The Shekinah among Women in the Church and Theology

From tents to screens

Authors

  • Aline Amaro da Silva Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6467-7262
  • Elisangela Pereira Machado Faculdade Palotina de Santa Maria (FAPAS), Santa Maria, RS, Brasil; Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul, RS, Brasil; Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil. https://orcid.org/0000-0001-6820-3590

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2022.1.43362

Keywords:

woman, space, Shekinah, catholic theology, Catholic Church

Abstract

In continuation of the research: “Women in Brazilian Theology”, this paper focuses on the issue of women’s space in the Church and Theology. However, it is not just any environment of or for women, we consider it a shekinah, that is, God’s feminine dwelling in history. In this way, a brief historical overview is traced from the tents of the Old Testament to the screens of the digital age. Through bibliographical research, the study analyzes the feminine trajectory for spaces of speech and protagonism in thinking, teaching, and living the Christian faith. It brings examples of some Christian women who broke the silence and could not help but be noticed in the biblical and contemporary contexts. Looking from the earliest times of the Jewish-Christian tradition to the present day, the question that guides the investigation is: is there an authentic feminine shekinah in the Catholic Church and theology? It was verified that there has always been a strong and engaged feminine presence in the Christian community, although not always recognized and highlighted. There are currently legitimate spaces of feminine protagonism, especially in pastoral work, and others of mere gaps or quotas for women left in the academies, meaning that the feminine shekinah still needs to widen the fabric of its tent.

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Author Biographies

Aline Amaro da Silva, Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), Belo Horizonte, MG, Brasil.

Doutora e mestra (bolsa Capes) em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil, com doutorado sanduíche (bolsa PDSE/Capes) na Ruhr Universität Bochum, Alemanha e estágio pós-doutoral (Coimbra Group Scholarship Programme) na Universidade de Graz, Áustria. Jornalista pela PUCRS. Membro do Grupo de Reflexão sobre Comunicação da Conferência Nacional dos Bispos do Brasil (Grecom/CNBB). Professora Adjunta da Pontifícia Universidade Católica de Minas Gerais (PUC Minas), em Belo Horizonte, MG, Brasil, na Faculdade de Comunicação e Artes e no PPG de Ciências da Religião; pesquisadora do Núcleo de Estudos em Comunicação e Teologia (NECT) do ANIMA (PUC Minas). Professora na equipe de implantação do Mestrado Profissional em Teologia do IFT da PUC Minas.

Elisangela Pereira Machado, Faculdade Palotina de Santa Maria (FAPAS), Santa Maria, RS, Brasil; Universidade de Caxias do Sul (UCS), Caxias do Sul, RS, Brasil; Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Teologia pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestra em Filosofia pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (UNISINOS), em São Leopoldo, RS, Brasil; graduada em Teologia pela PUCRS. Diretora da Casa de Retiros e Espiritualidade São Bernardino, colaboradora na Faculdade Palotina de Santa Maria (FAPAS), em Santa Maria, RS, Brasil, na Universidade de Caxias do Sul (UCS), em Caxias do Sul, RS, Brasil, e na PUCRS.

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Published

2022-11-07

Issue

Section

Dossiê - Mulheres no Cristianismo