Photos that make speech: methodological challenges for analysis of thematic networks in fotologs

Authors

  • Sandra Portella Montardo Feevale

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4803

Keywords:

Online socialization, photologs, thematic network

Abstract

The fact that fotologs predominate on thematic network about Down’s syndrom (DS), and the numerical insignificance of this resource on other network about disabled people, raise the question: which advantages do fotologs have over blogs? Which blogs resources are irrelevant for DS children’s parents? This article aims to identify the process of social inclusion on this net starting from the application of methodology in two stages. Whereas netnography (Hine, 2005, Kozinets, 2002) is used to identify, select and obtain data of the selected fotologs, the Social Network Analysis (SNA) provides methodological material for analysis of exchanges made on fotologs. Thus, the goal of this paper is to understand the photo as a resource of socialization on fotologs and the option for this kind of support on this thematic network.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Sandra Portella Montardo, Feevale

Professor at the University Center Feevale, at the Social Communication Course and at the Master's Degree in Social Inclusion at Feevale

References

AZEVEDO, P. H.; BARROS, J. F. O nível de participação do Estado na gestão do esporte brasileiro como fator de inclusão social de pessoas portadoras de deficiência. Revista Brasileira de Ci e Movimento. Brasília, v. 12 n. 1 p. 77-84, jan./mar. 2004.

BAZTÁN, A. Etnografía. Metodologia cualitativa em la investigación sociocultural. Barcelona: Boixareu Universitária, 1995.

BENKENSTEIN, Arnoldo MONTARDO, S. P.; PASSERINO, Liliana. Análise das Redes Sociais em Blogs de Pessoas com Necessidades Especiais (PNE). In: Revista Novas Tecnologias na Educação (RENOTE). Porto Alegre: UFRGS, v. 5, n. 2, dez. 2007. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renote/dez2007/artigos/6hLilianaPasserino.pdf Acesso em: 5 out. 2008.

BERTOLINI, S.; BRAVO, G. Social Capital, a Multidimensional Concept. Disponível em: http://www.ex.ac.uk/shipss/politics/research/socialcapital/other/bertolini.pdf Acesso em: 10 out. 2008.

BISSOTO, M. L. Desenvolvimento cognitivo e o processo de aprendizagem do portador de Síndrome de Down: revendo concepções e perspectivas educacionais. In: Revista Ciências e Cognição, 2005, v. 4, p. 80-88.

BOGDAN, R. Investigação qualitativa em educação: uma introdução à teoria e aos métodos. Lisboa: Porto, 1999.

BREIGER, R. The Duality of Persons and Groups. Social Forces, v. 53, n. 2, p. 181-190, dez. 1974.

FELDMAN-BIANCO, B.; MOREIRA LEITE, M. Desafios da imagem. Fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas, SP: Papirus, 1998.

GALANO, A. M. Iniciação à pesquisa com imagens. In: FELDMAN-BIANCO, B.; MOREIRA LEITE, M. Desafios da imagem. Fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas, SP: Papirus, 1998.

GOETZ, J. P. e LECOMPTE, M. Etnografia y Diseño Cualitativo en Investigación Educativa. Madri: Morata, 1988.

GRANOVETTER, M. The strenght of weak ties: a network theory revisited. In: Sociological Theory, v. 1, p.201-233, 1983.

______. The strenght of weak ties. In: American Journal of Sociology, 78, p. 1360-1380, 1973. Happy Down. Disponível em: http://happydown.nafoto.net Acesso em: 10 out. 2008.

HINE, C. (Ed.). VirtualMethods.Issuesin Social Research on the Internet. Oxford: Berg, 2005.

___. The field behind the screen. Using Netnography for marketing research in online communities, 2002. Disponível em: http://www.marketingpower.com/content18255.php. Acesso em: 9 out. 2008.

LADEIRA, F.; AMARAL, I. A educação de alunos com multideficiência nas Escolas de Ensino Regular. Coleção Apoios Educativos. Lisboa: Ministério da Educação.Departamento da Educação Básica, 1999.

KHALID, H.; DIX, A. I know what you did in last Summer.What can we learn from photoblog? 2007. Disponível em: http://sunschlichter0.informatik.tumuenchen.de/persons/kochm/ecscw2007ws/paper-khalid.pdf Acesso em: 5 out. 2008.

KHUN Jr., N. Painéis Fotográficos na Internet. Um estudo dos Fotologs como molduras de mostração. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação) - Universidade do Vale do Rio do Sinos. São Leopoldo, 2008.

MARTINI, F. de O.; LIPP, L.K.; SANTOS, T. F. ; OLIVEIRA-MENEGOTTO, L. M. Você tem Síndrome de Down: algumas reflexões sobre a não-comunicação do diagnóstico entre pais e filhos. In: Revista Prâksis. Novo Hamburgo, Ano 4, v. 2, p. 31-37, ago. 2007. Disponível em: http://www.feevale.br/internas/vwMidia.asp?idGaleria=14&idMidia=18812&intMenuTipo=2 Acesso em: 8 out. 2008.

McDONALD, D. (2007) Visual Conversations Styles in Web Comunities. In: Proceedings of the 40th Hawaii International Conference on System Sciences. Disponível em: http://csdl2.computer.org/comp/proceedings/

hicss/2007/2755/00/27550076a.pdf Acesso em: 5 out. 2008.

MONTARDO, S.P.; GOEDTEL, E. F.; ETCHEGARAY, M. S. Redes temáticas em fotologs: proposições iniciais para o estudo de caso sobre Síndrome de Down (SD). In: Revista Novas Tecnologias na Educação (Renote). Porto Alegre: UFRGS, v. 6, n. 1, jul. 2008. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renote/jul2008/artigos/4a_sandra.pdf Acesso em: 9 out. 2008.

MONTARDO, S. P. ; PASSERINO, L. Espelhos quebrados no ciberespaço: implicações de redes temáticas em blogs na Análise de Redes Sociais (ARS). In: XVII Compós, 2008, São Paulo. Anais do XVII Encontro Anual da Compós. São Paulo: UNIP, 2008. Disponível em http://www.compos.org.br Acesso em: 10 out. 2008.

______. Inclusão social via acessibilidade digital: proposta de inclusão digital para Pessoas com Necessidades Especiais (PNE). In: XVI Compós, 2007, Curitiba. Anais do XVI Encontro Anual da Compós. Curitiba, 2007. Disponível em: http://www.compos.org.br/ecompos/adm/documentos/ecompos08_abril2007_passerino_montardo.pdf Acesso em: 10 out. 2008.

______. Estudo dos blogs a partir da netnografia: possibilidades e limitações. In: Revista Novas Tecnologias na Educação (Renote). Porto Alegre: UFRGS, v. 4, n. 2, dez. 2006. Disponível em: http://www.cinted.ufrgs.br/renote/dez2006/artigosrenote/25065.pdf Acesso em: 10 out. 2008.

MOREIRA LEITE, M. Texto visual e texto verbal. In: FELDMAN-BIANCO, B.; MOREIRA LEITE, M. Desafios da imagem. Fotografia, iconografia e vídeo nas ciências sociais. Campinas, SP: Papirus, 1998.

PEREIRA SILVA, N. L.; DESSEN, M. A.Síndrome de Down: etiologia, caracterização e impacto na família. In: Revista Interação em Psicologia, v. 6, n. 2, p. 167-176, 2002.

RECUERO, R. Práticas de sociabilidade em sites de redes sociais: Interação e capital social nos comentários dos fotologs. In: XVII Compós, 2008, São Paulo. Anais do XVII Encontro Anual da Compós. São Paulo: UNIP, 2008. Disponível em: http://www.compos.org.br Acesso em: 10 out. 2008.

______. Comunidades em Redes Sociais na Internet. Proposta de tipologia baseada no Fotolog.com. Tese (Doutorado em Ciências da Comunicação e da Informação) - Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2006.

______. Comunidades virtuais em redes sociais: uma proposta de estudo. In: XIV Compós, 2005, Brasília. Anais do XIV Encontro Anual da Compós, Brasília, 2005.

RIGONI, D. A vivência dos jovens nas comunidades virtuais: indicativo para ações pedagógicas. In: Associação Brasileira de Educação à Distância. Anais. 2006. Disponível em: http://www.abed.org.br/seminario2006/pdf/tc017.pdf Acesso em: 5 out. 2008.

RUTTER, J. SMITH, G. Etnographic Presence in a Nebulous Setting. In: HINE, C.(Org.).Virtual Methods. Issues in Social Research on the Internet. Oxford: Berg, 2005.

SPOSATI, A. A fluidez da inclusão/exclusão social. Ciência e Cultura, São Paulo, v. 58, n. 4, out./dez. 2006.

WARSCHAUER, M. Tecnologia e Inclusão Social. A exclusão digital em debate.

Published

2009-01-27

How to Cite

Montardo, S. P. (2009). Photos that make speech: methodological challenges for analysis of thematic networks in fotologs. Revista FAMECOS, 15(37), 75–84. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2008.37.4803

Issue

Section

Dossier ABCiber