Cariocas do not like cloudy days: communication, consumption and lifestyle according to FARM
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.3.12904Keywords:
Communication, consumption, cariocaAbstract
Rio de Janeiro is trendy. This paper seeks to understand how a certain “way of being” carioca is created through a symbolic space constructed in our culture, which is fashion. From an anthropological perspective of consumption, FARM, a women’s clothing brand, is used as a case study to reveal the associations that contribute to build its image as a symbol of Rio de Janeiro and of the city’s typical lifestyle. Moreover, FARM produces a discourse that reinforces local symbolic values, giving a touch of “carioquidade” to a determined group of young consumers – the “FARM girls”.Downloads
References
BOURDIEU, Pierre. A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1974.
______. La distinction. Paris: Minuit, 1979.
DOUGLAS, Mary; ISHERWOOD, Baron. O mundo dos bens: para uma antropologia do consumo. Rio de Janeiro: Editora da UFRJ, 2004.
FRY, Peter. Feijoada e soul food: Notas sobre a manipulação de símbolos étnicos e nacionais. In: Ensaios de Opinião, v. 2, n. 2, p. 44-47, 1976.
GEERTZ, Clifford. A interpretação das culturas. Rio de Janeiro: LTC, 1989.
GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2002.
GOLDENBERG, Mirian (org.). Nu & Vestido: dez antropólogos revelam a cultura do corpo carioca. Rio de Janeiro: Record, 2002.
LÉVI-STRAUSS, Claude. O pensamento selvagem. São Paulo: Cen/Edusp, 1970.
MAUSS, Marcel. Sociologia e antropologia. São Paulo: Cosac Naify, 2003.
MCCRACKEN, Grant. Cultura e consumo. Rio de Janeiro: Mauad, 2003.
SANTOS, Elizete; VELOSO, Letícia. Consumo e sociabilidade na construção do imaginário carioca. In: BARBOSA, Lívia; PORTILHO, Fátima; VELOSO, Letícia. (Orgs.). Consumo: cosmologias e sociabilidades. Rio de Janeiro: Mauad, 2009.
SCHWARCZ, Lilia. Complexo de Zé Carioca: notas sobre uma identidade mestiça e malandra. In: XXVIII Encontro da ANPOCS, 1994, Caxambu. Anais... Caxambu: ANPOCS, 1994. Disponível em: http://www.anpocs.org.br/portal/publicacoes/rbcs_00_29/rbcs29_03.htm Acesso em: 27 jun. 2012.
ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. Rio de Janeiro: Brasiliense, 2010.
SAHLINS, Marshall. Cultura e razão prática. Rio de Janeiro: Zahar Ed., 1979.
VEBLEN, Thorstein. A teoria da classe ociosa. São Paulo: Pioneira, 1965.
VIANNA, Hermano. O mistério do samba. Rio de Janeiro: UFRJ/Jorge Zahar Ed., 1995.

