Democratic management in the public university: influences of other fields in the construction of a modelo
DOI:
https://doi.org/10.15448/2179-8435.2017.2.28841Keywords:
Democratic management. Public university. Construction of a model.Abstract
Considering the university as a complex institution, it implies attending to the requirement of a professional management, whose foundations are based on the principles of the administration. The purpose of this study was to understand the model of democratic management in the public university based on elements from the field of business administration, sociology and educational policies. The methodology was based on the qualitative approach and the technique of data collection was the interview conducted with rectors of 10 universities, including federal and state. The institutions contemplated were: UFC; UECE; UFAM; UEA; UFRGS; UERGS; UFMG; UEMG; UFG; UEG. Brazilian public universities, in the way they organize and structure management, become similar institutions; to a large extent, adapt to meet the needs of their context, sometimes confronting or conforming to it.
Downloads
References
BARDIN, Laurence. Análise de conteúdo. Lisboa, Portugal: Edições 70, 2009.
BARRETO, Arnaldo Lyrio; FILGUEIRA, Carlos A. L. Origens da universidade brasileira. Quim. Nova, v. 30, n. 7, p. 1780-1790, 2007.
BRASIL. Constituição Federal de 1988. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
______. Decreto nº 11.530, de 18 de março de 1915. Reorganiza o ensino secundário e o superior na República. Disponível em: . Acesso em: 26 mar. 2016.
______. Decreto nº 19.851, de 11 de abril de 1931. Dispõe que o ensino superior no Brasil obedecerá, de preferência, ao sistema
universitário. Disponível em: . Acesso em: 26 mar. 2016.
______. Decreto nº 19.852, de 11 de abril de 1931.Dispõe sobre a organização da Universidade do Rio de Janeiro. Disponível em:
. Acesso em: 26 mar. 2016.
______. Lei de Diretrizes e Bases da Educação Nacional nº 9.394/96.Estabelece as diretrizes da educação nacional. Brasília, DF: Senado Federal, 1988.
CHAUÍ, Marilena de Souza. A universidade pública sob nova perspectiva. Conferência de abertura da 26ª reuni ão anual da
Anped , Poços de Caldas, 5 de outubro de 2003.
CHIARINI, Túlio; VIEIRA, Karina Pereira. Universidades como produtoras de conhecimento para o desenvolvimento econômico:
sistema superior de ensino e políticas de CT&I. RBE, Rio de Janeiro, v. 66, n. 1, p. 117-132, jan./mar. 2012.
CHIAVENATO, Idalberto. Teoria Geral da Administração: uma visão abrangente e moderna da administração das organizações. Rio de Janeiro: Elsevier, 2004.
CUNHA, Luiz Antônio. A universidade temporã:o ensino superior, da Colônia à Era Vargas. São Paulo: Unesp, 2007.
DIAS SOBRINHO, José. Universidade fraturada: reflexões sobre conhecimento e responsabilidade social. Avaliação, v. 20, n. 3,
p. 581-601, nov. 2015.
DRUCKER, Peter F. Administração: tarefas, responsabilidades, práticas. São Paulo: Pioneira, 1975, v. 1.
DURHAM, Eunice R. A autonomia universitária: extensão e limites. In: STEINER, João E.; MALNIC, Gerhard (Org.). Ensino Superior: conceito e dinâmica. São Paulo: Edusp, 2006.
FÁVERO, Maria de Lourdes de Albuquerque. A universidade no Brasil: das origens à Reforma Universitária de 1968. Educar, Curitiba, Ed. UFPR, n. 28, p. 17-36, 2006.
FAYOL, Henri. Administração industrial e geral. São Paulo, Atlas, 1965.
FINGER, Almeri Paulo. Gestão de universidade: novas abordagens. Curitiba: Champagnat, 1997.
______. Em busca da universidade empreendedora. In: AUDY, José Nícolas; MOROSINI, Marília Costa (Org.). Inovação e empreendedorismo na universidade. Porto Alegre: Edipucrs, 2006, p. 15-41.
GARCIA, Jorge Olvera; LIBIEN, Hiram RaúlPiña; MALDONADO, Asel Mercado. La universidad pública: autonomía y democracia. Revista de Ciencias Sociales, n. 51, p. 301-321, 2009.
LINDO, Augusto Peréz. Políticas del conocimiento: educación superior y universidad. Buenos Aires: Biblos, 1998.
MARTINS, Carlos Benedito. A reforma universitária de 1968 e a abertura para o ensino superior privado no Brasil. Educação & Sociedade, Campinas, v. 30, n. 106, jan./abr. p. 15-35, 2009.
MELO, Adriana Almeida Sales de. O projeto neoliberal de sociedade e de educação: um aprofundamento do liberalismo. In: LOMBARDI,
José Claudinei; SANFELICE, José Luíz (Org.). Liberalismo e educação em debate. Campinas: Autores Associados, 2007, p. 185-204.
MENDONÇA, Ana Waleska. A universidade no Brasil. Revista Brasileira de Educação, n. 14, p. 131-194, maio/ago. 2000.
MEYER JÚNIOR, Victor. A prática da administração universitária. Universidade Debate, v. 2, n. 1, p. 12-26, jan./dez. 2014.
RODRÍGUEZ, Margarita Victoria; MARTINS, Liliana Gonzaga de Azevedo. Ensino superior na América Latina e a globalização da racionalidade capitalista. In: ALMEIDA, Maria de Lourdes Pinto de; PEREIRA, Elizabete Monteiro de Aguiar (Org.). Políticas educacionais de ensino superior no século XXI: um olhar transnacional. Campinas: Mercado de Letras, 2011,. p. 123-144.
SAMPAIO, Helena. Evolução do ensino superior brasileiro, 1808-1990. Núcleo de Pesquisas sobre Ensino Superior da Universidade
de São Paulo. Documento de Trabalho, 1991.
SGUISSARDI, Valdemar. Universidade brasileira no século XXI: desafios do presente. São Paulo: Cortez, 2009.
SOUSA, Ana Maria Costa de. Gestão acadêmica atual. In: COLOMBO, Sonia Simões; RODRIGUES, Gabriel Mario. Desafios da
gestão universitária contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2011, p. 97-110.
SUAREZ, Omar Montoya. Universidad y conocimiento en la sociedad moderna. Scientia et Technica, ano 15, n. 41, p. 159 164, mayo 2009.
TAVARES, Sergio Marcus Nogueira. Governança no ensino superior privado. In: COLOMBO, Sonia Simões; RODRIGUES, Gabriel Mario. Desafios da gestão universitária contemporânea. Porto Alegre: Artmed, 2011. p. 175-190.
TAYLOR, Frederick Winslow. Princípios de administração científica. São Paulo: Atlas, 1990.
ZABALZA, A. Miguel. O ensino universitário:seus cenários e seus protagonistas. Tradução Ernani Rosa. Porto Alegre: Artmed, 2004.
Downloads
Published
How to Cite
Issue
Section
License
Copyright
The submission of originals to Educação Por Escrito implies the transfer by the authors of the right for publication. Authors retain copyright and grant the journal right of first publication. If the authors wish to include the same data into another publication, they must cite Educação Por Escrito as the site of original publication.
Creative Commons License
Except where otherwise specified, material published in this journal is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International license, which allows unrestricted use, distribution and reproduction in any medium, provided the original publication is correctly cited.