Mixed media

Paradigms for articulating communication, subjectivity and culture

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.35313

Keywords:

Culture, Human, Materiality

Abstract

The paper engages a theoretical discussion of ways for articulating media, subjectivity and culture. This is a very relevant discussion in a moment when media theory has to deal with major changes in the communication field due to the digital technologies. Starting with an analysis of reading and meaning production, it indicates the importance of the concept of mixture for the understanding of the relationship between media, subjectivity and culture. This concept of mixture leads us to a more delicate and nuanced understanding of this relationship than the big concepts or categories of oral, printed or digital culture, concepts dependent on technological determinism. That theoretical delicateness allows the differentiation of cultural contexts that otherwise would be confounded, for instance Brazilian and European ones.

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Author Biography

Márcio Souza Gonçalves, Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), Rio de Janeiro, RJ, Brasil.

Pós-doutor em Comunicação pela Universidade Federal de Minas Gerais (UFMG); doutor e mestre em Comunicação e Cultura pela Universidade Federal do Rio de Janeiro (UFRJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil, onde também se graduou em Psicologia. Professor associado da Faculdade de Comunicação Social da Universidade do Estado do Rio de Janeiro (UERJ), no Rio de Janeiro, RJ, Brasil, onde desempenhou diversas funções de direção, coordenação e chefia tanto na graduação quanto na pós-graduação stricto senso.

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Published

2021-08-27

How to Cite

Gonçalves, M. S. (2021). Mixed media: Paradigms for articulating communication, subjectivity and culture. Revista FAMECOS, 28(1), e35313. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2021.1.35313

Issue

Section

Media and Culture