Comunicação eletrônica: as transformações nas organizações

Authors

  • Cleuza G. Gimenes Cesca University of São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.25.3294

Keywords:

Electronic communication, computer and organizations, printed communication

Abstract

Organizations undergo various transformations. As far as communication is concerned, computerization is transforming directed written communication into electronic directed writing. Six companies interviewed show the reality of this electronic communication, emphasizing that it has brought speediness, but they have not yet totally discarded the printed printed form, adding that, from the point of view of human relations, electronic form has isolated people. For this new form of advertising, this paper proposes, in its original text, a standardized formatting of this type of communication to its users, since the sector is in need and has called everything from "e-mail", due to lack of knowledge of how it characterizes -over there.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Cleuza G. Gimenes Cesca, University of São Paulo

PhD in Communication Sciences from the University of São Paulo

References

CESCA, Cleuza G.Gimenes. Comunicação Dirigida Escrita na Empresa: teoria e prática. 2. ed. São Paulo: Summus, 1995.

COHEN, Roger. Tudo que seus Gurus não lhe Contaram sobre Comunicação Empresarial. 3. ed. São Paulo: Best Seler, 1988.

CAPRIOTTI, Paul. Planificación Estratégica de la Imagen Coorporativa. Barcelona: Ariel Comunicación, 1999.

CERTO, Samuel C. e J.Paul Peter. Administração Estratégica. Tradução de Flávio Deni Steffen. São Paulo: Makron Books, 1993.

CHAPELL, R.T. & W.L. Read. Comunicação Interna na Empresa Moderna. Tradução de Edmond Jorge. Rio de Janeiro: Fórum, 1973.

CORNELLA, Alfons. Información Digital para la Empresa. Barcelona: Marcombo S/ª, 1996.

CORRADO, Frank M. A Força da Comunicação. São Paulo: Makron Books, 1994.

FREITAS, Maria Ester. Cultura Organizacional. São Paulo: MaKron Books, 1991.

FLEURY, Maria Tereza e FISCHER, Rosa M. Cultura e Poder nas Organizações. 2. ed. São Paulo: Atlas, 1996.

KUNSCH, Margarida M. K. Planejamento de Relações Públicas na Comunicação Integrada. 3. ed. São Paulo: Summus, 1995.

______. Rel. Públicas e Modernidade: novos paradigmas na comunicação organizacional. São Paulo: Summus, 1997.

KOTLER, Philip. Maketing para o Século XXI. 5. ed. Tradução Cristina Bazán. São Paulo: Futura, 2000.

LAMPREIA, J. Martins. Comunicação Empresarial. Lisboa: Texto, 1992.

LLOYD, Herbert e Peter. Relações Públicas: as técnicas de comunicação no desenvolvimento das empresas. Lisboa: Presença, 1985.

MANUAL de redação da Presidência da República. Org. Gilberto Ferreira Mendes. Brasília, 1991.

MOTTA, Paulo Roberto. Transformação Organizacional. São Paulo: Qualitymark, 1997.

RECORDER, Maria José; ABADAL, Ernest Abadal; CODINA, Lluís. Informação Eletrônica e Novas tecnologias. São Paulo: Summus, l996.

REGO, Francisco Gaudêncio Torquato. Comunicação Empresarial –Comunicação Institucional. São Paulo: Summus, 1984.

SIMÕES, Roberto Porto. Relações Públicas-função política. 3. ed. São Paulo: Summus Editorial, 1995.

SQUIRRA, Sebastião C. de Moraes. O Século Dourado – a comunicação eletrônica nos EUA. São Paulo: Summus, 1996.

WILSON, Grahan. Fazendo Acontecer a Mudança. São Paulo: Saraiva, 1996.

VALENTE, Célia; NORI, Walter. Portas Abertas São Paulo: Best Seller, 1990.

Published

2008-04-13

How to Cite

Cesca, C. G. G. (2008). Comunicação eletrônica: as transformações nas organizações. Revista FAMECOS, 11(25), 168–173. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2004.25.3294

Issue

Section

Organizational Communication