Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities

A profile of the area

Authors

  • Aline Aurea Martins Marques Fundação de Apoio e Desenvolvimento da Universidade Federal de Mato Grosso e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) (Fundação Uniselva), Cuiabá, MT, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-5366-0358
  • Juliana Roquele Schoffen Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil. http://orcid.org/0000-0002-9945-0794

DOI:

https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.4.38778

Keywords:

Portuguese as an Additional Language, Portuguese as an Additional Language teaching, Internationalization

Abstract

This article presents a profile of the Portuguese as an Additional Language (PAL) area in Brazilian federal universities. Very important for the internationalization process of universities and the attendance of the growing number of immigrants that Brazil has received in recent years, the PAL area is still relatively small in the country. In order to contribute to the strengthening of the area and the acknowledgement of its importance in the educational systems, we present how the field has evolved to its current state and discuss actions and policies that contributed to its growth and consolidation. In the sequence, we present and discuss data generated between November 2016 and July 2017 on the offer of PAL courses at federal universities. Considering the expansion of PAL education in recent years and the lack of published information about its insertion in higher education institutions, we understand the data we present here contribute as an important subsidy for the debate on policies for the institutionalization of the PAL area in Brazil.

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Author Biographies

Aline Aurea Martins Marques, Fundação de Apoio e Desenvolvimento da Universidade Federal de Mato Grosso e do Instituto Federal de Educação, Ciência e Tecnologia de Mato Grosso (IFMT) (Fundação Uniselva), Cuiabá, MT, Brasil.

Aline Aurea Martins Marques é mestra em Letras pela UFRGS (2018) e licenciada em Letras – Português e Francês pela UFMT (2014). Atualmente, cursa Direito na Universidade de Cuiabá (Unic) e, por meio da Fundação Uniselva, trabalha como apoio especializado no projeto “A inovação educacional e a pesquisa científica e tecnológica da UFMT a serviço do controle interno, externo e social do Tribunal de Contas do Estado de Mato Grosso (TCE/MT) e Ministério Público de Contas do Estado de Mato Grosso (MPC/MT)”.

Juliana Roquele Schoffen, Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Juliana Roquele Schoffen é professora do Instituto de Letras da UFRGS e atua na formação de professores de língua materna e adicional na graduação e na pós-graduação. Desenvolve pesquisas sobre avaliação em exames de larga escala e definição de níveis de proficiência. É integrante da Comissão Técnico-Científica do exame Celpe-Bras desde 2008 e foi a idealizadora do Acervo Celpe-Bras. Lidera o grupo de pesquisa Avalia – Avaliação de uso da linguagem, que estuda avaliação de proficiência.

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Published

2020-12-31

How to Cite

Aurea Martins Marques, A. ., & Roquele Schoffen, J. . (2020). Portuguese as an Additional Language in Brazilian federal universities: A profile of the area. Letras De Hoje, 55(4), e38778. https://doi.org/10.15448/1984-7726.2020.4.38778

Issue

Section

Dossier: Teaching Portuguese as an Additional Language (PLA)