Critical thinking: an approach to media criticism

Authors

  • Gislene Silva Universidade Federal de Santa Catarina
  • Rosana de Lima Soares Universidade de São Paulo

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.14644

Keywords:

Media, Criticism, Culture

Abstract

The weak reflection on academic theories and procedures of media criticism in Brazil demonstrates a first sign of life when we observe that, although sporadic, scientific publications about this issue compose a cumulative framework. In the media universe, television is the subject that causes the most different types of criticism (academic, journalistic and popular-social), especially in relation to its fictional programs, especially soap operas – there are only few studies on how to critique newscasts, sitcoms, sports, tv shows or reality shows. This study is preliminary as part of a larger research project on criteria or modalities of media criticism, inspired by the history of how film and literature criticism have been traditionally done.

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Author Biographies

Gislene Silva, Universidade Federal de Santa Catarina

Professora doutora no Programa de Pós-Graduação em Jornalismo e no Departamento de Jornalismo da Universidade Federal de Santa Catarina. Pós-doutorado na Universidade de São Paulo (USP). Pesquisadora do CNPq.

Rosana de Lima Soares, Universidade de São Paulo

Professora doutora no Programa de Pós-Graduação em Meios e Processos Audiovisuais e no Departamento de Jornalismo e Editoração da Escola de Comunicações e Artes da Universidade de São Paulo, com pós-doutorado na Unicamp. Pesquisadora do CNPq e coordenadora de MidiAto - Grupo de Estudos de Linguagem: Práticas Midiáticas

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Published

2014-01-14

How to Cite

Silva, G., & Soares, R. de L. (2014). Critical thinking: an approach to media criticism. Revista FAMECOS, 20(3), 820–839. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2013.3.14644

Issue

Section

Methodologies