Communication and the transformation of consumer culture

Authors

  • Tarcyanie Cajueiro Santos UNISO

DOI:

https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11349

Keywords:

Culture consumer, communication, subjectivity

Abstract

This essay is part of the research “Communication, consumption and new subjectivities: a study of media practices in society”, financed by FAPESP. It focuses on the communication society and consumer culture, which is spreading on the societies in the late twentieth century and the beginning of the century. We are seeking to understand the changes that have occurred in this societies and how it reverberates on contemporary subjectivities. For that we’ve focused on advertising and marketing. From the view of the advertising, there is a change of values where the “branding” aims to create a good image of the company. Marketing instead establish an emotional connection with consumers, aiming intangible satisfactions that produce sensoryreactions.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ADORNO, Theodor; HORKHEIMER, Max. O conceito de esclarecimento. In: Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

______. Indústria cultural: o esclarecimento como mistificação das massas. 1 ed. Dialética do esclarecimento. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 1985.

BAITELLO JR. A era da iconofagia: ensaios de comunicação e cultura. São Paulo: Hacker Ed., 2005.

BARBOSA, Lívia. Sociedade do consumo. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 2004.

BARBER, Benjamin. Cultura McWorld. In: MORAES, Denis (Org.). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Record, 2003, p. 41-56.

BAUDRILLARD, Jean. Simulacros e simulação. Portugal: Relógio D’Água, 1991.

______. A sociedade de consumo. Rio de Janeiro: Elfos, 1995.

______ Para uma crítica da economia política do signo. São Paulo: Martins Fontes, 1972.

BAUMAN, Zygmunt. Globalização: as consequências humanas. Rio de Janeiro: Jorge Zahar Ed., 1999.

BOURDIEU, Pierre. O mercado de bens simbólicos. In: MICELLI, Sérgio (Org.). A economia das trocas simbólicas. São Paulo: Perspectiva, 1982.

CAMPBELL, Colin. A ética romântica e o espírito do capitalismo moderno. São Paulo: Rocco, 2001.

CANCLINI, Nestor. Consumidores e cidadãos: conflitos multiculturais da globalização. Rio de Janeiro: UFRJ, 2008.

CASTELLS, Manuel. A sociedade em rede. São Paulo: Paz e Terra, 1999.

DAVIS, Melinda. A nova cultura do desejo. Rio de Janeiro: Record, 2003.

DEBORD, Guy. A sociedade do espetáculo. Rio de Janeiro: Contraponto, 1997.

DELEUZE, Gilles . Conversações, 1972-1990. Rio de Janeiro: Ed. 34, 2000.

FEATHERSTONE, Mike. Cultura do consumo e pós-modernismo. São Paulo: Studio Nobel, 1995.

FONTENELLE, Isleide. O nome da marca. São Paulo: Boitempo, Fapesp, 2002.

______. Os caçadores do cool. Lua Nova: Revista de cultura e política, São Paulo, n. 63, 2004.

______. Humanidade espetacular: emancipação ou autodestruição virtual? Revista Margem Esquerda – Ensaios marxistas, Boitempo Editorial, n 4, out. 2004a.

______. Consumo Ético: construção de um novo fazer político? Revista Psicologia Política, v. 6, p. 1-21, 2007.

GIDDENS, Anthony. Modernidade e identidade. Rio de Janeiro: Jorge Zahar, 2002.

HARDT, François. A sociedade mundial de controle. In: ALLIEZ, Eric (Org.). Gilles Deleuze: uma vida filosófica. São Paulo: Ed. 34, 2000.

HARVEY, David. A condição pós-moderna. São Paulo: Loyola, 1992.

JAMESON, Fredric. Pós-modernismo: a lógica cultural do capitalismo tardio. São Paulo: Ática, 1996.

KLEIN, Naomi. Marcas globais e poder corporativo. In: MORAES, Denis (Org.). Por uma outra comunicação: mídia, mundialização cultural e poder. Rio de Janeiro: Record, 2003, p. 173-186.

LIPOVETSKY, Gilles. A era do vazio: ensaio sobre o individualismo contemporâneo. Lisboa: Relógio D’Água, 1989.

______. O hedonismo fraturado. Folha de S. Paulo, 11 jun. 2006. Caderno Mais!.

MARTIN-BARBERO, J. Dos meios às mediações. Rio de Janeiro: Ed. UFRJ, 2006.

MORIN, Edgar. Cultura de massas no século vinte. v. I e II. Rio de Janeiro: Forense-Universitária, 1977.

ORTIZ, Renato. Mundialização e cultura. São Paulo: Ed. Brasiliense, 1998.

______. A moderna tradição brasileira: cultura brasileira e indústria cultural. São Paulo: Brasiliense, 1991.

RIFKIN, Jeremy. A era do acesso. São Paulo: Makron Books, 2001.

ROCHA, Everardo. Magia e capitalismo: um estudo antropológico da publicidade. São Paulo: Brasiliense, 1990.

ROCHA, Maria Eduarda. A nova retórica do grande capital: publicidade brasileira em tempos neoliberais. 2003. Tese (Doutorado em Sociologia) - Universidade de São Paulo, São Paulo, 2003.

ROCHA, M. E. M. Publicidade e Cultura de Consumo: um estudo de recepção. In: VIII Reunião Anual da Compós, 1999, Belo Horizonte. Anais... Belo Horizonte: Compós, 1999.

SANTOS, Tarcyanie. Dos espetáculos de massa às torcidas organizadas: paixão, rito e magia no futebol. São Paulo: Annablume, 2004.

SFEZ, Lucien. Crítica da comunicação. São Paulo: Loyola, 1994.

TASCHNER, Gisela. Raízes da cultura do consumo. Revista USP – Dossiê Sociedade de Massa e Identidade, n. 32, dez./fev. 1996-97.

ZIZEK, Slavoj. A paixão na era da crença descafeinada: tolerância religiosa politicamente correta oferece certezas que não demandam comprometimento. Folha de S. Paulo, 14 mar. 2004. Caderno Mais!, p. 13-15.

How to Cite

Santos, T. C. (2012). Communication and the transformation of consumer culture. Revista FAMECOS, 19(1), 208–224. https://doi.org/10.15448/1980-3729.2012.1.11349

Issue

Section

Consumption