The movie image and the contemporary art spaces: other audiovisual formulations
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.3.31437Keywords:
Cinema. Contemporary art. Exhibition space.Abstract
The text reflects on the historical and contemporary passages and contaminations
between art and cinema anchoring mainly in the dynamics of space, showing how a contemporary audiovisual strand takes place that intervenes between the traditional dark exhibition room, the black box, and the exhibition spaces such as museums and galleries, the white cube. We construct a brief historical context, and then dwell on the dynamics of space from the notion of heterotopy in Foucault to analyze some works exhibited at the 32nd Biennial of São Paulo (2016).
Downloads
References
AMARAL, Aracy. Catálogo da exposição Expo-projeção 1973. Disponível em: http://www.expoprojecao.com.br/_pdf/expo_catalogo_73.pdf. Acesso em: 12 dez. 2017.
FOUCAULT, Michel. Outros Espaços (1967). In: FOUCAULT, Michel. Estética: literatura e pintura, música e cinema. Rio de Janeiro: Forense Universitária, 2006.
FOUCAULT, Michel. As palavras e as coisas. São Paulo: Martins Fontes, 1999.
MATOS, Diego. Vídeo nas aldeias. In: VOLZ, Jochen e REBOUÇ AS, Julia (org.). 32ª Bienal de São Paulo: Incerteza viva. Catálogo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2017.137327
MOLINA, Camila; HIRSZMAN, Maria. Especial 32ª Bienal – Vivenciar o espaço. Jornal Estado de São Paulo, 6 de setembro de 2016. Disponível em: http://cultura.estadao.com.br/noticias/artes,especial-32-bienal-vivenciar-o-espaco,10000074268. Acesso em: 22 out. 2016. https://doi.org/10.1590/s0102-88392001000300004
MONTEIRO, Lúcia. Crítica passa 13 horas em instalação sobre o tempo e o cinema. Folha de São Paulo, 20 de setembro de 2016. Disponível em: http://www1.folha.uol.com.br/ilustrissima/2017/09/1922770-critica-passa-13-horas-em-instalacao-sobre-o-tempo-e-o-cinema-leia-relato.shtml. Acesso em: 22 out. 2016. https://doi.org/10.20509/tem-1980-542x2016v223908
OITICICA, Hélio. Aspiro ao Grande Labirinto. Rio de Janeiro: Rocco, 1973.
OITICICA, Hélio. In: AMARAL, Aracy. Catálogo da exposição Expo-projeção 1973. Disponível em: http://www.expoprojecao.com.br/_pdf/expo_catalogo_73.pdf. Acesso em: 12 dez. 2017.
PAÏNI, Dominique. Reflexões sobre o cinema exposto. In: MACIEL, Kátia (org.). Cinema sim: narrativas e reflexões. São Paulo: Itaú Cultural, 2008.
REBOUÇ AS, Julia. A relação entre cinema e artes visuais ou a retomada de um programa de liberdade. In: BRASIL, André; ROCHA, Marília (org.). Teia 2002-2012. Belo Horizonte: Teia, 2002.
VOLZ, Jochen. Jornadas espirais: incerteza viva. In: VOLZ, Jochen; REBOUÇ AS, Julia (org.). 32ª Bienal de São Paulo: Incerteza viva. Catálogo. São Paulo: Fundação Bienal de São Paulo, 2016. https://doi.org/10.11606/2179-0892.ra.2017.137327
RAZUK, Alvaro. Arquitetura da 32ª Bienal dialoga com o parque do Ibirapuera. [Blog Internet]. Disponível em: http://bienal.org.br/post.php?i=2357. Acesso em: 12 fev. 2018.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.