Tv Globo portugal: the brazilian “embassy”

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.31124

Keywords:

TV Globo Portugal. Television. Globo Group.

Abstract

In the mediatic Brazilian scenario, the «Grupo Globo» is leader with companies of press and digital newspapers; radio; television; book publishers; recorders etc. But «Grupo Globo» did not close its action just in that county. Its internationalization process began in 1999 officially with the «TV Globo Internacional» inauguration. This research debates and describes the historical internationalization process of the «Rede Globo» company, namely in Portugal. Our focus is to understand how this process happened, mapping the company activity in its media (specifically TV schedule, broadcasting and distribution). We also interview managers, doing an exploratory research, with case study. This research has empirical period between the end of 2016 and beginning of 2017. As an assumption of our investigation, we think that «Grupo Globo» internationalization process configures as an enterprising goal. It is a tentative to reach the same status reached in Brazil.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Maria Érica de Oliveira Lima, Universidade Federal do Ceará, Fortaleza (CE).

Professora associada do curso de Jornalismo e do Programa de Pós-Graduação em Comunicação da Universidade Federal do Ceará (PPGCOM-UFC). Pós-Doutorado em Comunicação pela University of Texas e Doutorado em Comunicação Social pela Universidade Metodista de São Paulo (UMESP).

Élmano Ricarte Azevedo Sousa, Universidade Católica Portuguesa, Lisboa (LX).

Doutorando em Ciências da Comunicação pela Universidade Católica Portuguesa − UCP e Mestre em Comunicação no Programa de Pós-Graduação Estudos da Mídia (PPgEM−UFRN).

References

BOLAÑO, César; BRITTOS, Valério (org.). Rede Globo: 40 anos de poder e hegemonia. São Paulo: Paulus, 2005.

BOLAÑO, César; MELO, Paulo Victor. Luz, câmera, concentração: 50 anos da Rede Globo e a hegemonia no Mercado Brasileiro de Televisão. XXXVIII CONGRESSO BRASILEIRO DE CIÊNCIAS DA COMUNICAÇÃO. Anais... Intercom – Sociedade Brasileira de Estudos Interdisciplinares da Comunicação, Rio de Janeiro, 2015. https://doi.org/10.15603/2175-7755/cs.v29n49p229-233

CASTRO, Daniel. Expansão − Globo se prepara para lançar canais no mercado hispânico. Mercado, Notícia da TV. Disponível em: http://noticiasdatv.uol.com.br/noticia/mercado/globo-se-prepara-para-lancar-canais-pagos-no-mercado-hispanico-4100. Acesso em: 22 nov. 2016. https://doi.org/10.17771/pucrio.acad.8216

CUNHA, Isabel Ferin. A revolução da Gabriela: o ano de 1977 em Portugal. In: Biblioteca Online de Ciências da Comunicação – BOCC. Laboratório de Ciências da Comunicação da Universidade da Beira do Interior, Covilhã, 2003. Disponível em: http://bocc.ubi.pt/pag/cunha-isabel-ferin-revolucao-gabriela.html. Acesso em: 10 maio 2017. https://doi.org/10.1590/s0104-83332003000200004

DOCUMENTO ASSESSORIA. TV Globo Portugal. Material impresso do arquivo da Assessoria de Imprensa. Lisboa, 2011.

FLUSSER, Vilém. Filosofia da caixa preta: Ensaios para uma futura filosofia da fotografia. São Paulo: Hucitec, 1985.

GLOBO Internacional. Disponível em: http://globointernacional.globo.com/GloboPortugal/Paginas/home.aspx. Acesso em: 10 nov. 2016.

GRUPO GLOBO. Disponível em: http://grupoglobo.globo.com/index.php. Acesso em: 15 nov. 2018.

HERZ, Daniel. A história secreta da Rede Globo. Porto Alegre: Tchê Editora, 1987.

O GLOBO. Disponível em: https://oglobo.globo.com/economia/organizacoes-globo--adotam-nova-marca-grupo-globo-13739502. Acesso em: 22 nov. 2016. https://doi.org/10.4324/9781315682334-21

PEREIRA, Ricardo. TV Globo Portugal [24 maio 2018]. Entrevista concedida a Elmano Ricarte Azevedo Sousa. Lisboa, 2018.

TV GLOBO. Disponível em: http://redeglobo.globo.com/. Acesso em: 10 maio 2017.

Published

2019-12-17

How to Cite

Lima, M. Érica de O., & Sousa, Élmano R. A. (2019). Tv Globo portugal: the brazilian “embassy”. Revista FAMECOS, 26(2), e31124. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2019.2.31124

Issue

Section

Media and Culture