The Physical Education teacher in formation: the theory-practice challenge in the construction of professionality
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2019.2.36616Keywords:
Initial teacher education. Professionality Teaching knowledge. Practical theory. Pedagogical practice.Abstract
The present study is the result of a research that has as its object the initial formation of teachers, investigating the constitution of the field of knowledge of the student, teacher in formation. Therefore, the following question was asked: How are students, teachers of Physical Education in formation, are constituting their knowledge, especially regarding the articulation theory and practice, including the tensions between the field of formation (Faculty)?) and the professional field (School Space) that configure the exercise of teaching in Physical Education, and how this knowledge contributes to the construction of their professionality? This is a qualitative, descriptive, exploratory approach. From the analysis results it can be highlighted that the students, teachers of Physical Education in formation, consider themselves responsible for the learning of their students, serving as reference for them; Regarding the early insertion into teaching practice, students consider it as an important field of knowledge for the formation and construction of their professionality, as a set of behaviors, knowledge, attitudes and values that constitute the specificity of being a teacher.
Downloads
References
ARRUDA, Maria Patrício; PORTAL, Leda Lísia F. Saberes e fazeres docentes: o dilema da reforma do pensamento e da prática pedagógica do educador do século XXI. Revista Percursos, Florianópolis, v. 13, n. 1, jan./jun., 2012. Disponível em: http://www.periodicos.udesc.br/index.php/percursos/article/viewFile/2369/2075. Acesso em: 1 nov. 2012. https://doi.org/10.5965/1984724617332016117.
CONTRERAS DOMINGO, José. Ser y saber en la formación didáctica del profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, Zaragoza, n. 68, v. 2, p. 61-81, ago. 2010. https://doi.org/10.6018/reifop.18.3.190271.
FERNANDES, Cleoni Maria Barboza; FERNANDES, Sonia. As questões da prática pedagógica como componente curricular nas Licenciaturas. In: ANPED - 40 ANOS DA PÓS-GRADUAÇÃO EM EDUCAÇÃO NO BRASIL, 2005, Caxambú. Anais [...]. Caxambú, p.1-5, 2005.
FERNANDES, Cleoni Maria Barbosa; CUNHA, Maria Isabel. Formação de professores: tensão entre discursos, políticas, teorias e práticas. Revista Inter-Ação, Goiânia, v. 38, n. 1, p. 51-65, jan./abr. 2013. https://doi.org/10.5216/ia.v38i1.25127.
FLORENTINO, José Augusto Ayres. A formação continuada de professores no ensino técnico profissionalizante: a (re)construção da profissionalidade em tempos de paradigma emergente. 2013. 212 f. Tese (Doutorado em Educação) – Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul, 2013. https://doi.org/10.5327/z2447-211520191900023.
FREIRE, Paulo. Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa. Rio de Janeiro: Editora Paz e Terra, 1996. p. 54. https://doi.org/10.18764/2446-6549.2019.10355.
GADOTTI, Moacir. A escola e o professor: Paulo Freire e a paixão de ensinar. São Paulo: Publisher, 2007.
GARCÍA, Carlos Marcelo. O professor iniciante, a prática pedagógica e o sentido da experiência. Revista Brasileira de Pesquisa sobre Formação Docente, [s. l.], v.3, n. 3, p. 11-49, ago./dez. 2010. Disponível em: http://formacaodocente.autenticaeditora.com.br. Acesso em: 16 nov. 2012. https://doi.org/10.31639/rbpfp.v9i17.155.
GIL, Antônio Carlos. Como elaborar projetos. São Paulo: Atlas, 2008.
HUBERMAN, Michaël. O ciclo de vida profissional dos professores. In:
NÓVOA, António. Vidas de professores. Porto: Porto Editora, 2007. p. 31-62.
MINAYO, Maria Cecília de Souza et al (org.). Pesquisa social: teoria, método e criatividade. Rio de Janeiro: Vozes,1994. p. 80.
MORAES, Roque. Uma tempestade de luz: a compreensão possibilitada pela análise textual discursiva. Ciência & Educação, São Paulo, v. 9, n. 2, p. 191-211, 2003. https://doi.org/10.1590/s1516-73132003000200004.
NÓVOA, António. Formação de professores e profissão docente. In: NÓVOA, António. Os professores e sua formação. Porto: Porto Editora, 1997. p. 15-33. https://doi.org/10.1590/2175-623684910.
NÓVOA, António. Os professores e as histórias da sua vida. In: NÓVOA, António. Vidas de Professores. Porto: Porto Editora, 1992. p. 11-30.
NETTO, Carla et al. Cartas: um instrumento desvelador que faz a diferença no processo educacional. Revista Educação por Escrito, Porto Alegre, v. 3, n.1, jul. 2012. Disponível em: https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/porescrito/article/view/11025/8141. Acesso em: 12 set. 2012.
PIMENTA, Selma Garrido; LIMA, Maria Socorro Lucena. Estágio e docência. São Paulo: Cortez, 2010. https://doi.org/10.14572/nuances.v3i3.50.
PIMENTA, Selma. Garrido. Formação de professores: identidade e saberes da docência. In: PIMENTA, Selma Garrido (org.). Saberes pedagógicos e atividade docente. São Paulo: Cortez, 2000. p. 15-34.
PINTO, Maria das Graças Gonçalves. O lugar da prática pedagógica e dos saberes docentes na formação de professores. Acta Scientiarum Education, Maringá, v.32, n. 1, p. 111-117, 2010. https://doi.org/10.4025/actascieduc.v32i1.9486.
SACRISTÁN, J. Gimeno. La Carrera profesional para el profesorado. Revista Interuniversitaria de Formación del profesorado, Zaragoza, n. 68, v. 2, p. 243-260, ago. 2010.
SACRISTÁN, J. Gimeno. Consciência e ação sobre a prática como libertação profissional dos professores. In: NÓVOA, António. Profissão professor. Porto: Porto Editora, 1999. p. 63-92.
TARDIF, Jacques; FAUCHER, Caroline. Um conjunto de balizas para a avaliação da profissionalidade dos professores. In: ALVES, Maria; MACHADO, Eusébio (org.). O pólo de excelência: caminhos para a avaliação do desempenho docente. Porto: Areal Editores, 2010. p. 32-53. https://doi.org/10.31692/23589728.iicointerpdvl.2015.00136.
TARDIF, Maurice. Saberes docentes e formação profissional. Petrópolis: Vozes, 2008. p. 325.
VASCONCELOS, Celso dos S. Construção do conhecimento em sala de aula. São Paulo: Libertad, 1995.
VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Organização didática da aula: um projeto colaborativo de ação imediata. In: VEIGA, Ilma Passos de Alencastro. Gênese, dmensões, princípios e práticas. Campinas: Papirus, 2008. p. 267-298. https://doi.org/10.141393/erv23n1a2016-11.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright (c) 2020 Educação Por Escrito
![Creative Commons License](http://i.creativecommons.org/l/by/4.0/88x31.png)
This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.