The Revitalization of Catholic Education in Times of Change

reflection based on Pope Francis’ Global Educational Pact

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2023.1.44877

Keywords:

Catholic Education, Society, Changes, Global Education Pact.

Abstract

Este artigo busca analisar alguns fundamentos da educação católica e relacioná-los com o contexto global de insegurança e medo que tem se intensificado no Ocidente, especialmente no Brasil, nas últimas décadas. Esses elementos são essenciais para se compreender a proposta educativa católica e sua relevância diante do contexto de incerteza e medo que permeia a sociedade atual. Ao explorar esses elementos teológicos, é possível vislumbrar como a educação católica busca fornecer uma base sólida para enfrentar as incertezas e promover uma consciência crítica e dialogal. Para isso, é realizada uma contextualização da cultura do medo e seus mecanismos. Em seguida, à luz do Pacto Educacional Global, são explorados os elementos teológicos e querigmáticos presentes na prática educativa da tradição católica. Por fim, são apresentadas as possibilidades de reflexão sobre instituições pedagógico-teológicas para a educação católica em tempos de inquietação. Trata-se de ensaio teórico baseado em revisão bibliográfica, utilizando a metodologia de revisão narrativa de literatura.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Gillianno José Mazzetto de Castro, Universidade Paranaense (UNIPAR), Cidade, PR, Brasil.

Doctor and master in Psychology from the Catholic University Dom Bosco, has a post-doctorate in Philosophy (PUC-RS) and in Clinical Psychology (IP-USP). Graduated in Philosophy from the Dom Bosco Catholic University. Researcher at the Psychology and Phenomenology research group (PUCRS). Researcher at the UNESCO Youth Chair, UCB. He was rector of UniCatólica. He is currently executive director of Innovation and New Business at UNIPAR. Research in the areas of Psychology, Phenomenology, Linguistics, mainly on subjects related to lifestyle practices in human groups.

José Abel de Sousa, Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (PUC-Rio), Rio de Janeiro, RJ, Brasil

Doctor of Theology from the Pontifical Catholic University of Rio de Janeiro (PUC-Rio). He has a master's degree in Licensed by the Pontificia Università Gregoriana (PUG). He is currently a professor of Religious Culture in the department of Theology and special advisor to the rectory for training in Identity and Mission at PUC-Rio. He has experience in the area of ​​Theology, with an emphasis on Systematic Theology.

Marcelo Bonhemberger, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, RS

Doctor and Master in Philosophy from the Salesian Pontifical University of Rome (UPS). Graduated in Philosophy from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS). Specialist in People Management and Marketing from Centro Universitário Franciscano (UNIFRA). He is a professor in the Postgraduate Program in Philosophy at PUCRS and Vice-Dean of Institutional Identity at PUCRS.

References

BEST, J.; FUREDI, F. How Fear Works: Culture of Fear in the Twenty-First Century. International Sociology, [s.l.], v. 35, n. 2, p. 205-208, 2020. Disponível em: https://journals.sagepub.com/doi/abs/10.1177/0268580920906750. Acesso em: 29 nov. 2023.

BOLTANSKI, L.; CHIAPELLO, É. Le nouvel esprit du capitalisme. Paris: Gallimard, 2011.

CAETANO, M. R. C.; PERONI, V. M. Relações entre o público e o privado na educação brasileira: neoliberalismo e neoconservadorismo – projetos em disputa. Revista Trabalho Necessário, [s.l.], v. 20, n. 42, p. 1-26, 2022. Disponível em: https://periodicos.uff.br/trabalhonecessario/article/view/53469. Acesso em: 29 nov. 2023.

CECCHETTI, E.; TEDESCO, A. L. Educação Básica em “xeque”: Homeschooling e fundamentalismo religioso em tempos de neoconservadorismo. Práxis Educativa, Ponta Grossa, v. 15, n. e2014816, p. 1-17, 2020. Disponível em: https://revistas.uepg.br/index.php/praxiseducativa/article/view/14816. Acesso em: 29 nov. 2023.

CURY, C. R. J. Homeschooling ou educação no lar. Educação em Revista, [s.l.], v. 35, n. e219798, p. 1-8, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/edur/a/Z8rKFbJP9B3k6G7mdgbxBCt/abstract/?lang=pt#. Acesso em: 29 nov. 2023.

DANIELA, L.; LYTRAS, M. D. Educational Robotics for Inclusive Education. Tech Know Learn, [s l.], v. 24, p. 219-225, 2019. Disponível em: https://link.springer.com/article/10.1007/s10758-018-9397-5. Acesso em: 16 jun. 2023.

EHRENBERG, A. L’individu incertain. Paris: Hachette, 1995.

EHRENBERG, A. La fatigue d’être soi: Dépression et Société. Paris: Odile Jacob, 1998.

EHRENBERG, A. La société du malaise. Paris: Odile Jacob, 2010.

EHRENBERG, A. Le culte de la performance. Paris: Hachette, 1991.

FRANCISCO. Carta Encíclica Fratelli Tutti: sobre a Fraternidade e a Amizade Social. Roma: Vaticano, 2020c. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html. Acesso em: 25 jan. 2023.

FRANCISCO. Carta Encíclica Laudato Si’: sobre o cuidado com a Casa Comum. Roma: Vaticano, 2015. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/encyclicals/documents/papa-francesco_20150524_enciclica-laudato-si.html. Acesso em: 25 jan. 2023.

FRANCISCO. Constituição Apostólica Veritatis Gaudium: sobre as Universidades e Faculdades Eclesiásticas. Roma: Vaticano, 2017, Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/apost_constitutions/documents/papa-francesco_costituzione-ap_20171208_veritatis-gaudium.html. Acesso em: 29 jan. 2023.

FRANCISCO. Discurso do Papa Francisco. Roma: Vaticano, 2021a. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/speeches/2021/october/documents/20211005-pattoeducativo-globale.html. Acesso em: 26 jan. 2023.

FRANCISCO. Discurso do Santo Padre Francisco aos participantes do Congresso “Linhas de desenvolvimento do Pacto Educativo Global”. Roma: Libreria Editrice Vaticana, 2022. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/es/speeches/2022/june/documents/20220601-convegno-pattoeducativo.html. Acesso em: 22 jan. 2023.

FRANCISCO. Discurso do Santo Padre Francisco. Roma: Vaticano, 2021b. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/speeches/2021/october/documents/20211005-pattoeducativo-globale.html. Acesso em: 20 jan. 2023.

FRANCISCO. Documento sobre a Fraternidade Humana para a paz mundial e a coexistência comum. Roma: Vaticano, 2019b. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/es/travels/2019/outside/documents/papa-francesco_20190204_documento-fratellanza-umana.html. Acesso em: 23 jan. 2023.

FRANCISCO. Exortação Apostólica Evangelii gaudium. Roma: Vaticano, 2013. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii-gaudium.html. Acesso em: 9 jun. 2023.

FRANCISCO. Mensagem do Santo Padre Francisco para o lançamento do Pacto Educativo. Roma: Vaticano, 2019a. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/es/messages/pont-messages/2019/documents/papa-francesco_20190912_messaggio-patto-educativo.html. Acesso em: 28 jan. 2023.

FRANCISCO. Mensagem em vídeo do Santo Padre por ocasião do encontro promovido e organizado pela Congregação para a Educação Católica: Pacto Global sobre a Educação. Juntos para olhar além. Roma: Pontifícia Universidade Lateranenese, 2020a. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/messages/pont-messages/2020/documents/papa-francesco_20201015_videomessaggio-global-compact.html. Acesso em: 23 jan. 2023.

FRANCISCO. Pacto Educativo Global (vademecum). Roma: Vaticano, 2019c. Disponível em: https://www.educationglobalcompact.org/resources/Risorse/vademecum-portuges.pdf. Acesso em: 16 jun. 2023.

FRANCISCO. Pacto Educativo Global. Roma: Vaticano, 2020b. Disponível em: https://www.vaticannews.va/pt/papa/news/2020-02/papa-educacao-pensar-geracoes-futuras-futuro-humanidade.html. Acesso em: 26 jan. 2023.

FUCHS, T.; IWER, L.; MICALI, S. (org.). Das überforderte Subjekt: Zeitdiagnosen einer beschleunigten Gesellschaft. Berlim: Suhrkamp, 2018. p. 52-79.

FUREDI, F. A disaster without precedent. Spiked-Online, [s l.], 20 mar. 2020. Disponível em: https://www.spiked-online.com/2020/03/20/a-disaster-without-precedent/. Acesso em: 10 jun. 2023.

FUREDI, F. Paranoid Parenting: Why Ignoring the Experts May Be Best for Your Child. London: Bloomsbury Publishing PLC, 2008.

FUREDI, F. Wasted: Why Education Isn’t Educating. London: Continuum, 2011.

GARDNER, H. Verità, bellezza, bontà: Educare alle virtù nel ventunesimo secolo. Milano: Feltrinelli Editore Milano, 2011.

JUVONEN, J. et al. Promoting Social Inclusion in Educational Settings: Challenges and Opportunities. Educational Psychologist, [s.l.], v. 54, n. 4, p. 250-270, 2019. Disponível em: https://www.tandfonline.com/doi/abs/10.1080/00461520.2019.1655645. Acesso em: 29 nov. 2023.

LAUAND, Luiz Jean. Religião e liberdade: a “revanche de Deus”, neo-maniqueísmo e fanatismo religioso. Mirandum, n. 14, p. 5-24, 2003.

LIMA DE FREITAS; MORIN, E.; NICOLESCU, B. La Carta della Transdisciplinarità. Convento di Arràbida, 6 novembre 1994. In: Blog Documentazione Intersisciplinare di Scienza & Fede. State University of New York Press: Albany, 2002. p. 147-152. 1 carta. Disponível em: https://disf.org/carta- transdisciplinarieta. Acesso em: 28 jan. 2023.

LIMA, I. G.; HYPOLITO, Á. M. A expansão do neoconservadorismo na educação brasileira. Educação e Pesquisa, [s.l.], v. 45, n. 45, p. 1-18, 2019. Disponível em: https://www.scielo.br/j/ep/a/DYxJyKYs6XjMBJSrD6fwbJx/?format=pdf. Acesso em: 29 nov. 2023.

MARTINS, M. F. M. Estudos de revisão de literatura. Trabalho de Qualificação (Curso de Acesso à Informação Científica e Tecnológica em Saúde) – Instituto de Comunicação e Informação Científica e Tecnológica em Saúde, Fundação Oswaldo Cruz, Rio de Janeiro, 2018.

MORE, M.; VITA-MORE, N. (ed.). The Transhumanist Reader: Classical and Contemporary Essays on the Science, Technology, and Philosophy of the Human Future. New York: Wiley-Blackwell, 2013.

ORGANIZAÇÃO DAS NAÇÕES UNIDAS PARA A EDUCAÇÃO (UNESCO). Educação em um mundo pós-covid: nove ideias para ação pública. [S.l.]: Comissão Internacional sobre o Futuro da Educação, 2020.

QUINTERO, J. et al. Augmented Reality in Educational Inclusion. A Systematic Review on the Last Decade. Frontiers in Psychology, [s.l.], v. 10, 2019. Disponível em: https://www.frontiersin.org/articles/10.3389/fpsyg.2019.01835/full. Acesso em: 16 jun. 2023.

RECKWITZ, A. The Society of singularities. New York: Wiley, 2020.

RECKWITZ, A. The Society of Singularities-10 Theses. Analyse & Kritik, [s.l.], v. 44, n. 2, p. 269-278, 2022. Disponível em: https://www.degruyter.com/document/doi/10.1515/auk-2022-2031/pdf. Acesso em: 29 nov. 2023.

ROSA, C.; CINQUE, M.; BONO, E. (ed.). Caminho educacional global em ação: proposta de experiência e boas práticas. São Paulo: AVE, 2022.

ROSA, H. Aceleração: a transformação das estruturas na Modernidade. São Paulo: UNESP, 2020.

ROSA, H. Resonanz: Eine Soziologie der Weltbeziehung. Berlim: Suhrkamp, 2016.

SILVA, D. O. V.; BRITO, V. L. F.; NUNES, C. P. Neoconservadorismo e educação brasileira. Educação e Fronteiras, Dourados, v. 10, n. 30, p. 25-41, 2020. Disponível em: https://ojs.ufgd.edu.br/index.php/educacao/article/view/11886. Acesso em: 29 nov. 2023.

SOUSA, J. A. Universidade em saída: Identidade e Missão à luz do humanismo integral. Brasília: Edições CNBB, 2022.

SOUZA, G. C. D. A atualidade de Paulo Freire: no contexto do avanço do neoconservadorismo na educação brasileira. Paulo Freire em tempos de fake News. In: ABREU, J; PADILHA, P. (org.). Paulo Freire em tempos de fake news. São Paulo: Unifreire, 2020. p. 321-326-XX.

ZANI, A. (coord.). Educazione tra crisi e speranza: Global compact on education. Roma: Libreria Editrice Vaticana, 2021.

Published

2023-12-20