Inclusion and redefinition of teacher training: possibilities and challenges from the contributions of Gadamer

Authors

  • Tamara Véras de Bitencourt Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul
  • Ana Paula Araújo Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

DOI:

https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16618

Keywords:

Education. Inclusion. Teacher training. Openness to the other. Hans-Georg Gadamer.

Abstract

This article is the result of a bibliographic study. This study sought to problematize antidialogical
posture – resulting from the influence of instrumental rationality – featuring the action of some teachers who deal with students with special needs. The study allows us to infer some contributions that the dialogue – in Gadamer’s perspective – can bring to overcome the obstacles to dialogue in school that does not favor school inclusion and teacher training.

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Author Biographies

Tamara Véras de Bitencourt, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Licenciada em Letras, especialista em Psicopedagogia, Mestre em Educação. Doutoranda do Programa de Pós-Graduação em Educação da PUCRS

Ana Paula Araújo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul

Doutoranda da FACED PUCRS, Mestre em Educação pela PUCRS, Coord. Pedagógica da EMEF Migrantes, Especialista em Supervisão Escolar

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Published

2014-06-26

How to Cite

Bitencourt, T. V. de, & Araújo, A. P. (2014). Inclusion and redefinition of teacher training: possibilities and challenges from the contributions of Gadamer. Educação Por Escrito, 5(1), 41–50. https://doi.org/10.15448/2179-8435.2014.1.16618

Issue

Section

Articles