Convergent Validity Evidence between Instruments for Assessment of Phonological Awareness

Authors

  • Adriana Cristina Boulhoça Suehiro Universidade Federal do Recôncavo da Bahia
  • Acácia Aparecida Angeli dos Santos Universidade São Francisco

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.4.20028

Keywords:

Validity, psychometric properties, phonological awareness.

Abstract

The present study searched for convergent validity evidence between instruments for assessment of phonological awareness. The participants consisted of 221 children, both sexes, with ages ranging from 6 to 12 years (M = 8.53, SD = 1.40) from first to fourth grade elementary public school in São Paulo. The instruments, applied individually, were the Roteiro de Avaliação da Consciência Fonológica (RACF) and the Prova de Consciência Fonológica por Produção Oral (PCFO). A positive and moderate correlation (r = .65) was found between the instruments, indicating that the RACF can be used to assess the same construct. Considering that it is a screening tool may provide a quick assessment and cost-effective to be used in this stage of schooling.

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Author Biographies

Adriana Cristina Boulhoça Suehiro, Universidade Federal do Recôncavo da Bahia

Psicóloga. Doutora em Psicologia pelo Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco, pós-doutoramento em Educação pela Faculdade de Educação da UNICAMP e docente da Universidade Federal do Recôncavo da Bahia – Santo Antônio de Jesus. 

Acácia Aparecida Angeli dos Santos, Universidade São Francisco

Psicóloga. Doutora em Psicologia Escolar e Desenvolvimento Humano pela USP e Docente da Graduação e do Programa de Pós-Graduação Stricto Sensu em Psicologia da Universidade São Francisco/ Itatiba. Bolsista produtividade do CNPq.

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Published

2015-12-08

How to Cite

Suehiro, A. C. B., & Santos, A. A. A. dos. (2015). Convergent Validity Evidence between Instruments for Assessment of Phonological Awareness. Psico, 46(4), 452–460. https://doi.org/10.15448/1980-8623.2015.4.20028

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