Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.3.12904Keywords:
Communication, consumption, cariocaAbstract
Rio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”.Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.
______. La distinction. Paris: Minuit, 1979.
DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2004.
FRY, Peter. Feijoada e soul food: Notas sobre a manipulação de símbolos étnicos e nacionais. In: Ensaios de Opinião, v. 2, n. 2, p. 44-47, 1976.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
GOLDENBERG, Mirian (org.). Nu & Vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. São Paulo: Cen/Edusp, 1970.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
SANTOS, Elizete; VELOSO, Letícia. Consumo e sociabilidade na construção do imaginário carioca. In: BARBOSA, Lívia; PORTILHO, Fátima; VELOSO, Letícia. (Orgs.). Consumo: cosmologias e sociabilidades. Rio de Janeiro: Mauad, 2009.
SCHWARCZ, Lilia. Complexo de Zé Carioca: notas sobre uma identidade mestiça e malandra. In: XXVIII Encontro da ANPOCS, 1994, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPOCS, 1994. Disponível em: http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_29/rbcs29_03.htm Acesso em: 27 jun. 2012.
ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2010.
SAHLINS, Marshall. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1979.
VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa. São Paulo: Pioneira, 1965.
VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: UFRJ/Jorge Zahar Ed., 1995.
Downloads
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.