Comunicação eletrônica: as transformações nas organizações
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.25.3294Keywords:
Electronic communication, computer and organizations, printed communicationAbstract
Organizations undergo various transformations. As far as communication is concerned, computerization is transforming directed written communication into electronic directed writing. Six companies interviewed show the reality of this electronic communication, emphasizing that it has brought speediness, but they have not yet totally discarded the printed printed form, adding that, from the point of view of human relations, electronic form has isolated people. For this new form of advertising, this paper proposes, in its original text, a standardized formatting of this type of communication to its users, since the sector is in need and has called everything from "e-mail", due to lack of knowledge of how it characterizes -over there.Downloads
References
CESCA, Cleuza G.Gimenes. Comunicação Dirigida Escrita na Empresa: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Summus, 1995.
COHEN, Roger. Tudo que seus Gurus não lhe Contaram sobre Comunicação Empresarial. 3. ed. São Paulo: Best Seler, 1988.
CAPRIOTTI, Paul. Planificación Estratégica de la Imagen Coorporativa. Barcelona: Ariel Comunicación, 1999.
CERTO, Samuel C. e J.Paul Peter. Administração Estratégica. Tradução de Flávio Deni Steffen. São Paulo: Makron Books, 1993.
CHAPELL, R.T. & W.L. Read. Comunicação Interna na Empresa Moderna. Tradução de Edmond Jorge. Rio de Janeiro: Fórum, 1973.
CORNELLA, Alfons. Información Digital para la Empresa. Barcelona: Marcombo S/ª, 1996.
CORRADO, Frank M. A Força da Comunicação. São Paulo: Makron Books, 1994.
FREITAS, Maria Ester. Cultura Organizacional. São Paulo: MaKron Books, 1991.
FLEURY, Maria Tereza e FISCHER, Rosa M. Cultura e Poder nas Organizações. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1996.
KUNSCH, Margarida M. K. Planejamento de Relações Públicas na Comunicação Integrada. 3. ed. São Paulo: Summus, 1995.
______. Rel. Públicas e Modernidade: novos paradigmas na comunicação organizacional. São Paulo: Summus, 1997.
KOTLER, Philip. Maketing para o Século XXI. 5. ed. Tradução Cristina Bazán. São Paulo: Futura, 2000.
LAMPREIA, J. Martins. Comunicação Empresarial. Lisboa: Texto, 1992.
LLOYD, Herbert e Peter. Relações Públicas: as técnicas de comunicação no desenvolvimento das empresas. Lisboa: Presença, 1985.
MANUAL de redação da Presidência da República. Org. Gilberto Ferreira Mendes. Brasília, 1991.
MOTTA, Paulo Roberto. Transformação Organizacional. São Paulo: Qualitymark, 1997.
RECORDER, Maria José; ABADAL, Ernest Abadal; CODINA, Lluís. Informação Eletrônica e Novas tecnologias. São Paulo: Summus, l996.
REGO, Francisco Gaudêncio Torquato. Comunicação Empresarial –Comunicação Institucional. São Paulo: Summus, 1984.
SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas-função política. 3. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1995.
SQUIRRA, Sebastião C. de Moraes. O Século Dourado – a comunicação eletrônica nos EUA. São Paulo: Summus, 1996.
WILSON, Grahan. Fazendo Acontecer a Mudança. São Paulo: Saraiva, 1996.
VALENTE, Célia; NORI, Walter. Portas Abertas São Paulo: Best Seller, 1990.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.