Distances and approximations of the family in remote teaching

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41102

Keywords:

Pandemic, Disability, Teaching

Abstract

Families assumed a crucial role at the systematization of the remote teaching for students with disabilities during the Covid 19 pandemic. The main goal of this article was to comprehend which way disabled student’s families carry out remote activities linked to the Specialized Educational Service – AEE. By means of a qualitative research, primarily, a study was made about the conceptual aspects of remote teaching, thereon questions were made, targeted to the disabled student’s teachers, regarding the expectation and the perspective of the family’s role in supporting remote activities. The main findings obtained relate
to the accessibility devices used, the knowledge of the student’s and teacher’s realities. It is concluded that social distancing approached families, parents with their children, in the direction of a fundamental process for the individual and social development.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biographies

Clecimara Vianna, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil.

Mestre em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil. Especialização em história do Brasil pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM). Professora da Rede Municipal de Educação de Santa Maria, RS, Brasil.

Silvia Maria de Oliveira Pavão, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil.

Doutora em Educação pela Universidad Autonoma de Barcelona, em Barcelona, Espanha. Mestre em Inovação e Sistema Educativo pela Universidad Autonoma de Barcelona; pós-com doutorado pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Graduada em Educação Especial pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM) em Santa Maria, RS, Brasil. Professora da Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil.

Taise Gomes dos Santos Cá, Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), Santa Maria, RS, Brasil.

Mestre em Políticas Públicas e Gestão Educacional pela Universidade Federal de Santa Maria (UFSM), em Santa Maria, RS, Brasil. Tradutora e Intérprete de Língua de Sinais na Universidade Federal do Pampa, em Santana do Livramento, RS, Brasil.

References

BRASIL. Nota Técnica SEESP/GAB/Nº11/2010. Orientações para a institucionalização da Oferta do Atendimento Educacional Especializado – AEE em Salas de Recursos Multifuncionais, implantadas nas escolas regulares. Brasília: MEC/SEESP/GAB, 2010.

BRASIL. Nota técnica. Ensino a distância na Educação Básica frente à pandemia da Covid-19 Análise e visão do Todos Pela Educação sobre a adoção de estratégias de ensino remoto frente ao cenário de suspensão provisória das aulas presenciais, abr. 2020 [versão para debate e em contínua construção]. Disponível em: https://www.todospelaeducacao.org.br/_uploads/_posts/425.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.

BRASIL. Ministério da Educação. Política Nacional de Educação Especial na perspectiva da Educação Inclusiva. Brasília: MEC/ SEEP; 2008. Disponível em http://portal.mec.gov.br/arquivos/pdf/politicaeducespecial.pdf. Acesso em: 23 jun.2020.

BARROCA FILHO, Itamir; AQUINO, Gibeon; SANTA ROSA, José Guilherme. Sigga Mobilie. SIMPÓSIO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 13.; CONGRESSO BRASILEIRO DE INFORMÁTICA NA EDUCAÇÃO, 2 nov. 2013, Porto Alegre. Anais eletrônicos [...]. Porto Alegre, nov. 2013. p. 92-102. Disponível em: https://www.br-ie.org/pub/index.php/sbie/article/view/2487. Acesso em: 4 out. 2020. http://dx.doi.org/10.5753/cbie.sbie.2013.92.

BAPTISTA, Sara. Rubia. Nunes; SOPOLETE, Monica. Camargo. Hangout: uma alternativa sincrônica e assincrônica para videoconferências e videoaulas. In: SEMINÁRIO NACIONAL DE FORMAÇÃO DE PROFESSORES A DISTÂNCIA: DESAFIOS E PERSPECTIVAS DO CURSO DE PEDAGOGIA, 1., Uberlândia. 2014. Anais [...]. Uberlândia, 2014. Disponível em: http://next.ensp.fiocruz.br/repositorio/sites/arquivos.next.icict.fiocruz.br/files/Artigo%20Hangout%20-%20Semin%C3%A1rio%20EaD%20UFU.pdf. Acesso em: 4 out. 2020.

BRUNO, Marilia Moraes Garcia; MOTTA, Maria Glória Batista da. Programa de capacitação de recursos humanos do ensino fundamental. Deficiência Visual. Brasília: Ministério da Educação, Secretaria da Educação Especial, 2001. v. 3. (Série Atualidades pedagógicas).

BEYER, Hugo Otto. Inclusão e avaliação na escola. Porto Alegre. Mediação, 2005.

BUSCAGLIA, Leo. Os deficientes e seus pais. Rio de Janeiro: Record, 1983.

CENTRO REGIONAL DE ESTUDOS PARA O DESENVOLVIMENTO DA SOCIEDADE DA INFORMAÇÃO-CETIC. TIC domicílios 2019 principais resultados 26 maio 2020. Disponível em: file:///D:/USER/Downloads/tic_domicilios_2019_coletiva_imprensa.pdf. Acesso em: 12 set. 2020.

CHIARI, Aparecida S. Educação a Distância online. Educação Por Escrito, Porto Alegre, v. 2, n. 66-72, 29 fev. 2012.

COSTA, Matheus Bigogno. Zoom: aprenda a usar as principais funções para transmitir videoaulas. In: Canaltech. [S. l.], 29 abr. 2020. Disponível em: https://canaltech.com.br/apps/zoom-principais-funcoes. Acesso em: 30 abr. 2020.

COSTA, Diego. Aulas Programadas incentivam uso de recursos pedagógicos inovadores na Rede Pública Estadual. In:Secretaria de Educação do Rio Grande do Sul. Porto Alegre, 24 abr. 2020. Disponível em: https://educacao.rs.gov.br/aulas-programadas-incentivam-uso-de-recursos-pedagogicos-inovadores-na-rede-publica-estadual. Acesso em: 19 abr. 2020.

DALAZUANA, Jamille Glaucia Barros de Paula. O uso do ambiente virtual de aprendizagem Moodle na formação continuada de professores de Língua Estrangeira. In: DALAZUANA, Jamille Glaucia Barros de Paula. Os Desafios da Escola Pública Paranaense na Perspectiva do Professor PDE: Produção Didático-pedagógica. Curitiba: SEED/PR., 2014. v. 2. (Cadernos PDE). Disponível em: http://www.diaadiaeducacao.pr.gov.br/portals/cadernospde/pdebusca/producoes_pde/2014/2014_ufpr_lem_pdp_jamille_glaucia_barros_de_paula_dalazuana.pdf. Acesso em: 30 set. 2020

GARCIA, Tania Cristina Meira; MORAIS, Ione Rodrigues Diniz; Zaros, Liliam Giotto; RÊGO, Maria do Carmo Diógenes. Ensino remoto emergencial: proposta de design para organização de aulas. Rio Grande do Norte: Secretaria de Educação a Distância, Universidade Federal do Rio Grande do Norte, 2020. (Caderno 1). Disponível em: http://sedis.ufrn.br/wp-content/uploads/2020/06/ENSINO-REMOTO-EMERGENCIAL_proposta_de_design_organizacao_aulas.pdf. Acesso em: 14 set. 2020.

GIL. Antonio Carlos. Métodos e técnicas de pesquisa social. 6. ed. São Paulo: Atlas, 2008.

MACEDO, Fausto. Aulas remotas ou EAD/Blog. Estadão, São Paulo, 26 mar. 2020. Disponível em: https://politica.estadao.com.br/blogs/fausto-macedo/aulas-remotas-ou-ead/. Acesso em: 22 out. 2020.

MASETTO, Marcos Tarciso. Mediação pedagógica e uso da tecnologia. In: MORAN, José Manuel; MASETTO, Marcos Tarciso; BEHRENS, Maria Aparecida. Novas tecnologias e Mediação Pedagógica. 17. ed. Campinas, SP: Papirus, 2000. p. 163-177.

MESQUITA, Deleni; Piva Jr, DILERMANDO; GERA, Elizabeth Briani Macedo. Ambiente virtual de aprendizagem: conceitos, normas, procedimentos e práticas pedagógicas no ensino a distância 1. ed. São Paulo: Ética, 2014.KEARSLEY Greg. Educação on-line: aprendendo e ensinando. São Paulo: Cengage Learning, 2012.

RIO GRANDE DOS SUL. Secretaria da Educação. Departamento pedagógico. Orientações para as aulas remotas do modelo híbrido de ensino 2020. Porto Alegre, ago. 2020. (slides).

SCOLA, Álvaro. Como criar ou participar de reuniões com o Google Meet. In: Olhar Digital. [S. l.], 6 maio 2020. Disponível em: https://olhardigital.com.br/dicas_e_tutoriais/noticia/como-criar-ou-participar-de-reunioes-com-o-google-meet/100362. Acesso em: 4 abr. 2020.

Published

2021-12-17

How to Cite

Vianna, C., Pavão, S. M. de O., & Cá, T. G. dos S. (2021). Distances and approximations of the family in remote teaching. Educação Por Escrito, 12(1), e41102. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.41102

Issue

Section

Dossiê: A Formação de professores e a educação inclusiva: avanços, desafios

Most read articles by the same author(s)