revista Gragoatá, Niterói, n. 1, p-137-149, 2. sem. 1996.
GULLAR, Ferreira. Vanguardismo e cultura popular no Brasil. Temas de Ciências Humanas, São Paulo, v. 5, p. 75-93, 1979.
HALL, Stuart. Identidades culturais na pósmodernidade. Rio de Janeiro: DP&A, 1997.
HOMEM DE MELLO, Zuza. Música popular brasileira. São Paulo: Melhoramentos, 1976.
LOBO, Edu; TINHORÃO, J. R. et al. Confronto: Música Popular Brasileira. Revista Civilização Brasileira, n. 3, v. 1, jul. 1965.
NERCOLINI, Marildo José. A construção cultural pelas metáforas: a MPB e o Rock Nacional Argentino repensam as fronteiras globalizadas. Rio de Janeiro: UFRJ/LETRAS, 2005.
SANTIAGO, Silviano. O entre-lugar do discurso latino-americano. In: ______. Uma literatura nos trópicos: ensaios sobre a dependência cultural. São Paulo: Perspectiva, 1978.
TINHORÃO, José Ramos. Música popular: um tema em debate. 2. ed. Rio de Janeiro: JCM, 1969.
VELOSO, Caetano; GULLAR, Ferreira e outros. Que caminho seguir na música popular brasileira?. Revista Civilização Brasileira, n. 7, v. 1, maio 1966.
WISNIK, José Miguel. Nacionalismo Musical. In: SQUEFF, E.; WISNIK, Miguel. O Nacional e o Popular na Cultura Brasileira – Música. São Paulo: Brasiliense, 2001.
ZÍLIO, Carlos. Da antropofagia à tropicália. In: ZÍLIO, C., LAFETÁ, J., CHIAPPINI, L. M. O nacional e o popular na cultura brasileira – Artes Plásticas e Literatura. 2. ed. São Paulo: Brasiliense, 1983.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.