The production Of senses in the Journalism: da Theory of Enunciation of enunciation Journalistic
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2003.22.3241Keywords:
Journalism, Enunciation, Journalistic enunciationAbstract
This article discusses the role of journalism in the construction of our daily “realitiy”, calling attention to its symbolic dimension.Downloads
References
AUSTIN, J. L. Quando dizer é fazer: palavras e ação. Porto Alegre: Artes Médicas, 1990.
BAKHTIN, M. Estética da criação verbal. 3. ed. São Paulo: Martins Fontes, 2000.
_____. Marxismo e filosofia da linguagem. 6. ed. São Paulo: HUCITEC, 1992.
_____. Problemas da poética de Dostoievski. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1981.
BENVENISTE, E. Problemas de linguística geral I. 4. ed. Campinas: Pontes/Editora da Unicamp. 1995.
_____. Problemas de linguística geral II. Campinas: Pontes, 1989.
DUCROT, O. O dizer e o dito. Campinas: Pontes, 1987.
FAUSTO NETO, A. Mortes em derrapagem: os casos Corona e Cazuza no discurso da comunicação de massa. Rio de Janeiro: Rio Fundo, 1991.
GOMIS, L. Teoría del periodismo: cómo se forma el presente. México: Paidós, 1991.
LOPES, S. A . Sobre o discurso jornalístico: verdade, legitimidade e identidade. Dissertação (Mestrado em Comunicação Social) - Universidade Federal do Rio de Janeiro, UFRJ/ECO, Rio de Janeiro, 1990.
MAINGUENAU, D. Novas tendências em análise do discurso. 3. ed. Campinas: Pontes/Editora da Unicamp, 1997.
ORLANDI, E. P. A linguagem e seu funcionamento: as formas do discurso. Campinas: Pontes, 1996.
RODRIGUES, A. D. O discurso mediático. Lisboa: Mimeo, 1996.
STAMM, K.R. “The nature of news-news concepts”. In: McCOMBS, Maxwell; SHAW, Donald Lewis; GREY, David (orgs.). Handbook of reporting methods. Houtghton Mifflin Company: Londres, 1976.
TUCHMAN, Gaye. La producción de la noticia: estudio sobre la construcción de la realidade. Barcelona: Bosch, 1993.

