The aesthetics of kino-eye in images from the flow of protests
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2017.1.24443Keywords:
Image, Vertov, ProtestsAbstract
This article introduces a proposal for studying images made in the flow of protests. In order to do so, (1) it is examined the concept of aesthetics in Jacques Rancière; (2) it is revisited the thesis of Dziga Vertov on the kino-eye to follow a long-lasting dream of images – being immerse in the substance of events; and (3) it is analyzed images from the 2013 protests in Brazil with emphasis on the process of losing forms and definition, among other aspects. Thus, it is possible to consider political and aesthetical assemblages in which those images take part, often associated with fading the rigid separation between event and image and with the emergence of contemporary decentered methods of collective organization.Downloads
References
A PARTIR de agora. Realização: PRONZATO, Carlos. 2014.
BENJAMIN, Walter. A obra de arte na era da sua reprodutibilidade técnica. Magia e técnica, arte e política – ensaios sobre literatura e história da cultura. São Paulo: Brasiliense, 1987.
BENTES, Ivana. Mídia-multidão: estéticas da comunicação e biopolíticas. Rio de Janeiro: Mauad X, 2016.
BREAKING the spell. Realizado por: LEWIS, Tim; REAM, Tim; ROCK, Sir Chuck A. 1999.
COM VANDALISMO. Realização: Coletivo Nigéria, 2013.
DELEUZE, Gilles. A imagem-movimento. São Paulo: Brasiliense, 1985.
FACÇÃO – Encontro Latino-Americano de Midiativismo. Realizado por: Facção, 2013. Disponível em: http://www.faccao.org/
Acesso: 25 nov. 2013.
GABEIRA, Fernando. Mídia Ninja e o futuro desfocado. Estadão, São Paulo, 16 ago. 2013. Disponível em: http://www.estadao.com.br/noticias/impresso,midia-ninja-e-o-futuro-desfocado,1064592,0.htm
Acesso em: 15 dez. 2013.
LAPA 5ª DP 27/08/2013 Black Bloc Rio de Janeiro. Sem autoria. Publicado por: Prezz Libre, em 27 ago. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=eBam-Hx1Zuk
Acesso em: 15 mar. 2016.
LEANDRO, Anita. Sem imagens: memória histórica e estética de urgência no cinema sem autor. Estudos da língua(gem), Vitória da Conquista, v. 12, n. 1, p. 121-134, jun. 2014. Disponível em: http://www.estudosdalinguagem.org/index.php/estudosdalinguagem/article/view/415/374
Acesso em: 15 fev. 2016.
O HOMEM com a câmera. Realização: VERTOV, Dziga, 1929.
O maior protesto contra a passagem em Porto Alegre! Realização: Coletivo Catarse. Publicado por: Coletivo Catarse, em 28 mar. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=PoLuEXcurB
Acesso: 15 mar. 2016.
PRISÃO do Carioca – Mídia Ninja. Sem autoria. Publicado por: Felipe Buarque, em 22 jul. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=SlINOilQ68o
Acesso em: 15 mar. 2016.
PRISÃO do Repórter da Mídia Ninja. Sem autoria. Publicado por: PosTV, em 31 jul. 2013. Disponível em: https://www.youtube.com/watch?v=aDO6tr6kgAk
Acesso em: 15 mar. 2016.
RAMOS, Fernão. Mas afinal... O que é mesmo documentário? São Paulo: SENAC São Paulo, 2013.
RANCIÈRE, Jacques. A partilha do sensível – arte e política. São Paulo: EXO Experimental (org.): Ed. 34, 2005.
RANCIÈRE, Jacques. As distâncias do cinema. Rio de Janeiro: Contraponto, 2012.
REPÓRTER da TV Folha e manifestante são agredidos pela polícia. Realização: TV Folha, 2011. Disponível em: http://www.youtube.com/ watch?v=fCfxshW2OME
Acesso em: 15 mai. 2013.
RJ - CENAS exclusivas da corajosa resistência das massas à violência da PM em ato no Leblon. Realização: ANG produções e Jornal A Nova Democracia. Publicado por: Jornal A Nova Democracia, em 18 de jul. 2013. Disponível em:
https://www.youtube.com/watch?v=eWew1wIiLuI
Acesso em: 15 mar. 2016.
FRAMES a second: the WTO in Seatle. Realização: THOMPSON, Rustin, 2000.
THIS IS what democracy looks like. Realizado por: FRIEDBERG, Jill; ROWLEY, Rick, 2000.
VERTOV, Dziga. Resolução do conselho de três (10/4/23). In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema – antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal/Embrafilme, 1983a.
VERTOV, Dziga. NÓS – Variação do manifesto. In: XAVIER, Ismail (Org.). A experiência do cinema – antologia. Rio de Janeiro: Edições Graal/Embrafilme, 1983b.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Derechos de Autor
La sumisión de originales para la Revista Famecos implica la transferencia, por los autores, de los derechos de publicación. El copyright de los artículos de esta revista es el autor, junto con los derechos de la revista a la primera publicación. Los autores sólo podrán utilizar los mismos resultados en otras publicaciones indicando claramente a Revista Famecos como el medio de la publicación original.
Creative Commons License
Excepto donde especificado de modo diferente, se aplican a la materia publicada en este periódico los términos de una licencia Creative Commons Atribución 4.0 Internacional, que permite el uso irrestricto, la distribución y la reproducción en cualquier medio siempre y cuando la publicación original sea correctamente citada.