Tv Globo portugal: the brazilian “embassy”
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.31124Keywords:
TV Globo Portugal. Television. Globo Group.Abstract
In the mediatic Brazilian scenario, the «Grupo Globo» is leader with companies of press and digital newspapers; radio; television; book publishers; recorders etc. But «Grupo Globo» did not close its action just in that county. Its internationalization process began in 1999 officially with the «TV Globo Internacional» inauguration. This research debates and describes the historical internationalization process of the «Rede Globo» company, namely in Portugal. Our focus is to understand how this process happened, mapping the company activity in its media (specifically TV schedule, broadcasting and distribution). We also interview managers, doing an exploratory research, with case study. This research has empirical period between the end of 2016 and beginning of 2017. As an assumption of our investigation, we think that «Grupo Globo» internationalization process configures as an enterprising goal. It is a tentative to reach the same status reached in Brazil.
Downloads
References
BOLAÑO, César; BRITTOS, Valério (org.). Rede Globo: 40 anos de poder e hegemonia. São Paulo: Paulus, 2005.
BOLAÑO, César; MELO, Paulo Victor. Luz, câmera, concentração: 50 anos da Rede Globo e a hegemonia no Mercado Brasileiro de Televisão. XXXVIII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. Anais... Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Rio de Janeiro, 2015. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v29n49p229-233
CASTRO, Daniel. Expansão − Globo se prepara para lançar canais no mercado hispânico. Mercado, Notícia da TV. Disponível em: http://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/mercado/globo-se-prepara-para-lancar-canais-pagos-no-mercado-hispanico-4100. Acesso em: 22 nov. 2016. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.8216
CUNHA, Isabel Ferin. A revolução da Gabriela: o ano de 1977 em Portugal. In: Biblioteca Online de Ciências da Comunicação – BOCC. Laboratório de Ciências da Comunicação da Universidade da Beira do Interior, Covilhã, 2003. Disponível em: http://bocc.ubi.pt/pag/cunha-isabel-ferin-revolucao-gabriela.html. Acesso em: 10 maio 2017. https://doi.org/10.1590/s0104-83332003000200004
DOCUMENTO ASSESSORIA. TV Globo Portugal. Material impresso do arquivo da Assessoria de Imprensa. Lisboa, 2011.
FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.
GLOBO Internacional. Disponível em: http://globointernacional.globo.com/GloboPortugal/Paginas/home.aspx. Acesso em: 10 nov. 2016.
GRUPO GLOBO. Disponível em: http://grupoglobo.globo.com/index.php. Acesso em: 15 nov. 2018.
HERZ, Daniel. A história secreta da Rede Globo. Porto Alegre: Tchê Editora, 1987.
O GLOBO. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/organizacoes-globo--adotam-nova-marca-grupo-globo-13739502. Acesso em: 22 nov. 2016. https://doi.org/10.4324/9781315682334-21
PEREIRA, Ricardo. TV Globo Portugal [24 maio 2018]. Entrevista concedida a Elmano Ricarte Azevedo Sousa. Lisboa, 2018.
TV GLOBO. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/. Acesso em: 10 maio 2017.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2019 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.