Higher Education In Brazil: discussions and reflections

Authors

  • Larici Keli Rocha Moreira
  • Laine Rocha Moreira
  • Marta Genú Soares

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.29594

Keywords:

Higher Education, University, Public Policy

Abstract

This article is a theoretical review that treats the general aspects guiding the higher education in Brazil, since the process of creating universities, which had its implementation legitimized by the public power in 1920. The  study aims to analyze public policies for access and democratization of higher education in the country. For this purpose, it discusses the main educational policies and the current scenario experienced by the university. It debates the questions related to the university's conceptions, functions, and autonomy, in which besides legally guaranteed it still face difficulties to accomplish itself in practice. It considers legal devices that deal with the theme and substantiates the discussions on authors such as Fávero (1999, 2006), Zoccoli (2009), Dourado (2008), Catani and Oliveira (2007). It concludes that higher education in Brazil has its recognition by the university's legality, realization, and consolidation, through legislation and educational policies. The expansion of private universities and tax exemption for investors in this sector occurred in the 80's, the action of international organizations in the country was intensified in the 90's, and the 2000's is marked by transforming policies, however with regressions caused by the State's political situation.

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Author Biographies

Larici Keli Rocha Moreira

Possui graduação em Licenciatura em Educação Física pela Universidade do Estado do Pará (2011). Especialista em Metodologia do Ensino na Educação Superior pelo Centro Universitário Internacional UNINTER. Especialização em andamento em Políticas Educacionais e Saberes Docentes pela Universidade Federal do Pará. Membro do Grupo RessisgnificaR - Grupo de Pesquisa Experiências Inovadoras na Formação de Professores e Prática Pedagógica em Educação Física. É professora no Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia do Pará Campus Altamira. Tem experiência na área da Educação, com ênfase em Educação Física, principalmente nos seguintes temas: Saúde e qualidade de vida, Educação Física escolar, Atividade física para grupos especiais, Políticas Públicas de lazer e qualidade de vida, Currículo Escolar, Avaliação do processo de Ensino aprendizagem, Lazer, dentre outras.

Laine Rocha Moreira

Graduação em Educação Física - Universidade do Estado do Pará/UEPA (2008); Especialização em Educação e Cultura: Confluências -Universidade Federal do Pará/UFPA (2010); Especialização em Metodologia do Ensino na Educação Superior - Faculdade Internacional de Curitiba - FACINTER (2009); Mestrado em Educação/Universidade do Estado do Pará/UEPA (2015). É professora Auxiliar da UEPA, na qual ministra as disciplinas de Pesquisa e Prática Pedagógica I, II, III, IV e Estágio Supervisionado I e II. Atua em atividades de assessoramento e gestão de projetos educativos nas áreas de esporte, cultura e lazer. Pesquisadora da linha: Formação de professores e práticas curriculares do Grupo Multidisciplinar de pesquisa em Educação, Saúde e Meio Ambiente na Amazônia. Pesquisadora do grupo de pesquisa Ressignificar - Experiências Inovadoras na Formação de Professores e Prática Pedagógica em Educação Física. Atua no campo da Educação com foco na formação de professores, nas práticas educativas e no estágio supervisionado em Educação Física.

Marta Genú Soares

Pós Doutora pela Université de Montpellier (2015) e pela Pontifícia Universidade Católica do Rio de Janeiro (2015). Doutora em Educação pela Universidade Federal do Rio Grande do Norte (2004) e Mestre em Educação pela Universidade Metodista de Piracicaba (1998). Professora da Universidade do Estado do Pará efetivada como Titular, lotada no PPGED/UEPA- Mestrado em Educação, na Linha de Formação de Professores e Práticas Pedagógicas, e no Curso de Licenciatura em Ed. Física. E líder do Grupo de Pesquisa Ressignificar- Experiências inovadoras na formação de professores e prática pedagógica em Ed. Física e pesquisadora na Rede Internacional de Investigadores em Motricidade Humana- RIIMH. Pesquisadora convidada do Grupo de Pesquisa em Práticas Educativas em Movimento/GEPEM/UFRN e pesquisadora do Colégio Brasileiro de Ciências do Esporte/CBCE. Tem experiência na área de Educação, atuando principalmente com as áreas de interesse: formação de professor, currículo e prática pedagógica.

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Published

2018-07-17

How to Cite

Moreira, L. K. R., Moreira, L. R., & Soares, M. G. (2018). Higher Education In Brazil: discussions and reflections. Educação Por Escrito, 9(1), 134–150. https://doi.org/10.15448/2179-8435.1.29594

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