The training of school managers: the ethical dimension in question

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36685

Keywords:

Continuing Education. Managers. Competence. Ethic.

Abstract

The research presents a study in two schools of Basic Education of the Federal District (DF). The discussion is the training of school managers by competences, passing the results of a study carried out in the academic master’s course. The objective was to investigate the relevance of continuing education offered to school administrators and their effectiveness. It is a qualitative approach, instrumented by semi-structured interviews, observation and documentary research. Participated in the survey six servers of the State Department of Education of Federal District that work in school management teams in their respective institutions. It was warning about a disconnection between the managers’ offered training and working context, need for more studies and insertion about training by competences in the programs of continuous training offered by the educational networks. It is suggest that new approaches to the training process be develop by deepening the pedagogical and administrative dimensions, but strengthening the ethical dimension of training.

Downloads

Download data is not yet available.

References

ALMEIDA, M. I. de. Professores e competência: revelando a qualidade do trabalho docente. In: RUÉ, J.; ALMEIDA, M. I. de; ARANTES, V. A. (org.). Educação e competências: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2009, p. 123-144.

ARAUJO. R. M. de L. As referências da pedagogia das competências. Perspectiva, Florianópolis. V.22 n. 2, julhodez. 2004. Disponível em www.ced.ufsc/nucleo/nup/perspectiva.html. Acesso: 09 maio 2017.

BARDIN, L. Análise de conteúdo. Lisboa: Edições 70,1997.

BAUMAN, Ética pós-moderna. São Paulo: Paulus, 1997.

BAUMAN, Z. Los retos de la educación en la modernidad líquida. Barcelona: Gedisa, 2007.

BRASIL. MEC. Secretaria de Educação básica. Escola de gestores da educação básica. Apresentação. Disponível em: http://portal.mec.gov.br/escola-de-gestores-da-educacao-basica. Acesso em: 20 fev. 2017.

BRASIL, Leis de Diretrizes. Bases da Educação Nacional-LDB. Brasília, 1996.

BRASIL. Programa Nacional Escola de Gestores. Brasília: MEC/SEB/DPR, 2007. Disponível em:.http://portal.mec.gov.br/index.php?option=com_docman&view=download&alias=879-diretrizes-n-pdf&Itemid=30192. Acesso em: 22 fev. 2017.

CRESWELL, John W. Projeto de pesquisa: métodos qualitativo, quantitativo e misto; 3 eds. Porto Alegre: Artmed, 2010.

DELORS, J. et al. Educação um tesouro a descobrir. Relatório para a UNESCO da Comissão Internacional sobre Educação para o século XXI. Cortez-Unesco-MEC, janeiro de 1998. Disponível em: http://dhnet.org.br/dados/relatorios/a_pdf/r_unesco_educ_tesouro_descobrir.pdf. Acesso em: 18 set. 2016.

DISTRITO FEDERAL. Lei nº 4.751/2012. Dispõe sobre o sistema de ensino e a gestão democrática do sistema de ensino público do Distrito Federal. Diário Oficial do Distrito Federal, ano XLIII, nº 29, Brasília, 8 de fevereiro de 2012. Disponível em: <http://www.sinprodf.org.br/wp-content/uploads/2014/06/lei-n%C2%BA-4.751-de-07-de-fevereiro-de-2012.pdf> Acesso em 11 de set. 2016.

FREIRE, P. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. São Paulo: Paz e Terra, 1996.

FREIRE, P. Pedagogia da Esperança. São Paulo: Paz e Terra, 1997.

GATTI, B. A. et al. Formação de professores para o ensino fundamental: instituições formadoras e seus currículos. Relatório de pesquisa. São Paulo: Fundação Carlos Chagas; Fundação Vitor Civita, 2008. 2 v.

IMBERNÓN, F. Formação permanente do professorado: novas tendências. São Paulo: Cortez: 2009.

LE BOTERF, G. Desenvolvendo a competência dos profissionais. Porto Alegre: Artmed, 2003.

LINS, M. J. S. da C. Questões Conceituais de ética na educação. Conjectura: filosofia da educação. Caxias do Sul, v. 18, n. 2, maio/ago. 2013.

LÜCK, H. Dimensões de gestão escolar e suas competências. Curitiba: Positivo, 2009.

LÜCK, H. et al. Liderança e gestão escolar. 4. ed. Petrópolis, RJ: Vozes, 2010.

LÜCK, H. et al. A escola participativa: o trabalho do gestor escolar. Rio de Janeiro: DP & A, 2002.

MOURA, G. A. de. A hominização da linguagem do professor de LE: da prática funcional a práxis comunicacional. Dissertação de mestrado. Universidade de Brasília. Departamento de línguas estrangeiras e tradução, 2005.

PARO, V. H. Formação de gestores escolares: a atualidade de José Quirino Ribeiro. Educação e Sociedade. Campinas, SP, v. 30, n. 107, p. 453-467, maio/ago. 2009.

PARO, V. H. Administração escolar: introdução crítica. São Paulo: Cortez, 2010.

PERRENOUD, Phelippe. Construir as competências desde a escola. Porto Alegre: Artmed, 1999.

PERRENOUD, Phelippe. Dez novas competências para ensinar. Porto Alegre: Artmed, 2000.

PERRENOUD, Phelippe. Porquê construir competências a partir da escola? Desenvolvimento da autonomia e luta contra as desigualdades. Porto: ASA, 2001.

PERRENOUD, Ph.; THURLER, M. G.; MACEDO, L.; MACHADO, N. J.; ALESSANDRINI, C. D. As competências para ensinar no Século XXI: a formação dos professores e o desafio da avaliação. Trad. C. Schilling e F. Murad. Porto Alegre: Artmed, 2002.

PERRENOUD, Ph. As competências a serviço da solidariedade. Pátio. Revista pedagógica, n° 25, p. 19-24. 2003. Disponível em: https://www.unige.ch/fapse/SSE/teachers/perrenoud/php_main/php_2003/2003_07.html. Acesso em: 10 maio 2017.

RAMOS, M. N. A Pedagogia das competências e a psicologização das questões sociais. Boletim Técnico do Senac. v. 27, nº 3, set. - dez. 2001.

RIBEIRO, M. D.; ROSÁRIO, R. M. Formação continuada de diretores escolares: dicotomia entre teoria e prática. CONGRESSO INTERNACIONAL DE PEDAGOGIA. Havana, 2017.

RIOS, T. A. Ética e competência. 13. ed. São Paulo: Cortez Editora, 2003.

RIOS, T. A. Ética na formação e no trabalho docente: para além de disciplinas e códigos. In: DALBEN, Ângela Imaculada Loureiro de Freitas (org. et al.). Convergências e tensões no campo da formação e do trabalho docente. Belo Horizonte: Autêntica, p. 651-669, 2010.

RUÉ, J.; ALMEIDA, M. I. de; ARANTES, V. A. (org.). Educação e competências: pontos e contrapontos. São Paulo: Summus, 2009.

SANTOS, M. Natureza do espaço: técnica e tempo, razão e emoção 4. ed. São Paulo: EdUSP, 2006.

SAVIANI, D. História das ideias pedagógicas no Brasil. Campinas, SP: Autores Associados, 2007.

SAVIANI, D. et al. O legado educacional do Século XX. Campinas, SP: Autores Associados, 2004.

SÍVERES, L. Encontros e diálogos: pedagogia da presença, proximidade e partida. Brasília, Distrito Federal: Liber Livro, 2015.

TARDIF, M. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis, RJ: Vozes, 2012.

UNESCO. Declaración de Quito - Ecuador. In: Proyecto Principal de Educación. Boletim n. 24, Santiago/Chile, abril de 1991 (Promedlac IV). p. 44-45. Disponível em: http://www.unesco.org/education/pdf/11_173_s.pdf. Acesso em: 1º maio 2017.

Published

2020-04-22

How to Cite

Ribeiro, M. D., Síveres, L., & Brito, R. de O. (2020). The training of school managers: the ethical dimension in question. Educação Por Escrito, 10(2), e36685. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36685

Issue

Section

Articles