Experience advertising

The challenge of identifying mixed advertising to entertainment in YouTubers’ videos

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37995

Keywords:

Experience advertising, YouTube, Advertising literacy

Abstract

In the context of popularization of the Internet, we have the production of content as a practice widely spread through devices such as smartphones. People specialize in a certain subject, producing posts, videos in order to monetize the content. It is within this logic that we have YouTubers as professionals of the platform, recognized by their subscribers and hired by brands to promote products. With this, experience advertising arises, in which, it mixes with entertainment and it becomes difficult to differentiate them. For this reason, this article was based on a section of doctoral research and discussed ways of identifying this advertising discourse. We conclude that the experience advertising has characteristics that can help in the perception of the incentive to purchase, however it raises the question of transparency that needs to be worked on in other researches.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria Clara Sidou Monteiro, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Comunicação e Informação pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Publicitária e mestre em Comunicação pela Universidade Federal do Ceará (UFC).

References

ATEM, G. N.; OLIVEIRA, T. M. de; AZEVEDO, S. T. (org.). Ciberpublicidade: discurso, experiência e consumo na cultura transmidiática. Rio de Janeiro: E-papers, 2014.

BEARDEN, William; ETZEL, Michael. Reference group influence on product and brand purchase decisions. Journal of Consumer Research, Cary, NC, US, v. 9, n. 2, p. 183-194, 1982. https://doi.org/10.1086/208911.

BOYD, D. M.; ELLISON, N. B. Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 210-230, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.

BUCKINGHAM, David. Aprendizagem e cultura digital. Pátio, Porto Alegre, v. 9, n. 44, p. 1-5, 2008.

BURROWES, Patrícia. Observatorio de Publicidad Expandida: una experiencia con talleres de alfabetización en publicidad en Rio de Janeiro, Brasil. Mediaciones, [s. l.], v. 18, 2017, p. 28-38. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.13.18.2017.28-38.

BURROWES, Patrícia; RETT, Lucimara; MACHADO, Monica. Quem quer dinheiro? A publicidade expandida na reforma da previdência. In: Congresso Internacional de Comunicação e Consumo. Anais [...]. São Paulo: Comunicon, 2018. p. 1-15.

CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Significação, São Paulo, v. 38, n.36, 2011, p. 131-151. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2011.70935.

COVALESKI, Rogerio. Publicidade híbrida. Curitiba: Maxi editora, 2010.

DIJCK, José Van. The culture of connectivity: a critical history of social media. 2 ed. Nova Iorque: Oxford, 2013.

https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199970773.001.0001.

FANTIN, Monica. Crianças, dispositivos móveis e aprendizagens formais e informais. Educação temática digital, [s. l.], v. 20, n. 1, 2018, p. 66-80. https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8647545.

GOMES, Neusa. Publicidade: comunicação persuasiva. Porto Alegre: Sulina, 2008.

GOMES, Itania. O infotainment na televisão. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 18., 2009, Belo Horizonte. Anais [...]. [S. l.]: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2009.

JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.

KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Comunicare, São Paulo, v. 17, p. 38-42, 2017. Número Especial.

KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.

LANGE, Patricia. Videos of affinity on YouTube. In: SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (org.). The YouTube Reader. Stockholm: Mediehistoriskt, 2009. p. 70-88.

LINDSTROM, Martin. A lógica do consumo: verdades e mentiras sobre por que compramos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.

MALMELIN, Nando. What is advertising literacy? Exploring the dimensions of advertising literacy. Journal of visual literacy, [s. l.], v. 29, n. 2, 2010, p. 129-142. https://doi.org/10.1080/23796529.2010.11674677.

MARINHO, Maria Helena. Pesquisa Video Viewers: como os brasileiros estão consumindo vídeos em 2018. Think with Google: 2018. Disponível em: https://goo.gl/oBzbKp. Acesso em: 04 out. 2018.

OROZCO GOMEZ, Guillermo. Entre telas: novos papéis comunicativos e educativos dos cidadãos. In: APARICI, Roberto (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.

ROJEK, Chris. Celebrity. Londres: Reaktion Books, 2001.

ROZENDAAL, Esther et al. Reconsidering Advertising Literacy as a Defense Against Advertising Effects. Media psychology, [s. l.], v. 14, n. 4, p. 333-354, 2011. https://doi.org/10.1080/15213269.2011.620540.

WOTTRICH, Laura. “Não podemos deixar passar”: práticas de contestação da publicidade no início do século XXI. 2017. 323 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.

WOTTRICH, Laura. Publicidade em xeque: práticas de contestação dos anúncios. Porto Alegre: Sulina, 2019.

Published

2020-12-22

How to Cite

Monteiro, M. C. S. (2020). Experience advertising: The challenge of identifying mixed advertising to entertainment in YouTubers’ videos. Revista FAMECOS, 27(1), e37995. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37995

Issue

Section

Media and Culture