The relation between neoliberalism and the education quality paradigm

Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.39548

Keywords:

neoliberalism, Latin America, quality, education

Abstract

The quality standards have permeated most of the discussions in education a few decades. This paper analyzes the constitution of the quality concept, relating it to the genesis and development of neoliberalism. Through bibliographic search, we approached the concept of neoliberalism and its unfolding in Latin America and in the educational field. We find that market practices linked to competitiveness and quality, neoliberal, permeate discussions and educational practices, taking the form of a paradigm. We highlight the neoliberal capacity to impose a lexicon that guides educational practices and policies.

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Author Biographies

Ana Paula de Souza Santos, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), em Maringá, PR, Brasil. Graduada em Ciências Sociais pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), em Maringá, PR, Brasil. Integrante do Grupo de Pesquisa Educação a Distância e Tecnologias Educacionais – GPEaDTEC.

Raquel Nagase, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil.

Mestre em Educação pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), em Maringá, PR, Brasil. Graduada em Pedagogia pela Universidade Estadual de Maringá (UEM), em Maringá, PR, Brasil. Doutoranda na mesma instituição, na linha de Políticas e Gestão em Educação.

Maria Luisa Furlan Costa, Universidade Estadual de Maringá (UEM), Maringá, PR, Brasil.

Doutora em Educação Escolar pela Universidade Estadual Paulista Júlio de Mesquita Filho (Unesp), em Araraquara, SP, Brasil; mestre em Educação (UEM), em Maringá, PR, Brasil; graduada em História pela mesma instituição. Professora associada do Departamento de Fundamentos da Educação e do Programa de Pós-Graduação em Educação da UEM. Professora do Programa de Mestrado Profissional em Educação Inclusiva.

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Published

2022-11-03

How to Cite

Santos, A. P. de S., Nagase, R., & Costa, M. L. F. (2022). The relation between neoliberalism and the education quality paradigm. Educação, 45(1), e39548. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.39548

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