Evasion in the subsequent technical courses of the Federal Institute of Pará campus Altamira

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38462

Keywords:

Technical education, Permanece, Public policy

Abstract

The study presents dropout rates in subsequent technical courses at Federal Institute of Pará – Altamira, from 2010 to 2016, with information about the National Information System for Vocational and Technological Education provided by the Campus Records and Academic Control Secretariat. Dropout rates ranging from 35.0% to 84.6% were identified in the following courses and a total of 61.6% school evasion in the investigated period. The highest drop out rates happened in the technical courses in Events, 84.6%, Computer Networks, with 80.0%, Restaurant and Bar, 74.0% and Internet Computing, 70.5%. The indices reported warn of the need of discussions about it. Then, the present essay motivates the implementation of local institutional interventions, able to change this reality with the awareness and commitment of the whole school community.

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Author Biographies

Larici Keli Rocha Moreira, Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), Altamira, PA, Brasil.

Especialista em Políticas Educacionais e Saberes Docentes pela Universidade Federal do Pará (UFPA), em Altamira, PA, Brasil; professora do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará (IFPA), em Altamira, PA, Brasil.

Maria de Fátima Matos de Souza, Universidade Federal do Pará (UFPA), Altamira, PA, Brasil.

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista (UNESP), em Araraquara, SP, Brasil. Professora da Universidade Federal do Pará (UFPA), Altamira, PA, Brasil.

Regina Celi Alvarenga de Moura Castro, Universidade Federal do Pará (UFPA), Altamira, PA, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Federal de Viçosa (UFV), em Viçosa, MG, Brasil. Professora da Universidade Federal do PA (UFPA), Campus Altamira, em Altamira, Pará.

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Published

2021-09-16

How to Cite

Moreira, L. K. R., de Souza, M. de F. M., & Castro, R. C. A. de M. (2021). Evasion in the subsequent technical courses of the Federal Institute of Pará campus Altamira. Educação Por Escrito, 12(1), e38462. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2021.1.38462

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