Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning

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Authors

DOI:

https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37789

Keywords:

meaningful learning theory, “lições do rio grande”, “politecnia”

Abstract

Taking as a starting point the last two state public pedagogical proposals of the State of Rio Grande do Sul, here called the Lessons from Rio Grande and Polytechnia, respectively implemented in this state in 2010 and 2012, we sought to verify the elements of correlation between to the Meaningful Learning Theory of David Ausubel, based on the points of theoretical-methodological articulation involving actions of teaching and learning. For that, a theoretical and documentary research was made, based on the official documents available. It was verified that in both proposals there are elements such as interdisciplinarity, contextualization and active and co-participative student-teacher actions, in view of these as qualifiers to the actions of teaching and learning, in the light of Meaningful Learning Theory.

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Author Biographies

Lucimara Beatriz Garcia, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Santana do Livramento, RS, Brasil.

Graduada em Matemática-Licenciatura pela Universidade Federal de Pelotas (UFPel), em Pelotas, RS Brasil. Pós-Graduanda em Administração Pública Municipal pela Universidade Federal do Pampa (Unipampa), em Sant’Ana do Livramento, RS, Brasil.

Ana Carolina Brandão Verissimo, Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), Porto Alegre, RS, Brasil.

Pedagoga pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; doutoranda em Educação na Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Coordenadora Pedagógica do Colégio João Paulo I – unidade Higienópolis em Porto Alegre, RS, Brasil.

Tanise Brandão Bussmann, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Santana do Livramento, RS, Brasil; Conselho Administrativo de Defesa Economica (CADE), Brasília, DF, Brasil.

Bacharel em Economia pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; doutora em economia do desenvolvimento do PPGE pela Pontifícia Universidade Católica do Rio Grande do Sul (PUCRS), em Porto Alegre, RS, Brasil. Professora da Unipampa em exercício no CADE.

André Luís Silva da Silva, Universidade Federal do Pampa (Unipampa), Caçapava do Sul, RS, Brasil.

Doutor em Educação em Ciências pela Universidade Federal do Rio Grande do Sul (UFRGS), em Porto Alegre, RS, Brasil; com pós-doutoramento na mesma área e instituição. Professor do Magistério Superior da Universidade Federal do Pampa (Unipampa), em Caçapava do Sul, RS, Brasil

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Published

2022-09-14

How to Cite

Garcia, L. B., Verissimo, A. C. B., Bussmann, T. B., & Silva, A. L. S. da. (2022). Pedagogic proposals of Rio Grande do Sul and the Theory of Significant Learning: Correspondences found. Educação, 45(1), e37789. https://doi.org/10.15448/1981-2582.2022.1.37789

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