Educators of the spiritual life

Edith Stein’s comments on the education of interiority in Teresa D’Ávila

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/0103-314X.2022.1.43259

Keywords:

Edith Stein, Teresa D’Ávila, interiority education, christian spirituality, Interior Castle

Abstract

The article aims to describe the path of formation of the spiritual life through the work of Teresa D’Ávila (1515-1582) discussed by Edith Stein (1891-1942) in the essay The Interior Castle (Die Seelenburg). Based on her studies on Empathy (Zum Problem der Einfühlung), the phenomenologist developed an anthropology of human wholeness, body-psyche-spirit (Leib), affirming the existence of a “personal core” (Kern) of a spiritual nature. In the flow of her research, she became acquainted with Christian writings. These expanded her theoretical foundation along with the research she was developing. The text focuses on the impact of Teresa D’Ávila’s writings on Edith Stein’s life and work. Upon discovering the Book of Life (1563), the philosopher decides to (re)examine her trajectory, converting to Catholic Christianity and expanding her phenomenological studies to theological anthropology. In that way, through the method of bibliographic and documental analysis, we revisit Edith Stein’s literature with Teresa D’Ávila, mapping the contributions of both as educators of the human on the knowledge of the mystery of God and the experience of an inhabitant God-Love in spiritual interiority. It concludes with paradigmatic interfaces through the education of the spirit in full with the formation of the personality and with community relations, education which is increasingly urgent in face of today’s complexities and fragmentations.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Patrícia Espíndola de Lima Teixeira, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora e mestre em Teologia Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil, Pós-graduada em Filosofia e Autoconhecimento pela PUCRS e em Psicopedagogia Clínica e Institucional pelas Faculdades Porto-Alegrense (FAPA), em Porto Alegre, RS, Brasil. Licenciada em Pedagogia pela PUCRS. Atua na Pró-Reitoria de Identidade Institucional da PUCRS coordenando o Observatório Juventudes PUCRS/Rede Marista. 

Clélia Peretti, Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), Curitiba, PR, Brasil.

Doutora em Teologia pela Faculdades EST, em São Leopoldo, RS, Brasil; pós-doutora em Fenomenologia pela Pontificia Università Lateranense (PUL), em Roma, Itália; mestre em Educação Pontifícia Universidade Católica do Paraná (PUCPR), em Curitiba, PR, Brasil; especialista em Gestão de Escolas (PUCPR) e em Educação a Distância na Universidade de Brasília (UnB), em Brasília, DF, Brasil; licenciada em Pedagogia e em História; bacharel em Teologia e Ciências da Religião. Docente do Programa de Pós-graduação em Teologia da PUCPR. Membro da Academia de Líderes Cristãos Católicos Latino-Americana. Líder do Grupo de Pesquisa Teologia, Gênero e Educação da PUCPR. 

References

ALFIERI, Francesco. Pessoa Humana e singularidade em Edith Stein. São Paulo: Perspectiva, 2014.

FERMÍN, Francisco Javier Sancho. Introducción general: Edith Stein, inmersa en la vida del Carmelo. In: URKIZA, Julen; SANCHO, Francisco Javier (org.). Obras Completas. Vitoria: Ediciones El Carmen; Madrid: Editorial de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2004. p. 19-40.

FRANCISCO. Carta Encíclica Fratelli Tutti: sobre a fraternidade e a amizade social. In: Vatican. Assis, 2020. Disponível em: https://www.vatican.va/content/francesco/pt/encyclicals/documents/papa-francesco_20201003_enciclica-fratelli-tutti.html. Acesso em: 10 maio 2022.

FRANCISCO. Exortação Apostólica Evangelii Gaudium do Santo Padre Francisco ao episcopado, ao clero às pessoas consagradas e aos fiéis leigos sobre o anúncio do evangelho no mundo actual. In: Vatican. Vaticano, 2013. Disponível em: http://www.vatican.va/content/francesco/pt/apost_exhortations/documents/papa-francesco_esortazione-ap_20131124_evangelii—gaudium.html. Acesso em: 10 maio 2022.

JESUS, Teresa de. Castelo Interior. In: SCIADINI, Patrício (coord.). Escritos de Teresa de Ávila: obras completas. São Paulo: Carmelitas; Loyola, 2001a. p. 438-588.

JESUS, Teresa de. Livro da Vida. In: SCIADINI, Patrício (coord.). Escritos de Teresa de Ávila: obras completas. São Paulo: Carmelitas; Loyola, 2001b. p. 19-291.

LAVIGNE, Jean-François. Alma, corpo e espírito segundo Edith Stein: uma renovação fenomenológica do pensamento aristotélico-tomasiano. Revista TQ: Teologia em Questão, Taubaté, v. 15, p. 101-124, jul./dez. 2016.

OLIVEIRA, Cleide. Teresa de Ávila: perfil. In: BINGEMER, Maria Clara; PINHEIRO, Marcus Reis (org.). Narrativas Místicas: Antologia de textos místicos da história do cristianismo. São Paulo: Paulus, 2016. p. 225-236.

PEDROSA-PÁDUA, Lúcia. Santa Teresa de Jesus: Mística e Humanização. São Paulo: Paulinas, 2015.

PERETTI, Clélia. Edith Stein. In: LOSSO, Eduardo Guerreiro, BINGEMER, Maria Clara, PINHEIRO, Marcus Reis (org.) A Mística e os Místicos. Petrópolis: Vozes, 2022. p. 477-503.

RUS, Éric de. Uma visão Educativa de Edith Stein: Aproximação a um Gesto Antropológico Integral. Belo Horizonte: Artesã, 2015.

SAVIAN FILHO, J. A Antropologia filosófico-teológica de Edith Stein na história do conceito de pessoa. In: SEMINÁRIO INTERNACIONAL DE ANTROPOLOGIA TEOLÓGICA, 1., 2016, Porto Alegre. Anais [...]. Porto Alegre: EDIPUCRS, 2016. p. 1-27.

SAVIAN FILHO, Juvenal. A Empatia segundo Edith Stein. In: SAVIAN FILHO, Juvenal (org.). Empatia: Edmund Husserl e Edith Stein: apresentações didáticas. São Paulo: Edições Loyola, 2014. p. 29-52.

SBERGA, Adair Aparecida. A Formação da Pessoa em Edith Stein. São Paulo: Paulus, 2014.

STEIN, Edith. El Castillo interior. In: URKIZA, Julen; SANCHO, Francisco Javier. (org.). Escritos espirituales. Vitoria: Ediciones El Carmen; Madrid: Editorial de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2004a. v. 5, p. 79-106. (Coleção Obras Completas, v. 5).

STEIN, Edith. El Problema de la Empatía. Madrid: Editorial Trotta, 2004b.

STEIN, Edith. Estructura de la Persona Humana. In: URKIZA, Julen; SANCHO, Francisco Javier (org.). Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitoria: Ediciones El Carmen; Madrid: Editorial de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2003a. p. 555-749. (Coleção Obras Completas, v. 4).

STEIN, Edith. Natura persona mística: per una ricerca Cristiana dela verità: a cura di Angela Ales Bello. Roma: Città Nuova Editrice, 2002.

STEIN, Edith. Ser Finito y Ser Eterno: Ensayo de una ascensión al sentido del ser. México: Fondo de Cultura Económica, 1996.

STEIN, Edith. Sobre el Concepto de Formación. In: URKIZA, Julen; SANCHO, Francisco Javier. (org.). Escritos antropológicos y pedagógicos. Vitoria: Ediciones El Carmen; Madrid: Editorial de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2003b. p. 177-194. (Coleção Obras Completas, v. 4).

STEIN, Edith. Una maestra en la educación y en la formación: Teresa de Jesús. In: URKIZA, Julen; SANCHO, Francisco Javier. (org.). Escritos espirituales. Vitoria: Ediciones El Carmen; Madrid: Editorial de Espiritualidad; Burgos: Monte Carmelo, 2004b. p. 53-78. (Coleção Obras Completas, v. 5).

STEIN, Edith. Vida de uma família judia e outros escritos autobiográficos. São Paulo: Paulus, 2018.

TEIXEIRA, Patrícia Espíndola de Lima. A formação integral da pessoa em Edith Stein: perspectivas reológicas e pedagógicas. 2017. Dissertação (Mestrado em Teologia) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

TEIXEIRA, Patrícia Espíndola de Lima. Aprender a Reconhecer nas Vivências Juvenis o Solo Sagrado: Um peregrinar antropológico em compromisso com o telos da formação das jovens gerações nos princípios teológicos-pedagógicos da Fenomenologia de Edith Stein. 2022. Tese (Doutorado em Teologia) – Programa de Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2022.

Published

2022-11-07

Issue

Section

Dossiê - Mulheres no Cristianismo