Experience advertising
The challenge of identifying mixed advertising to entertainment in YouTubers’ videos
DOI:
https://doi.org/10.15448/1980-3729.2020.1.37995Keywords:
Experience advertising, YouTube, Advertising literacyAbstract
In the context of popularization of the Internet, we have the production of content as a practice widely spread through devices such as smartphones. People specialize in a certain subject, producing posts, videos in order to monetize the content. It is within this logic that we have YouTubers as professionals of the platform, recognized by their subscribers and hired by brands to promote products. With this, experience advertising arises, in which, it mixes with entertainment and it becomes difficult to differentiate them. For this reason, this article was based on a section of doctoral research and discussed ways of identifying this advertising discourse. We conclude that the experience advertising has characteristics that can help in the perception of the incentive to purchase, however it raises the question of transparency that needs to be worked on in other researches.
Downloads
References
ATEM, G. N.; OLIVEIRA, T. M. de; AZEVEDO, S. T. (org.). Ciberpublicidade: discurso, experiência e consumo na cultura transmidiática. Rio de Janeiro: E-papers, 2014.
BEARDEN, William; ETZEL, Michael. Reference group influence on product and brand purchase decisions. Journal of Consumer Research, Cary, NC, US, v. 9, n. 2, p. 183-194, 1982. https://doi.org/10.1086/208911.
BOYD, D. M.; ELLISON, N. B. Social network sites: definition, history, and scholarship. Journal of Computer-Mediated Communication, [s. l.], v. 13, n. 1, p. 210-230, 2007. https://doi.org/10.1111/j.1083-6101.2007.00393.x.
BUCKINGHAM, David. Aprendizagem e cultura digital. Pátio, Porto Alegre, v. 9, n. 44, p. 1-5, 2008.
BURROWES, Patrícia. Observatorio de Publicidad Expandida: una experiencia con talleres de alfabetización en publicidad en Rio de Janeiro, Brasil. Mediaciones, [s. l.], v. 18, 2017, p. 28-38. https://doi.org/10.26620/uniminuto.mediaciones.13.18.2017.28-38.
BURROWES, Patrícia; RETT, Lucimara; MACHADO, Monica. Quem quer dinheiro? A publicidade expandida na reforma da previdência. In: Congresso Internacional de Comunicação e Consumo. Anais [...]. São Paulo: Comunicon, 2018. p. 1-15.
CASAQUI, Vander. Por uma teoria da publicização: transformações no processo publicitário. Significação, São Paulo, v. 38, n.36, 2011, p. 131-151. https://doi.org/10.11606/issn.2316-7114.sig.2011.70935.
COVALESKI, Rogerio. Publicidade híbrida. Curitiba: Maxi editora, 2010.
DIJCK, José Van. The culture of connectivity: a critical history of social media. 2 ed. Nova Iorque: Oxford, 2013.
https://doi.org/10.1093/acprof:oso/9780199970773.001.0001.
FANTIN, Monica. Crianças, dispositivos móveis e aprendizagens formais e informais. Educação temática digital, [s. l.], v. 20, n. 1, 2018, p. 66-80. https://doi.org/10.20396/etd.v20i1.8647545.
GOMES, Neusa. Publicidade: comunicação persuasiva. Porto Alegre: Sulina, 2008.
GOMES, Itania. O infotainment na televisão. In: ENCONTRO DA COMPÓS, 18., 2009, Belo Horizonte. Anais [...]. [S. l.]: Associação Nacional dos Programas de Pós-Graduação em Comunicação, 2009.
JENKINS, Henry. Cultura da convergência. 2 ed. São Paulo: Aleph, 2009.
KARHAWI, Issaaf. Influenciadores digitais: conceitos e práticas em discussão. Comunicare, São Paulo, v. 17, p. 38-42, 2017. Número Especial.
KOTLER, Philip; KARTAJAYA, Hermawan; SETIAWAN, Iwan. Marketing 4.0. Rio de Janeiro: Sextante, 2017.
LANGE, Patricia. Videos of affinity on YouTube. In: SNICKARS, Pelle; VONDERAU, Patrick (org.). The YouTube Reader. Stockholm: Mediehistoriskt, 2009. p. 70-88.
LINDSTROM, Martin. A lógica do consumo: verdades e mentiras sobre por que compramos. Rio de Janeiro: Nova Fronteira, 2009.
MALMELIN, Nando. What is advertising literacy? Exploring the dimensions of advertising literacy. Journal of visual literacy, [s. l.], v. 29, n. 2, 2010, p. 129-142. https://doi.org/10.1080/23796529.2010.11674677.
MARINHO, Maria Helena. Pesquisa Video Viewers: como os brasileiros estão consumindo vídeos em 2018. Think with Google: 2018. Disponível em: https://goo.gl/oBzbKp. Acesso em: 04 out. 2018.
OROZCO GOMEZ, Guillermo. Entre telas: novos papéis comunicativos e educativos dos cidadãos. In: APARICI, Roberto (org.). Educomunicação: para além do 2.0. São Paulo: Paulinas, 2014.
ROJEK, Chris. Celebrity. Londres: Reaktion Books, 2001.
ROZENDAAL, Esther et al. Reconsidering Advertising Literacy as a Defense Against Advertising Effects. Media psychology, [s. l.], v. 14, n. 4, p. 333-354, 2011. https://doi.org/10.1080/15213269.2011.620540.
WOTTRICH, Laura. “Não podemos deixar passar”: práticas de contestação da publicidade no início do século XXI. 2017. 323 f. Tese (Doutorado em Comunicação e Informação) – Faculdade de Biblioteconomia e Comunicação, Universidade Federal do Rio Grande do Sul, Porto Alegre, 2017.
WOTTRICH, Laura. Publicidade em xeque: práticas de contestação dos anúncios. Porto Alegre: Sulina, 2019.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Revista FAMECOS
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Revista Famecos implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Revista Famecos as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.