Retrofuturism, space and media-body: steampunk and tomorrow’s memory
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2018.2.29017Keywords:
Retrofuturism. Steampunk. Tomorrow’s memory.Abstract
This paper presents the partial results of a study supported by CNPq. It problematizes the steampunk scene constitution; it aims to describe and analyze this scene and its theatricalities, observing the connections of the spatial-temporal ambience, the body-media of young steamers and the memory production. The steampunk scene has been little studied in Communications with this problematization and proposed objectives. Based on authors of the Tartu-Moscow Semiotic Theory, as Iuri Lotman, on thinkers of memory-related studies as Maurice Halbwachs, Paul Ricoeur, Andreas Huyssen and Mary Carruthers – and in an ethnographic research carried out in the events Anime Festival Winter, in Belo Horizonte/MG, and Steamcom, in Paranapiacaba/SP – it aims to demonstrate that the memory arising from these groups, comes out as tomorrow’s memory, considering the creative dimension of the retrofuturism.Downloads
References
AMARAL, Adriana. Visões perigosas: uma arqueologia do punk e do cyberpunk. Porto Alegre: Sulina, 2006.
BAITELLO, Norval. A serpente, a maçã e o holograma: esboços para uma Teoria da Mídia. São Paulo: Paulus, 2010.
BIN, Marco. Espaço urbano, performance e memória: a poética do corpo na poesia marginal e na cena cosplay. In: NUNES, Mônica R.F. (Org.). Cena cosplay: comunicação, consumo, memória nas culturas juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2015.
BOLLE, Willi. Fisiognomia da metrópole moderna: representação da História em Walter Benjamin. São Paulo: Editora da Universidade de São Paulo, 1994.
BLUM, Alan. The Imaginative Structure of the City. Montreal: McGuill-Queen´s University Press, 2003.
BOSS, Alexander L. Entrevista sobre steampunk. III SteamCon, Paranapiacaba, 6 ago. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Gilson Pedroza e Lucas Teixeira.
BRADBURY, Ray. Crônicas Marcianas. Rio de Janeiro: Globo, 2010.
BUBLEX, Alain; DURING, Elie. Le future n’existe pas: rétrotypes. Paris: Éditions B42, 2014.
CAILLOIS, Roger. Imágenes, imágenes… Buenos Aires: Editorial Sudamericana, 1970.
CALVINO, Italo (Org.). Contos fantásticos do século XIX: o fantástico visionário e o fantástico cotidiano. São Paulo: Companhia das Letras, 2004.
CALIXTO, André. Entrevista sobre steampunk. IV SteamCon, Paranapiacaba, 7 ago. 2016. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Lucas Teixeira e Gilson Pedroza.
CARRUTHERS, Mary. A técnica do pensamento: meditação, retórica e a construção das imagens (400-1200). São Paulo: Editora da Unicamp, 2011.
CERTEAU, Michel de. A invenção do cotidiano: 1. Artes do fazer. Petrópolis: Vozes, 1994.
CUNHA, Alécia. Entrevista sobre steampunk. Anime Fest Winter, MinasCentro. Belo Horizonte, 19 set. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Caroline Santillo e Gilson Pedroza.
CRUZ, Thaís F. dos Santos. Paranapiacaba: a arquitetura e o urbanismo de uma vila ferroviária. 2007. 195 f. Dissertação (Mestrado em Arquitetura e Urbanismo), Escola de Engenharia de São Carlos da Universidade de São Paulo, USP, 2007.
FÉRAL, Josette. La thêatralité: la spécificité du langage théatral. Poétique, Paris, septembre, p. 347- 361, 1988.
FERREIRA, Lita. Entrevista sobre steampunk. III SteamCon, Paranapiacaba, 6 ago. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Gilson Pedroza e Lucas Teixeira.
GORENDER, Jacob. A escravidão reabilitada. São Paulo, Expressão Popular/Fundação Perseu Abramo, 2016.
Guerra nas Estrelas. Direção: George Lucas. Produção: Gary Kurtz. Intérpretes: Mark Hamill, Harrison Ford, Carrie Fisher, Alec Guinness, Kenny Baker, Anthony Daniels, Robert Clarke, Peter Cushing, David Prowse, Peter Mayhew. Música: John Williams. Estados Unidos, 20th Century Fox, 1977. Cor, 121 min.
HALBWACHS, Maurice. A memória coletiva. São Paulo: Centauro Editora, 1990.
HERSHMANN, Micael e outros. Os steampunks e as inquietações de um mundo retrofuturista. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 2012, Juiz de Fora. Anais... Juiz de Fora: UFJF, 2012. Disponível em: http://www.compos.org.br/biblioteca.php. Acesso em: 21 mar. 2015.
HUYSSEN, Andreas. Culturas do passado-presente: modernismos, artes visuais, políticas da memória. Rio de Janeiro: Contraponto, 2014.
JENKINS, Henry. The tomorrow that never was: retrofuturism in the comics of Dean Motter. Los Angeles, 17 jun. 2007. Disponível em: http://henryjenkins.org/2007/06/the_tomorrow_that_never_was_re.html. Acesso em: 1 out. 2017.
JETER, Kevin W. Infernal devices: a mad Victorian fantasy. New York: Sta. Martin´s Press, 1987.
LIGA dos Cavalheiros Extraordinários. Direção: Stephen Norrington. Produção: Trevor Albert e Don Murfy. Intérpretes: Sean Connery, Naseeruddin Shah, Peta Wilson, Stuart Townsend, Tony Curran, Shane West e Jason Flemyng. Música: Trevor Jones. Alemanha, EUA, Reino Unido, 20th Century Fox, 2003. P&B, cor, 110 min.
LOTMAN, Iuri. La semiosfera I. Madri: Ediciones Cátedra, 1996.
_____. Cultura y explosion. Barcelona: Gedisa, 1999.
_____. Universe of the mind: a semiotic theory of culture. Bloomington and Indianapolis: Indiana University Press, 1990.
MASSEY, Doreen. Um sentido global do lugar. In: ARANTES, Antonio. (Org). O espaço da diferença. Campinas, São Paulo: Papirus, 2000. Disponivel em: http://www2.fct.unesp.br/docentes/geo/necio_turra/PPGG%2020PESQUISA%20QUALI%20PARA%20GEOGRAFIA/DOREEN%20MASSEY%20%20SENTIDO%20GLOBAL%20DO%20LUGAR.pdf. Acesso em: 15 fev. 2017.
MCLAREN, Peter. Multiculturalismo revolucionário. Porto Alegre: Artmed, 2000.
NUNES, Mônica R. F. (Org.) Cosplay, steampunk, medievalismo: memória e consumo em teatralidades juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2017.
_____. Memórias e matrizes em textos midiáticos explosivos: cenas medievalistas na cultura jovem. Intexto, Porto Alegre, UFRGS, n. 37, p. 242-262, set/dez. 2016.
_____. (Org.) Cena cosplay: comunicação, consumo e memória nas culturas juvenis. Porto Alegre: Sulina, 2015a.
_____. Relatos de campo: a flânerie e a história oral como métodos de pesquisa em cenas lúdicas. In: MARTINO, Luis Mauro Sá; MARQUES, Angela C. Salgueiro (Orgs). Teorias da Comunicação: processos, desafios e limites. São Paulo: Plêiade, 2015.
_____. A memória na mídia: a evolução dos memes de afeto. São Paulo: Annablume/FAPESP, 2001.
ONION, Rebecca. Reclaiming the machine: an introductory look at steampunk. Neo-Victorian Studies, v. 1, n. 1, p. 138-163, Autumn, 2008. Disponível em: http://www.neovictorianstudies.com/past_issues/Autumn2008/NVS%201-1%20R-Onion.pdf. Acesso em: 13 fev. 2017.
PAZ, Octavio. O labirinto da solidão. São Paulo: Paz e Terra, 2006.
PEGORARO, Everly. No compasso do tempo steampunk: o retrofuturismo no contexto brasileiro. Jundiaí: Paco Editorial, 2016.
RICOEUR, Paul. A memória, a história, o esquecimento. São Paulo: Editora da Unicamp, 2007.
SANT’ANA, Glaikson. Entrevista sobre steampunk. Anime Fest Winter, MinasCentro. Belo Horizonte, 19 set. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Caroline Santillo e Gilson Pedroza.
SANTOS, Nicole. Entrevista sobre steampunk. Anime Fest Winter, MinasCentro. Belo Horizonte, 19 set. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Caroline Sotilo e Gilson Pedroza.
SANTAELLA, Lúcia. A ecologia pluralista da comunicação. São Paulo: Global, 2010.
SILVA, Pedro. Entrevista sobre steampunk. III SteamCon, Paranapiacaba, 6 ago. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Gilson Pedroza e Lucas Teixeira.
SILVA, Max. Entrevista sobre steampunk. III SteamCon, Paranapiacaba, 6 ago. 2015. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Mônica Nunes, Marco Bin, Gilson Pedroza e Lucas Teixeira.
SOUZA, Raul C. Entrevista sobre steampunk. IV SteamCon, Paranapiacaba, 7 ago. 2016. Trabalho de campo referente à pesquisa Comunicação, consumo e memória: da cena cosplay a outras teatralidades juvenis. Entrevista concedida a Gilson Pedroza e Lucas Teixeira.
STEAM PUNK. Conselho. Disponível em: http://sp.steampunk.com.br/o-movimento/. Acesso em: 13 fev. 2017.
VERNE, Júlio. 20.000 mil léguas submarinas. São Paulo: Companhia Distribuidora de Livros, 1970a.
_____. Viagem ao centro da terra. São Paulo: Companhia Distribuidora de Livros, 1970b.
_____. Viagem ao redor da Lua. São Paulo: Companhia Distribuidora de Livros, 1970c.
STRAW, Will. Cultural Scenes. Loisir et Societé/Society and Leisure, v. 27, n. 2, 2004. Disponível em: http://strawresearch.mcgill.ca/straw/loisirarticle.pdf. Acesso em: 15 fev. 2017.
WELLS, H. G. A máquina do tempo. Rio de Janeiro: Ed. Francisco Alves, 1981.
ZUMTHOR, Paul. Introdução à poesia oral. São Paulo: Hucitec, 1997.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.