Personal-professional experience

Of knowing and taking care of yourself

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43980

Keywords:

training, doctorate in education, life history, PUCRS

Abstract

The article deals with the personal-professional experience during the realization of the Doctorate in Education at the Pontifical Catholic University of Rio Grande do Sul (PUCRS) It aims to reflectively revisit the author’s trajectory from the experience lived during the period of 2006-2009 on the occasion of his doctorate. The methodology, based on narratives of life stories, seeks to reconstruct the memorials shared and discussed in the collective of the Postgraduate Program in Education. This construction takes place in dialogue with the literature of the professors of the aforementioned course. The results show the inseparability of personal-professional life, discourses and practices experienced by this academic community. They also show the legacy left by a training that integrates hard and soft skills delivering competent professionals for life in the solution of real problems, especially in the field of education. It concludes on the merit of the training received as a promoter of mobility and social transformation. 

Downloads

Download data is not yet available.

Author Biography

Paulo Fossatti, Universidade La Salle (Unilassale), Canoas, RS, Brasil.

Doutor em Educação pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professor do Programa de Pós-Graduação em educação da Universidade La Salle (Unilasalle), em Canoas, RS, Brasil. Pesquisador Produtividade CNPq. Reitor da Unilasalle.

References

Hackmann, B. G. (2004). Identidade e vida de educadores rio-grandenses: narrativas na primeira pessoa (e em muitas outras). Edipucrs.

Foucault, M. (1999). A ordem do discurso (5. ed.). Loyola.

Freire, P. (2014). Pedagogia da autonomia: saberes necessários à prática educativa (31. ed.). Paz e Terra.

Mosquera, J. J. M., & Stobaüs, C. D. (2006). Afetividade: a manifestação de sentimentos na educação. Educação, 29(1). https://revistaseletronicas.pucrs.br/index.php/faced/article/view/438

Mosquera, J. J. M. &, Stobäus, C. D. (2001). O Professor, Personalidade Saudável e Relações Interpessoais: por uma educaçã o da afetividade. In D. Ericone, Ser professor (4. ed., pp. 67-78). Edipucrs.

Nóvoa, A. (1999). O passado e o presente dos professores. In A. Nóvoa (Org.), Profissão professor (I. L. Mendes, R. Correia, & L. S. Gil, Trad.). Porto Editora.

Nóvoa, A. (2000). Os professores e a história da sua vida. Vida de professores (2. ed.). Porto Editora.

Taleb, N. N. (2015). Antifrágil (1. ed., E. Rieche, Trad.). Best Business.

Timm, E. Z. (2006). O bem-estar na docência: dimensionando o cuidado de si [Tese de doutorado, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul].

Published

2022-12-01

How to Cite

Fossatti, P. (2022). Personal-professional experience: Of knowing and taking care of yourself. Educação, 45(1), e43980. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.43980

Issue

Section

50 years PPGEDU PUCRS

Most read articles by the same author(s)