The direct appeal is changing the format of communication of political parties: social networks gain space and reduce traditional mediation structures

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.33942

Keywords:

Paolo Mancini. Political communication. Information transparency.

Abstract

The interview given in his office at the University of Perugia, Italy by Paolo
Mancini is an important document that instigates us to think about a new model of communication based on the direct relationship between source and user, between the politician and the voter, a clear reflection of the processes of information transparency. Mancini reinforces that this new trend of communication applies to political parties by changing some traditional practices within democratic societies. By interacting directly with the voter the politician opens a new communication path, a new channel without traditional intermediation. Mancini classifies this phenomenon as a “direct appeal”, a populist style that allows the politician to adapt to the ideas, language and values already shared by the citizen. For Mancini public administrations are compelled to publish the data, not only to comply with the law, but because individuals have the possibility to access and circulate the information through the network.

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Author Biography

Fernando Biffignandi, Departamento Municipal de Habitação da Prefeitura de Porto Alegre, Porto Alegre (RS)

Arquiteto e Urbanista graduado pelo Centro Universitário Uniritter (1987) Mestre em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2013), Doutor em Comunicação Social pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (2018), atualmente cursando o Pós-Doutorado na Universidade de Coimbra em Portugal. Linha de pesquisa voltada à Comunicação Pública focada nos seguintes temas: Comunicação dirigida à habitação de interesse social, comunicação social, Folkcomunicação, Educomunicação e metodologia de projeto. Atualmente trabalha como Arquiteto e Urbanista no Departamento Municipal de Habitação da Prefeitura de Porto Alegre.

References

MANCINI, Paolo. Il post partito. La fine delle grandi narrazioni. Bolonha: Il Mulino Editore, 2015.

MANCINI, Paolo. Perché comunicazione pubblica? Le ragioni sociali di uno sviluppo impetuoso. Quaderni di Sociologia, Torino, n. 30, 2002. Disponível em: http://journals.openedition.org/qds/1232. Acesso em: 15. jun. 2012. https://doi.org/10.4000/qds.1232

MANCINI, Paolo; HALL IN, Daniel. Modelli di giornalismo: mass media e politica nelle democrazie occidentali. Roma-Bari: Laterza, 2004.

Published

2019-12-18

How to Cite

Biffignandi, F. (2019). The direct appeal is changing the format of communication of political parties: social networks gain space and reduce traditional mediation structures. Revista FAMECOS, 26(2), e33942. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.33942

Issue

Section

Pensamento Comunicacional

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