Emergency remote teaching

Teachers’ initial impressions and the role of technology and family in the context of a pandemic

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.41550

Keywords:

emergency remote teaching, school, family, technologies

Abstract

This paper is part of a broader research agenda led by PROMOT - Processos Motivacionais em Contextos Educativos, dealing with teacher adjustment to emergency remote teaching in the early stages of the COVID-19 pandemic in Brazil. Data from 202 teachers was collected through Google Forms and analyzed using the Content Analysis method (BARDIN, 2011). As a result, teachers highlight student’s autonomy development and increased appreciation for the school environment, as well as pedagogical losses and deepened educational inequality as consequences of Emergency Remote Teaching. Relative to currently adopted strategies that will continue to be used in the future, teachers mention the use of digital technology and closer relationships between schools and families. When it comes to the return of in-person activities, teachers preferred not to answer or expressed pessimistic views.

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Author Biographies

Giovana Fernanda Justino Bruschi, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil; mestre em Gestão Educacional pela Universidade do Vale do Rio dos Sinos (Unisinos), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Larissa Liss Cardoso de Andrade, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Mestre em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

Bettina Steren dos Santos , Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Doutora em Psicologia Evolutiva e da Educação pela Universidade de Barcelona, em Barcelona, Espanha. Pós-doutorado no College of Education, The Univesity of Texas at Austin, EUA e na Faculdade de Educação na Universidade de Barcelona, Espanha. Professora da Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil.

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Published

2022-09-16

How to Cite

Bruschi, G. F. J., Andrade, L. L. C. de, & Santos , B. S. dos. (2022). Emergency remote teaching: Teachers’ initial impressions and the role of technology and family in the context of a pandemic. Educação Por Escrito, 13(1), e41550. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2022.1.41550