The experience in training

Authors

  • Maria da Conceição Botelho Sgadari Passeggi Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Keywords:

reflexivity, autobiographical narratives, reframing of the experience, training

Abstract

We will lay our emphasis about autobiographical narratives as pedagogical practice in order to think on the redefinition of experience in the training of trainers context. We bring, first, some historical analysis to define the notion of experience and to punctuate approaches about its fluidity and impermanence, from studies of Dilthey, Gadamer, Jay and Ricoeur. Next, we will present the reflexive group, as a device to train trainers, and we will discuss the different stages of its operation in the studios of autobiographical writing, which is the practical part of a theoretical course on (auto) biographical research, in graduate school. Finally, we bring our understanding about the links that are interwoven between language, biographical reflexivity and historical awareness, in the narratives of one´s self. In the open considerations, we will discuss the place of autobiographical writing as practical training in advanced modernity.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Maria da Conceição Botelho Sgadari Passeggi, Universidade Federal do Rio Grande do Norte - UFRN

Professora titular do Departamento de Educação da Universidade Federal do Rio Grande do Norte, na área de Psicologia Educacional, e do Programa de Pós-graduação em Educação, na linha de pesquisa: "Formação e Profissionalização Docente". É graduada em Letras pela Universidade Federal do Ceará (1969). Obteve o mestrado em Letras Modernas (1976) e Doutorado em Lingüística (1981), pela Université Paul Valéry como bolsista do Ministère des Affaires Étrangères. Realizou estágio pós-doutoral em Fundamentos da Educação, como bolsista CAPES, na Université de Nantes e na Université François Rabelais (2004-2005). Desde 1999, é líder do "Grupo Interdisciplinar de Pesquisa, Formação, (Auto)Biografia e Representações Sociais" (GRIFARS-UFRN-CNPq). Suas publicações, nos últimos dez anos, tematizam as escritas de si como prática de formação e as potencialidades heurísticas da reflexividade autobiográfica nos processos de mediação, reinvenção de si e inserção social do adulto em contextos institucionais. Atuou em 2010 como professora visitante na Université de Paris 13, a convite do Laboratório EXPERICE (Paris 13-Paris 8), do qual é pesquisadora associada, desde 2007. A convite do Ministère des Sciences et Technologie da França, foi professora visitante na Université des Antilles et de la Guyane (2001-2002). É pesquisadora associada do Centre de Recherche en Education de Nantes (CREN-Université de Nantes), desde 2009. Coordena, desde 2008, com Christine Delory-Momberger (Paris 13) e Elizeu Clementino de Souza (UNEB) três coleções geminadas.Na França: "(Auto)Biographie et Education" (Paris:Téraèdre). No Brasil: Pesquisa (auto)biográfica e Educação (Natal: EDUFRN; São Paulo:PAULUS). Na Argentina: "Narrativas, autobiografías y educación" (Buenos Aires: EFFyL; CLACSO), dirigida por Daniel Suárez (LPP-UBA). É vice-presidente da Associação Brasileira de Pesquisa (Auto)Biográfica - BIOgraph (desde 2008). Presidente da Associação Norte-Nordeste de Histórias de Vida em Formação - ANNHIVIF (desde 2007). Membro do Conselho de Administração da Association Internationale des Histoires de Vie et de la Recherche biographique en Education - ASIHIVIF (desde 2007).

How to Cite

Sgadari Passeggi, M. da C. B. (2011). The experience in training. Educação, 34(2). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/8697