The strategic communication management dispositive in a digitalization context

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.44118

Keywords:

communication management, mediatization, dispositive

Abstract

The purpose of this essay is to outline a theoretical-methodological framework to support field research aimed at understanding how strategic communication management is affected by mediatization. With this objective, conceptual models that consider the impacts of digitization on organizations are discussed to indicate the main decisions and processes related to communication management. Mediatization is understood through the discussion of radial effects produced by the incorporation of internet, software and applications in management practices and processes, which (re)configure the management dispositive. Based on these reflections, guiding questions for future studies are indicated.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Victor Márcio Laus Reis Gomes, Catholic University of Brasília (UCB), Brasília, DF, Brazil.

PhD in Social Communication from the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS), in Porto Alegre, RS, Brazil. Professor and researcher at the Postgraduate Program in Innovation in Communication and Creative Economy at the Catholic University of Brasília (UCB), in Brasília, DF, Brazil.

References

BALDISSERA, Rudimar. Comunicação organizacional na perspectiva da complexidade. Organicom, [s. l.], v. 6, n. 10-11, p. 115-120, 2009.

BOARINI, Margareth. A audiência revelada: o big data acentua os desafios profissionais. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 182-201.

CAMARGO, Cris. Um novo evento de tendências e o que eu trouxe na mala. Meio & Mensagem – Proxxima. [S. l.], 18 fev. 2022. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/arquivo/opiniao/2022/02/18/um-novo-evento-de-tendencias-e-o-que-eu-trouxe-na-mala.html. Acesso em: 11 out. 2022.

DELEUZE, Gilles. O mistério de Ariana. Lisboa: Editora Vega, 1996.

EKSTRÖM, Mats; FORNÄS, Johan; JANSSON, André; JERSLEV, Anne. Three tasks for mediatization research: contributions to an open agenda. Media, Culture & Society, [s. l.], v. 38, n. 7, p. 1090-1108, 2016.

FAUSTO NETO, Antônio. Fragmentos de uma “analítica” da midiatização. Matrizes, [s. l.], n. 2, p. 89-105, 2008.

FOUCAULT, Michel. Microfísica do poder. Rio de Janeiro: Paz e Terra, 2014.

GOMES, Victor M. Laus Reis. Uma leitura comunicacional da estratégia nas organizações. Galáxia, São Paulo, n. 33, p. 226-238, 2016.

KUNSCH, Margarida M. K. Comunicação organizacional na era digital: contextos, percursos e possibilidades. Signo y Pensamiento, [s. l.], v. 26, p. 38-51, 2007.

LEMOS, Alexandre Z. WPP constrói campus para agrupar empresas no Brasil. In: Meio & Mensagem. [S. l.], 7 nov. 2022. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/comunicacao/2022/11/07/wpp-constroi-campus-para-agrupar-empresas-no-brasil.html. Acesso em: 8 nov. 2022.

LUHMANN, Niklas. Sistemas sociais: esboço de uma teoria geral. Petrópolis: Vozes, 2016.

MACKAY, B.; CHIA, R; NAIR, A. K. Strategy-in-Practices: a process philosofical approach to understanding strategy emergence and organizational outcomes. Human Relations, [s. l.], v. 0, n. 0, p. 1-33, 2020.

MANOVICH, Lev. Software takes command: extending the language of new media. New York: Bloomsbury Publishing, 2013.

MENEGHETTI, Francis K. O que é um ensaio teórico? Revista de Administração Contemporânea, [s. l.], v. 15, n. 2, p. 320-332, 2011.

MINTZBERG, Henry. Patterns in strategy formation. Management Science, [s. l.], v. 24, n. 9, p. 934-048, 1978.

MUTATO. Site institucional. São Paulo: Mutato, c2022. Disponível em: https://www.muta.to/a-mutato. Acesso em: 8 nov. 2022.

NAVARRO, Victória. Gestão de relacionamento: monitoramento de redes sociais e social listening. In: Meio & Mensagem – Proxxima. [S. l.], 14 dez. 2020. Disponível em: https://www.meioemensagem.com.br/home/arquivo/noticias/2020/12/14/gestao-de-relacionamento-monitoramento-de-redes-sociais-e-social-listening.html. Acesso em: 8 nov. 2022.

RAPOSO, João F. A comunicação organizacional midiatizada: entre os públicos e os dados. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 154-181.

SAAD CORRÊA, Elizabeth. A comunicação na sociedade digitalizada: desafios para as organizações contemporâneas. In: KUNSCH, Margarida M. K. Comunicação organizacional estratégica: aportes conceituais aplicados. São Paulo: Summus, 2016. p. 91-120.

SAAD CORRÊA, Elizabeth. Comunicação organizacional e transformação digital: novos cenários, novos olhares. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 16-32.

SGORLA, Fabiane; PEDROSO, Daniel. A perspectiva escandinava dos estudos de midiatização: entrevista com Stig Hjarvard. Revista Fronteiras, [s. l.], v. 16, n.3, p. 261-268, 2014.

SILVA, Daniel R. Públicos, plataformas e algoritmos: tensões e vulnerabilidades na sociedade contemporânea. In: TERRA, Carolina; DREYER, Bianca M.; RAPOSO, João F. (org.). Comunicação organizacional: práticas, desafios e perspectivas digitais. São Paulo: Summus, 2021. p. 134-153.

SODRÉ, Muniz. Antropológica do espelho: uma teoria da comunicação linear e em rede. Petrópolis: Vozes, 2013.

VALOS, Michael J.; MAPLESTONE, Vanya L.; POLONSKY, Michael J.; EWING, Mike. Journal of Marketing Management, [s. l.], v. 33, n. 17-18, p. 1522-1558, 2017.

VERÓN, Eliseo. Teoria da midiatização: uma perspectiva socioantropológica e algumas de suas consequências. Matrizes, [s. l.], v. 8, n. 1, jan./jun. 2014.

ZERFASS, Ansgar; VERCIC, Dejan; NOTHHAFT, Howard; WERDER, Kelly P. Strategic communication: defining the field and its contribution to research and practice. International Journal of Strategic Communication, [s. l.], v. 12, n. 4, p. 487-505, 2018.

Published

2024-03-11

How to Cite

Gomes, V. M. L. R. (2024). The strategic communication management dispositive in a digitalization context. Revista FAMECOS, 31(1), e44118. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2024.1.44118

Issue

Section

Advertising and marketing

Most read articles by the same author(s)