Methodological issues for the study of narrativized lives: application to narratives of social entrepreneurs

Authors

  • Vander Casaqui Escola Superior de Propaganda e Marketing

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.14474

Keywords:

Communication and Consumption, Social Entrepreneurship, Narratives.

Abstract

 This article treats of the contextual, conceptual and methodological issues for the study of the narratives of social entrepreneurs. It is part of broader post-doctoral research, that addresses the social entrepreneurship in comparison between Brazilian and Portuguese scenarios. The theoretical frame of this research is based on the discussion about the new spirit of capitalism (Boltanski; Chiapello, 2009) and the role of social entrepreneur as form of engagement in the system. This role is semanticized according with the social environment that shelters him. The methodological proposal is developed from the life course analysis, according Giele and Elder Jr. (1998).

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Vander Casaqui, Escola Superior de Propaganda e Marketing

Professor do Programa de Pós-Graduação em Comunicação e Práticas de Consumo da  Escola Superior de Propaganda e Marketing (ESPM). Doutor em Ciências da Comunicação pela Universidade de São Paulo.

References

AMAYA, José Fernando. Menos querer más de la vida: concepciones de vida y muerte en jóvenes urbanos. Bogotá: Universidad Centreal y Siglo del Hombre Editores, 2004.

ANDERSON, Benedict. Comunidades imaginadas: reflexões sobre a origem e a expansão do nacionalismo. Lisboa: Edições 70, 2005.

ARFUCH, Leonor. O espaço biográfico: dilemas da subjetividade contemporânea. Rio de Janeiro: EdUerj, 2010.

BAKHTIN, Mikhail. Marxismo e filosofia da linguagem. São Paulo: Hucitec, 1997.

BOLTANSKI, Luc; CHIAPELLO, Ève. O novo espírito do capitalismo. São Paulo: WMF Martins Fontes, 2009.

BOURDIEU, Pierre. O poder simbólico. Rio de Janeiro: Bertrand Brasil, 2003.

EHRENBERG, Alain. O culto da performance: da aventura empreendedora à depressão nervosa. Aparecida: Ideias & Letras, 2010.

GIELE, Janet; ELDER JR., Glen. Life course research: development of a field. In GIELE, Janet; ELDER JR. (Eds.). Methods of life course research: qualitative and quantitative approaches. Califórnia/Londres: Sage, 1998.

ILLOUZ, Eva. Intimidades congeladas: las emociones en el capitalismo. Buenos Aires; Madrid: Katz Eds, 2007.

LOPES, Mónica. Empreendedorismo. In Dicionário das crises e alternativas. Coimbra: Almedina; CES, 2012.

MARX, Karl. Trabalho estranhado e propriedade privada. In: ANTUNES, Ricardo (Org.). A dialética do trabalho: escritos de Marx e Engels. São Paulo: Expressão Popular, 2004.

MATTELART, Armand. História da utopia planetária: da cidade profética à sociedade global. Porto Alegre: Sulina, 2002.

SIBILIA, Paula. O show do eu: a intimidade como espetáculo. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2008.

SODRÉ, Muniz. As estratégias sensíveis: afeto, mídia e política. Petrópolis: Vozes, 2006.

SOUZA, Jessé. Os batalhadores brasileiros: nova classe média ou nova classe trabalhadora? Belo Horizonte: UFMG, 2010.

VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa: um estudo econômico das instituições. São Paulo: Abril Cultural, 1987.

Published

2014-01-14

How to Cite

Casaqui, V. (2014). Methodological issues for the study of narrativized lives: application to narratives of social entrepreneurs. Revista FAMECOS, 20(3), 866–883. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.14474

Issue

Section

Methodologies