Deciphering to Practical Pedagogical in History: the teacher facing the history and his teaching

Authors

  • Edwar de Alencar Castelo Branco Universidade Federal do Piauí

Keywords:

História, prática pedagógica, paradigmas

Abstract

This work refl ects about the pedagogical practice in history, having in mind the theoretical alterations in the area. The achievement of the work benefi ted itself of powders-structuralist references, as Gilles Deleuze and Michel Foucault. The conclusion permitted to see the education of history as a region in problematic transition: renew itself the references you evaluate in the output of the historical knowledge, but this renewal does not have repercussions adequately about the education of the discipline. Key words – History; teaching; theoretical paradigms.

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Edwar de Alencar Castelo Branco, Universidade Federal do Piauí

Graduado em História pela Universidade Federal do Piauí (1989), Especialista em História do Brasil pela PUC-MG (1992) Mestre em Educação pela Universidade Federal do Piauí (1997) e Doutor em História pela Universidade Federal de Pernambuco (02/2004), é Professor Adjunto da Universidade Federal do Piauí, onde, além da docência e da pesquisa universitárias, desempenha as funções de Tutor do Programa de Educação Tutorial (PET) em História. Tem experiência na área de História, com ênfase em Teoria e Metodologia da História. Seus interesses de pesquisa estão voltados para uma ampla indagação sobre as condições de existir da juventude brasileira da segunda metade do século vinte aos dias atuais. Suas publicações se situam principalmente na seguinte ambiência temática: História, Ensino, Literatura, Identidade, Cinema, Música, Juventude e Pós-modernidade.

Published

2008-11-27

How to Cite

Castelo Branco, E. de A. (2008). Deciphering to Practical Pedagogical in History: the teacher facing the history and his teaching. Educação, 31(3). Retrieved from https://revistaseletronicas.pucrs.br/ojs/index.php/faced/article/view/503

Issue

Section

Other Topics